חגיגות יום ירושלים: מעל 3,200 שוטרים ולוחמי מג"ב ישתתפו במבצע האבטחה הענק בעיר הבירה, שיגיע לשיאו בעת מצעד הדגלים. הצעדה תחל במרכז ירושלים ותמשיך לכותל המערבי דרך שערי העיר העתיקה, כולל מעבר בשער שכם. במשטרה נערכים למספר תרחישים כולל פיגוע, עימותים בין צועדים לפלסטינים וירי רקטי מרצועת עזה.

נצ"מ אופיר בינדר, רמ"ח מבצעים במשטרה, אמר הבוקר: "אנחנו נערכים ליום ירושלים מזה זמן רב. אנחנו לוקחים בחשבון ומבינים שהמסר של מבצע 'מגן וחץ' נקלט בצד השני, אבל הולכים תמיד על התרחישים המחמירים ולוקחים בחשבון כל מתווה פח"ע אפשרי. אנחנו ערוכים ביחד עם הצבא והשב"כ לתרחישים קיצוניים".

"ההתרעות והמידעים שיש לנו הם כבר לאורך תקופה ארוכה, עוד מהרמדאן, זה לא משהו שמשתנה. כרגע לא מזהים משהו קיצוני מעבר למה שאנחנו מנטרים בתקופה האחרונה. אנחנו עוקבים אחרי זה ביחד עם גופי הביטחון הנוספים בעבודת מטה סדורה שמבצעים מבעוד מועד. אנחנו ערוכים ליום הזה".

איך תאבטחו את מצעד הדגלים?
"המצעד הוא אירוע השיא של יום ירושלים, אירוע שחוגגים אותו כבר 35 שנה. הוא עובר במתווה קבוע, למעט בשנת 2021 כששונה. המצעד עובר דרך שער שכם ושער יפו. יגיעו אליו עשרות אלפים מכל הארץ. מכל הזרמים יגיעו ויחגגו את האירוע הזה. בשנה שעברה הוא עבר בצורה מאוד יפה ומכובדת. נאבטח אותו בצורה רחבה מאוד".

הבטן הרכה זה הר הבית. הפייק ניוז כבר משתולל ברשתות החברתיות. איך אתם נערכים לזה?
"אנחנו מכירים את זה משנים קודמות, זה לא חדש. אנחנו מטפלים בעניין הזה. יש לנו דסק מודיעיני משותף ביחד עם השב"כ ומחוז ירושלים. אנחנו מטפלים בכל המסיתים. יש אנשים שנעצרו מבעוד מועד והורחקו מירושלים. חשוב לציין שהצעדה לא עוברת בהר הבית אלא מסתיימת בתפילה ובאירוע חגיגי בכותל. האירוע הזה לא פוגע בשום סטטוס קוו. היו בבוקר תפילות מוסלמים בהר הבית, יהיו גם אחר הצהריים, ויש ביקורים של יהודים בהר הבית. כמו בכל יום".

השר בן גביר צפוי לעלות היום להר הבית?
"אני לא מכיר את זה, אבל אפשר לשאול את המשרד שלו. אני מניח שהיינו יודעים. בכל מקרה, יש נוהל מאוד סדור להגעה להר הבית. זה עובר דרך מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, עם הערכת מצב סדורה".

מצעד הדגלים בירושלים (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
מצעד הדגלים בירושלים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

נצ"מ שלומי טובול, מפקד תחנת לב הבירה בירושלים, הדגיש: "אנחנו בתגבור משמעותי עם פריסה נרחבת של שוטרים בכלל נקודות החיכוך. אנחנו נערכים לכלל התרחישים, גם לירי תלול מסלול מכיוון עזה. כרגע בהערכה הסיכוי לכך יותר נמוך, אבל אם מישהו יחליט עוד הפעם לבצע ירי, אנחנו ערוכים ומוכנים. ניתן את המענה".

"ההתרעות כלליות, אין התרעות ספציפיות. אנחנו יודעים לטפל בכל התרעה או אירוע שייכנסו, בין אם לפני ובין אם במהלך. נדע לתת את המענה המבצעי. המשטרה פרוסה בכוחות מתוגברים. חייב לציין שבמהלך החודשים האחרונים סוכלו ביחד עם צה"ל והשב"כ אירועים משמעותיים שתוכננו בירושלים".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, התייחס הבוקר להיערכות לקראת המצעד: "מצעד הדגלים הולך לעבור נהדר. אין שום סיבה שלא יעבור טוב. עשרות שנים אנחנו עושים את זה. האם אחרי 56 שנה, זה מתאים בכלל שנדבר על כך שאנחנו חוששים ממה שיקרה בעקבות איחודה של ירושלים? אנחנו במצב מצוין לדעתי".

ובכל זאת, במזרח העיר יש שנאה והסתה, כולל במערכת החינוך. מדובר בכישלון.
"מהיום הראשון בתפקיד אני מתעסק במזרח העיר, כולל לשפר את מערכת החינוך. זה מחדל של עשרות שנים, שלא השקיעו במזרח העיר. כשהתחלתי את תפקידי היו 1,500 תלמידים שלומדים בשיטת החינוך הישראלית, כולל בגרות. כיום אנחנו ב-16,000 תלמידים ובתוך ארבע שנים נגיע ל-30,000 תלמידים. זה לא כישלון, אלא הצלחה".

אתה יכול להיכנס בכלל לשכונות במזרח העיר?
"לא רק שאני יכול, אני נכנס. יש לי שם ידידים נכבדים שאני בקשר שוטף איתם כל השנה. בשבתות אני צועד בעיר העתיקה בשמחה".

מדברים על הגירה שלילית, מחירי דיור גבוהים מאוד ושאין מספיק תעסוקה.
"כדי לעצור את ההגירה השלילית צריכים לעשות פעולות. אני בונה דירות חדשות בעיר. ב-15 השנים האחרונות היו בממוצע 2,000-2,300 יחידות דיור. את שנת 2021 סיימנו עם 5,400, את שנה שעברה סיימנו עם 7,200. במקביל לבניית הדירות, אנחנו בונים שני מיליון מטרים של שטחי תעסוקה. זו עלייה של 50%. בשלוש-ארבע השנים הקרובות נגיע לעוד עשרות אלפי יחידות דיור, ובמקביל נביא שטחי תעסוקה. נהיה גם הראשונים שיוצאים מהפקקים, כי אנחנו הולכים לסיים פרויקטים של הרכבת הקלה שאותם התחלנו בשנים האחרונות. אני מאוד אופטימי".

ומה באשר למחירי הדירות היקרים?
"המחירים לא זולים, הם יקרים, כמעט בכל השכונות. המחירים בהחלט ברמה של מרכז הארץ, אבל לצורך כך אנחנו יוצרים היצע. כשאתה יוצר היצע, המחיר יורד".