גובר החשש מפני התפרצות משמעותית של זן האומיקרון בישראל בתוך שבועיים, עם צפי לאלפי נדבקים מדי יום ומקדם הדבקה שיזנק ל-3%. אחרי שרשימת המדינות האדומות התארכה וכוללת כעת גם את איטליה, ארצות הברית, קנדה, פורטוגל, גרמניה וטורקיה, בממשלה שוקלים לאשר מספר הגבלות נוספות.

בין ההגבלות שעל הפרק שההחלטה לגביהן תתקבל היום: צמצום התקהלויות באירועים ובמופעי תרבות, חובת מסכות בהתקהלויות בחללים פתוחים, הרחבת התו הירוק לקניונים, למסחר ולמסעדות, הפסקת מימון בדיקות מהירות לילדים לא מחוסנים ומעבר לעבודה מהבית בהיקף של 50% במגזר הציבורי.

במקביל, במשרד הבריאות נערכים להגברת מבצע החיסונים החל מהשבוע הבא. בימים אלה מגוייסים צוותים רפואיים מכלל בתי החולים, במטרה שיאיישו ניידות חיסון שתגענה למאות נקודות ברחבי הארץ. "החל מהשבוע הבא נראה שינוי. תהיה פריסה רחבה, כשכרגע התוכנית זה מאות ניידות חיסון שיתפרסו בכל המקומות ויביאו את החיסונים לאנשים", סיפר פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל בית החולים שיבא.

"מערכת הבריאות נערכת למבצע הרבה יותר גדול", המשיך פרופ' אפק, "מגייסים עכשיו מבתי החולים צוותים רפואיים כדי לפרוס אותם ולעשות שינוי. פנו לכל בתי החולים וביקשו ששוב נתגייס מתחת לאלונקה. אמרנו - כמובן שכן, כולנו נתגייס ויהיו יותר ניידות, לא רק 50. זה יהיה מלווה בקמפיין הסברה. אנחנו נמצאים כרגע על זמן שאול. כל המטרה בסגירת נתב"ג והשמיים הייתה להרוויח הזמן כדי לחסן יותר אנשים".

מתי יהיה חיסון שמותאם לאומיקרון?
"לא לפני מרץ. צריך לזכור שגם החיסון הנוכחי מייצר הגנה, בוודאי מפני מחלה קשה. אנחנו נישאר מחוסנים, אבל כל חיסון נוסף בונה עוד נדבך, אתה לא חוזר לאפס. החיסון השלישי משמעותית טוב יותר מהחיסונים הראשון והשני, ולכן נצטרך לראות מתי נותנים את הבוסטר הבא. יהיו חיסונים רביעי, חמישי, שישי ושביעי, השאלה אם לתת את החיסון הרביעי עכשיו, לקראת ינואר, או לחכות שתהיה התאמה של החיסון עצמו על ידי פייזר ומודרנה".

אם חליתי בדלתא, אני יכול לחלות גם באומיקרון?
"אם היה לך דלתא אתה יכול לחטוף עוד פעם דלתא, וכנ"ל לגבי אומיקרון ועוד פעם אומיקרון. ההגנה היא לא הגנה מקסימלית, אנחנו יודעים שהחיסונים מגינים בעיקר מפני מחלה קשה אבל הרבה פחות מפני הידבקות. זאת הבעיה המרכזית עם האומיקרון, אתה יכול להידבק שוב ושוב ושוב. הנקודה המשמעותית היא שיש מיליון ישראלים שלא לקחו את הבוסטר. יש הבדל מאוד משמעותי בין מי שקיבלו שני חיסונים למי שקיבלו שלושה".

רמת הנוגדנים יורדת מהר מאוד, כל כמה זמן נצטרך להתחסן?
"אתה לא חוזר לאפס, גם אם יש לך ירידה ברמת הנוגדנים. יש זיכרון חיסוני ובכל פעם אתה מגיע לרמה מסויימת ובונה ממנה מחדש, לכן חיסון הבוסטר משמעותי. כל פעם שנתחסן, ונתחסן גם בחמישי, שישי, שביעי ושמיני, נהיה יותר טובים ויותר מוגנים. ככל שהמגפה תדעך בעולם נצטרך להתחסן פחות ופחות, סבלנות".