מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה את הצעות החוק שיעניקו רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים וימנעו מבג"ץ לפסול חוקי יסוד, כשלב הראשון ברפורמה המשפטית שמוביל שר המשפטים יריב לוין. 63 חברי כנסת הצביעו בעד, 47 התנגדו - כשחלק מחברי האופוזיציה בחרו לצאת מהמליאה בעת ההצבעה.

בסיום ההצבעה קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו, "זה לילה חשוב, קורא להיכנס להידברות - ללא תנאים מוקדמים". ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "חברי הקואליציה - ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה: על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בביטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם".

יושב ראש ועדת החוקה, שמחה רוטמן, תקף את לפיד: "לפיד, שהפסיד בבחירות, שורף את המדינה ומנהל קמפיין BDS נגד המדינה בצורה שלא היה לה אח ורע. אין אף מנהיגות אחראית באופוזיציה שמרימה את הרף, נענית לאתגר ומנהלת שיג ושיח רציני".

"זה יום חג למדינת ישראל. אין ספק שחלק מהאנשים מודאגים, אבל הם יגלו מהר מאוד שקמפיין ההפחדה השקרי שמופעל על ידי גורמי אופוזיציה פשוט לא נכון. הם יגלו שמה שעבר הלילה בכנסת בקריאה ראשונה, זה חוק שהופך את ישראל למדינה יותר דמוקרטית, יותר מתוקנת, שהליך מינוי השופטים בה יותר טוב ויותר משקף את עמדות הציבור, כמו בכל מדינה דמוקרטית אחרת".

האם ההידברות תחל כעת, ביום שאחרי?
"מבחינתי ומבחינת השר לוין, ההידברות הייתה יכולה להתחיל מזמן. בוודאי מאז קריאת הנשיא, אבל הרבה קודם לכן. לצערי, יד מושטת שלנו לא פוגשת יד אחות. לא באים לדבר, ואני לא כל כך מצליח להבין למה. אם הם אכן טוענים שהרפורמה בכללותה מסכנת את מדינת ישראל, ומושיטים להם יד למשא ומתן, אם אני הייתי באופוזיציה הייתי קופץ על ההזדמנות, הייתי בא ומנסה לשנות ולצמצם סעיפים מסוכנים. לא הייתי מתבצר בחוסר רצון לדבר".

אולי באופוזיציה מרגישים שאין ניסיון אמיתי לפשרה? למה לא להקפיא את החקיקה לחודש לצורך הידברות?
"מאז שהשר לוין הציג את התוכנית, חלף הרבה יותר מחודש. הם לא באו. לבוא ולהגיד שהיינו יכולים להמתין ולחכות, עד מתי אנחנו צריכים לחכות להם כאשר הם לא באים לדבר? אנחנו קוראים להם להידבר מהיום הראשון. יותר מזה, הצגתי בוועדת החוקה בתחילת הדרך מתווה ואמרתי: אני לא רוצה להציג נוסח, רוצה שכל אחד יבוא וידבר על הבעיות או החששות שלו ונדבר על זה בוועדת החוקה. נעשה דיון ואולי נגבש נוסח ביחד. קיבלתי מכתב מהאופוזיציה שאומר שאם אני לא מציג נוסח, הם יחרימו את הדיונים".

מה היה בפגישה עם הנשיא הרצוג?
"אני לא מתייחס לפגישות ולשיחות שנעשות בחדרים סגורים. לא מאשר ולא מכחיש את קיומן. מיד אחרי קריאתו של הנשיא, גם השר לוין וגם אני אמרנו שאנחנו מוכנים בכל רגע נתון להתייצב בבית הנשיא, ללא תנאים מוקדמים. מי שלא מגיע זה לפיד".

תן דוגמה לסעיף אחד שתסכים לשנות מהחוק שאושר אמש.
"לא חושב שכך הדרך להתנהל. צריכים לנהל הידברות כדי להגיע לפתרונות לסוגיות שמטרידות את האנשים שאיתם ננהל את הדיונים. אנחנו לא יכולים לנהל דיונים עם עצמנו, לדמיין מה מפריע לצד השני, להתקפל במקום שלא צריך להתקפל ולדחוף חזק במקום שלא צריך לדחוף חזק. זו הדרך הבטוחה ביותר לא להצליח לנהל משא ומתן. משא ומתן מנהלים עם אנשים רציניים שבאים לשבת סביב שולחן הדיונים, ולא בכלי התקשורת. יישבו, יידברו ויגלו, זו הדרך לנהל משא ומתן - לא באולטימטומים ולא בתנאים מוקדמים".

אתה שלם עם דרך ניהול הוועדה? הטענה הייתה שניהלת את הוועדה בצורה ברוטלית, קטעת מומחים וחברי אופוזיציה.
"אני שומע את הביקורת. הביקורת שאני מקבל מכיוונים אחרים זה שהייתי מדי עדין עם האופוזיציה, שוויתרתי להם על הפרעות שבכל ועדה אחרת הם היו מוצאים ממנה מזמן. יום ההצבעה נפתח בשבוע שעבר בשירים, בצעקות, בטיפוס על שולחן, בהתקרבות בצורה מאיימת לשולחן היושב ראש, בהכאת סדרנים, בלקלל סדרנים. אם האמירה זה שהגבתי לדברים האלה בהוצאת אנשים על דברים פעוטים, שכתוב ההיסטוריה בעיצומו".

אתה ער לקרע בעם בימים אלה? זה לא מפחיד אותך לאן זה עשוי להידרדר, בזמן שיש את איראן, יוקר המחיה, הסלמה בשטחים?
"ההחלטה במה מתעסקים, יותר או פחות, בוודאי בסדר היום הציבורי, תלויה בהרבה גורמים אחרים. תיקון מערכת המשפט הוא תנאי בסיסי לכל פעולה שהממשלה הזאת מעוניינת לבצע. אתה לא יכול להילחם בטרור כאשר בג"ץ קושר את שתי הידיים שלך מאחורה. אתה לא יכול לטפל ביוקר המחיה כאשר החלטות חשובות שנוגעות ליוקר המחיה מסוכלות על ידי בית המשפט בהרבה מאוד דרכים. אתה לא יכול לדאוג למשילות בנגב ולטפל בסוגיית האלימות בחברה הערבית, כשחקיקה שאתה מנסה להעביר בכנסת מסוכלת שוב ושוב, קודם על ידי יועצים משפטיים ואחר כך על ידי בית המשפט. לפעמים הפוך. תיקון מערכת המשפט נמצא בראש סדר העדיפויות, כי הוא הדבר הראשון שצריך לעשות כדי להצליח לטפל בכל האתגרים הקשים שמוטלים על הממשלה".