ליל התפרעויות אלימות באוניברסיטת קולומביה בניו יורק: לאחר שהמשא ומתן בין הנהלת האוניברסיטה למפגינים הפרו-פלסטינים הגיע למבוי סתום, הודיעה ההנהלה כי תעניש ותשעה סטודנטים שלא מתפנים ממאהל המחאה. בתגובה, מפגינים ניפצו שמשות, פרצו לבניין בקמפוס והחלו להתבצר בו.

שירי גיל, סטודנטית באוניברסיטת קולומביה שגרה בסמוך לקמפוס, מסתגרת בחדרה וחוששת לצאת החוצה. "זו בהחלט אנרכיה. הסטודנטים שהתחילו לקבל היום השעיות בעקבות סיום המשא ומתן איתם, החליטו להתבצר באחד הבניינים ולכבוש אותו", תיארה, "לדבריהם, הם עושים את זה באופן שמחקה מחאות שהיו ב-1968 על ידי סטודנטים מהאוניברסיטה נגד מלחמת וייטנאם. המצב מפחיד ומטריד, יצא מכלל שליטה".

מה עושה האוניברסיטה מול האקטים הלא חוקיים האלה?
"בשבועיים האחרונים יש אסקלציה בהתנהלות כלפי סטודנטים ישראלים ויהודים. אני נמנעת מלעבור באזור. עד עכשיו האוניברסיטה ניהלה משא ומתן מול הסטודנטים האלה כדי לנסות ולהגיע לפשרה, כאשר דרישות הסטודנטים היו להימנע מכל קשר עם ישראל, כולל תרומות ותוכניות שעתידות לקום באוניברסיטאות בארץ. היום האוניברסיטה הודיעה שהיא לא הולכת להימנע מחיבורים עם ישראל ולכן עכשיו הם מתנהלים כך".

אחד ממנהיגי המחאה הושעה לאחר שהוקלט תומך ברצח ציונים. את סומכת על חברייך ללימודים, מרגישה בטוחה?
"הביטחון שלנו מאוד התערער. חמינאי ג'יימס, אותו בחור שהתבטא שאנחנו צריכים להיות אסירי תודה שהוא לא רוצח ציונים, נמצא בבית הספר מינואר. בינואר היו האמרות האלה וממש עכשיו קיבלתי עדכון מחברה שנמצאת בקמפוס, שיש חשד שהוא עדיין נמצא שם - למרות שהושעה. זאת אומרת שאין הגנה, אנחנו לא מוגנים".

איך את מתנהלת עכשיו?
"כרגע אני בוחרת ללמוד באופן וירטואלי. מאפשרים את זה. זה לא מה שהייתי בוחרת אם הייתה לי אפשרות אחרת. אני סטודנטית כאן לכל דבר ועניין והייתי שמחה להגיע לשיעורים הפיזיים. יש לזה ערך מאוד גדול עבורי. כרגע זה לא מתאפשר. אנחנו, הישראלים, מאוד מנסים להתמקד בלהצליח ולהגיע להישגים, כדי לשמור על המצוינות שלנו באקדמיה. זה ממש עובר כל גבול, האנרכיה ממש באה לידי ביטוי הערב בניפוץ זכוכיות ובהשתלטות על בניין. מי דמיין דבר כזה?".

איך הסגל מגיב לאירועים האלה?
"זה מאוד משתנה. ספציפית הפרופסורים שלי מאוד תומכים ולבביים, הם רוצים לסייע עד כמה שניתן. לא חוויתי משהו כזה בעצמי, אבל חברים שלי הגיעו לכיתות שהתבטלו כדי שהסטודנטים יוכלו להשתתף במחאה. זה לא הגיוני".

מה עם המחאה הנגדית, שלכם?
"הקמנו מיצג לחטופים מול מאהלי המפגינים. אנחנו לא רוצים לבוא איתם במגע יותר מדי, כדי שלא תהיה אלימות כלפינו. אנחנו מאוד זהירים כרגע. אנחנו אסטרטגים, מתכננים לטווח הרחוק, מול האוניברסיטה, כל מיני דרכים שבהן נוכל להביא יותר פרופסורים שייצגו את הצד שלנו. כרגע רוב הפרופסורים שמלמדים מזרח תיכון לא מכירים בישראל כמו שאנחנו רואים אותה, וזה בעייתי. בסוף זה מחלחל לסטודנטים. יש דברים שאנחנו עושים מהצד שלנו, פשוט יותר לטווח ארוך ואסטרטגי. נישאר כאן, חזקים, כדי להילחם ולהראות את הצד שלנו".