היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התבטא בחריפות ובאופן חסר תקדים כנגד ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו - כך פרסם אמש גיא פלג במהדורה המרכזית. מנדלבליט טען כי נתניהו סיכן את הדמוקרטיה הישראלית בכך שתיכנן להשתלט על מוקדי הכוח ברשות השופטת במטרה לבטל את כתבי האישום נגדו.

"השלטון נועד לשרת את היחיד. מי שהנהיג את המדינה לאחרונה הבין את זה לא פחות טוב, אבל ראיתי התגלגלות למקום של נאמנות אישית, שזה אומר סכנה לדמוקרטיה", טען היועמ"ש, "אנשים לא ראו את זה, זה היה מאוד מתוחכם. זה התחיל מדברים קטנים, יועצים משפטיים של משרדי ממשלה, אבל זה היה משנה את הדנ"א שלנו".

"זה דבר שלא חשבתי, לא האמנתי, לא ציפיתי", אמר מנדלבליט בשיחות סגורות, "גם אחרי ההחלטה על כתב האישום שהיה לי קשה איתה, לא האמנתי שזה יילך למקומות כאלה. בלי לשים לב פתאום מצאנו את עצמנו במלחמה על הלגיטימיות של היועץ המשפטי לממשלה, על הדנ"א של העם היהודי ומדינת ישראל בתקופה המודרנית. לקח לי זמן להבין את הסיפור. יצאנו מזה, אבל באמת הרבה חסדי שמיים".

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד האשים הבוקר (רביעי) בשיחה עם ניב רסקין כי מנדלבליט עצמו דאג להדליף את תוכן ההתבטאויות לאור הקשיים במשפט המתנהל נגד נתניהו. "זה מופרך ומגוחך להגיד שהודלפו דברים מבלי ידיעתו של היועץ המשפטי, הרי אנחנו יודעים שכל מה שהפרקליטות והיועמ"ש רוצים מיד מרוח על במות התקשורת", טען קרעי.

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט (צילום: פלאש/90 )
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט | צילום: פלאש/90

"מנדלבליט רואה שהמשפט שלו מתרסק, שעד המדינה שבו תלה את כל תקוותיו אומר שאין תיק שוחד, אז הוא מנסה כל מיני ספינים", המשיך קרעי, "אני מחכה לספין הבא של פלג שיגיד שרקטור הספריה הלאומית יושב בחדרו ומתחלחל מראש הממשלה נתניהו".

מנדלבליט היה בשר מבשרו של נתניהו, אחד האנשים הכי קרובים אליו. למה שיאמר כאלה דברים?
"מנדלבליט פעל בשיטות של סטלין ורוסיה כדי לבצע את ההפיכה המשפטית המושחתת ביותר בכל הזמנים. היו איומים מפורשים על עד המדינה ועל משפחתו והכנסה שלו לכלוב קופים כמו שהוא תיאר. את מי מינה מנדלבליט עצמו? את מומי למברגר כדי שיסגור את התיק הפתוח שלו. הוא מינה את עצמו לפרקליט המדינה כדי שלא יחטטו בדברים שלו. מנדלבליט הוא האסון הגדול ביותר שהיה לדמוקרטיה הישראלית".

ובכל זאת, אי אפשר להאשים אותו שיש לו אינטרס פוליטי או שהוא אנטי נתניהו - איזה אינטרס היה לו ללכת נגדו?
"הוא אמר 'תופסים אותי בגרון', שזאת שיטה בפרקליטות. יש תיק נגדו שעדיין לא נסגר וממתין לבירור דין. האינטרס מאוד ברור. כשמנדלבליט אומר את הדברים האלה, מה הוא אומר בעצם? 'הייתה לי מטרה, זיהיתי בעיניי ובחזוני המעוות שיש אסון לדמוקרטיה. אוי אוי אוי שהעם בוחר את הנציג שלו ולא אנחנו המשפטנים, לכן החלטתי לסמן את נתניהו כמטרה, לאיים על עדים, לזהם חקירה, להדליף ולבצע הפיכה שלטונית מושחתת'".

לא מוגזם לקרוא להכניס את מנדלבליט ואת שי ניצן ל"כלוב הקופים" שבו "ישב" חפץ?
"צריך לעשות זאת כדי לגרום להם להודות על פשעים שהם ביצעו בחקירה ובהפיכה המשפטית. הם הכניסו את ניר חפץ לכלוב הזה כדי שישקר ויהפוך לעד מדינה. שני החבר'ה האלה הם המושחתים בכל הזמנים. אתה רואה את שי ניצן שהוא היום רקטור הספריה הלאומית, בתפקיד שנתפר לפי מידותיו או לא לפי מידותיו, ושומע את מנדלבליט אומר שתפסו אותו בגרון. הציבור רוצה לדעת מה קרה בחדרי חדרים".