הממשלה אישרה את הצעת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להקמת משמר לאומי אשר תפקידו לטפל במצבי חירום לאומיים, להילחם בטרור החקלאי, תופעת אחזקת הנשק הלא חוקית, הפשיעה בחברה הערבית ועוד. חלק משרי הממשלה התנגדו לקיצוץ במשרדיהם לצורך מימון המשמר החדש, אך הצביעו לבסוף בעד המהלך.

ועדה מקצועית שתוקם בה יקחו חלק גורמי הביטחון במדינת ישראל, המל"ל ומשרדי הממשלה הרלוונטיים, תקבע מה יהיו סמכויות המשמר הלאומי ואל מי יהיה כפוף. שר המורשת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית בירך הבוקר על המהלך: "סוף סוף קם משמר שנועד להגן על ביטחון אזרחי ישראל. משטרת ישראל לא יודעת לטפל בנושאים האלה. גם התוספת שקיבלה בתוך מג"ב, לא עזרה לה לטפל בפשיעה הלאומנית".

"ראינו את זה בשומר החומות. אין לה שום יכולת ושום מושג איך להתעסק בפשיעה לאומנית. היא מתייחסת לפשיעה לאומנית כמו לפשיעה רגילה, וזה עושה לנו את הבלגנים. הם לא מסוגלים לטפל בפרוטקשן, בהטרדות מיניות, בהתעללות ביהודים שעוברים ברחוב וסובלים מפגיעות של ערבים. לא כל הערבים, אבל הערבים שנלחמים על זכותם להקים מדינה פלסטינית ולמחוק את הזכות שלנו לחיות פה במדינת ישראל. מול זה קם המשמר הלאומי".

"אנחנו מקימים משמר שיהיה כפוף לממשלה עצמה, לא למפכ"ל או למשטרה. תחומי פעילות המשמר שונים מאלה שהמשטרה רגילה בו. הדיון בממשלה היה ארוך, יש שיאמרו מתיש, אבל היה מדויק, ירדנו לפרטים הקטנים".

בן גביר רצה שהמשמר יהיה כפוף אליו, אבל נראה שזה לא יהיה כך בסוף.
"זה אף פעם לא היה אמור להיות המשטרה הפרטית של בן גביר. מעולם לא היה אמור להיות מוכפף אליו. רוצים להקים פה גוף סמי-צבאי וסמי-משטרתי, וגוף כזה לא יכול להיות מוכפף לבן אדם אחד. אין דבר כזה בעולם. זה לא היה אמור להיות ככה מעולם, חוץ מבראש של כמה אנשים בתקשורת. במקום לתקוף, אפשר לפרגן".

אתה שותף לעמדת בן גביר שמפגינים שחוסמים את איילון אינם אנרכיסטים יותר?
"הסטנדרט נפרץ. ברגע שהחומה נפרצה והסטנדרט השתנה, אז זה לא אנרכיזם. לצערי הסרבנות הפכה ללגיטימית בעקבות הפגנות השמאל. במלחמת לבנון השנייה נלחמתי תחת אולמרט, שהיה מבחינתי דיקטטור שעלה עלינו עם סוסים. יצאתי להילחם למען העם שלנו ולא סירבתי, כיוון שעמדנו בסכנה. השמאל הפך את האנרכיזם לנורמל. לקחו משהו שהוא בקצה הלגיטימיות והזיזו אותו לאט לאט עד שנהיה לגיטימי. ברגע שמקבלים את חסימת איילון כלפי צד אחד במערכת הפוליטית, הופכים את זה ללגיטימי".

בזמן שמתנהלות שיחות בבית הנשיא, האחריות שלכם אינה להרגיע את הרוחות?
"האחריות שלנו לייצר אחדות, אבל זה לא בא על חשבון האמת. כשמדינת ישראל בפתח של מחלוקת קשה, אנחנו יכולים לייצר אחדות אבל גם טוב שנשים את העובדות על השולחן. כשאנחנו רוצים להיות יציבים, אנחנו לא יכולים לטשטש את המחלוקת. כמו שאמר עמוס עוז, העם הזה יודע להיבנות ממחלוקת אם יש לו שורשים עמוקים".

מה הסיבה שעוצמה יהודית לא שלחה נציגים לבית הנשיא?
"זה לא בגלל שאנחנו לא רוצים להידבר. אני הולך להפגנות השמאל ומדבר איתם. אנחנו סומכים על נציגי הקואליציה וחושבים שאינטרס הקואליציה בנוי בצורה נכונה. הסינכרון בינינו גבוה, אנחנו מאוחדים עם שאר חברינו".

מאיר כהן על האפשרות להידברות עם הקואליציה (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
מאיר כהן | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

חבר הכנסת מאיר כהן, יש עתיד, הזהיר מפני המשמר הלאומי החדש: "יש כאן כפל לשון. השר אמר, 'זה יהיה כפוף לממשלה'. מאוד אמורפי, לא ברור למי בממשלה זה יהיה כפוף: אבל זה יהיה כפוף לשר לביטחון פנים. צריך מאוד להיזהר בניסוחים וחייבים לקרוא את החלטת הממשלה. זה דבר מיותר, לא צריך אותו".

"מיותר שגוף כזה יהיה כפוף לממשלה או לשר בתוך הממשלה. הכוונה מאוד ברורה. משחקי המילים האלה מיותרים לגמרי. כשחשבנו להקים את המשמר הלאומי, הוא היה אמור להיות כפוף למפקד מג"ב ולמפכ"ל המשטרה. הוא היה צריך להיות מורכב מאנשי מילואים של מג"ב, מתנדבים, שיופעלו רק בהחלטת מפקד מג"ב. הממשלה קיבלה החלטה שהגוף הזה לא יהיה כפוף למפכ"ל או למפקד מג"ב. אנחנו מתנגדים לזה, אסור שיהיו כאן מיליציות פרטיות".

אתה אופטימי לגבי השיחות בבית הנשיא?
"אנחנו שומעים כל יום, גם ממירי רגב אבל גם מדרעי שמתון יחסית, שאם המשא ומתן ייכשל אז החוקים מוכנים. היום לפני הפגישה בבית הנשיא, ייפגשו הצוותים של יש עתיד והמחנה הממלכתי בכדי שנהיה סגורים כאופוזיציה על הדרישות שלנו. אנחנו נמצאים שם בנפש חפצה, באמת ובתמים מבינים שיש מדינה שהיא מעל לכולנו וצריכים להרגיע את הרוחות. בשום פנים ואופן לא נסכים לא לשטיקים ולא לטריקים. לא נסכים לפוליטיזציה של מערכת המשפט. אנחנו מבקשים שמתוך הכאוס הגדול הזה, תהיה למדינת ישראל חוקה. שהצוות הזה יקים ועדה טובה שתשב ותבנה חוקה. מציע לחבריי בצד השני: פחות פטפוטים, פחות איומים. זה לא משפיע עלינו".