הלילה (בין שבת לראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר הליך להשתלת קוצב לב בבית החולים שיבא תל השומר. ההליך בוצע תחת טשטוש, כששר המשפטים יריב לוין הוא שמילא את מקום ראש הממשלה בזמן הזה לאחר שנבחר בהצבעה טלפונית.

לפני תחילת ההליך מסר נתניהו: "לפני שבוע שמו לי מכשיר ניטור, המכשיר הזה צפצף הערב ואמר שאני צריך לקבל קוצב לב. את זה אני צריך לעשות עוד הלילה. אני מרגיש מצוין אבל מקשיב לרופאים שלי. עד לדקות האחרונות אני מדבר עם עמיתיי, עושים את הסידורים להמשך, נקווה שתושג הסכמה, אבל בכל מקרה הרופאים אומרים לי שאהיה חופשי מחר אחר הצהריים, כבר אשתחרר מבית החולים, אוכל להגיע לכנסת להצבעה".

פרופ' רועי בינרט, מנהל המכון להפרעות קצב בשיבא, עדכן הבוקר: "לפני מספר שעות ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר השתלת קוצב לב בחדר הצינתורים פה בשיבא. הפעולה עברה בצורה חלקה ומצוינת ללא כל סיבוכים וראש הממשלה נמצא כרגע בחדר עם המאבטחים שלו ועם משפחתו, מתאושש מההליך. הוא מרגיש מצוין וחזר להכרה מלאה".

מה היה קורה אילולא היה עובר את השתלת קוצב הלב?
"אצלו ההפרעה הייתה מספר שניות בלבד, אבל במידה וקצב הלב לא היה מתאושש אצלו, אם ההפרעה לא הייתה חולפת וקצב הלב לא היה מתאושש, היינו מגיעים למצב של קצב לב איטי עד כדי אובדן הכרה וחלילה דום לב".

פרופ' איל נוף, מנהל שירות אלקטרופיזיולוגיה פולשנית בשיבא, נשאל מדוע באשפוז ראש הממשלה בשבוע שעבר לא נמסר כי הוא סובל מבעיה לבבית: "כפי שאמרנו בשבוע שעבר, ראש הממשלה הגיע לבדיקות, עשינו לו בדיקה של צינתור חשמלי שעל פי קווי ההנחייה לא הצריכה קוצב, אבל כנהוג במקרים כאלה משתילים מנטר תת-עורי. אתמול המנטר התת-עורי הראה את מה שבגללו המנטר הזה הושתל, שאכן יש חסם חולף של מערכת ההולכה של הלב ועל כן ראש הממשלה הובא בדחיפות לפה להשתלת קוצב".

אז אילולא אותה התייבשות ומנטר תת-עורי שהושתל, אולי הפרעת הקצב הזו לא הייתה מטופלת?
"נכון מאוד. בשבוע שעבר כשהוא היה פה, הייתה הפרעה באק"ג. בעקבות ההפרעה הזו הוא עבר את הבדיקה הפולשנית. הבדיקה הפולשנית לא הצדיקה קוצב, אבל כנהוג במקרים כאלה משתילים את המנטר התת-עורי. המנטר התת-עורי הוכיח את הצורך בקוצב. במידה ולא היה את המנטר התת-עורי, ייתכן שהאירוע הזה היה עובר - אבל בפעם הבאה, הפסקת הדופק הייתה עלולה להתרחש זמן ממושך יותר ואז הוא היה בסכנה".

יש סימני שאלה רבים, נמסר שהגיע עקב התייבשות ומסתבר שיש בעיה לבבית שאף הצריכה קוצב לב.
פרופ' בינרט: "סימני השאלה הם סימנים ברורים ומובנים לנו. יש הרבה מאוד מטופלים שמגיעים כפי שראש הממשלה הגיע לשיבא, אחרי מצב של אירוע כזה או אחר, כשהדברים לא לגמרי ברורים. הוא עבר סדרה של בדיקות מאוד מקיפות ואבחנת העבודה שלנו בהחלט הייתה התייבשות, אבל מכיוון שלראש הממשלה יש הפרעת הולכה ידועה באק"ג כבר עשרות שנים, קיבלנו את ההחלטה ללכת לבדיקות יותר מקיפות, לעשות את הצינתור החשמלי ולבדוק האם הוא זקוק או לקוצב לב או למנטר תת-עורי, שזה מה שעשינו. הבדיקה שעשינו הייתה תקינה לחלוטין ולכן הלכנו להשתלה של מנטר תת-עורי. כשראש הממשלה עזב את בית החולים ביום ראשון, היינו בתחושה שהאירוע עצמו היה אכן אירוע משני להתייבשות, היו על זה סימנים בבדיקות הדם. לא יכולנו לשלול בוודאות שאין הפרעת הולכה חולפת ולכן נהגנו כפי שאנחנו נוהגים בכל מטופל שמגיע לאותו המצב".

גם מטופל אחר היה מתפנה עד לשיבא במקום לבית חולים קרוב ומסיים עם מנטר תת-עורי?
"נושא הפינוי לשיבא לא באחריותי, לא יודע מי קיבל את ההחלטה הזו. אין ספק שמישהו הורה להעביר את ראש הממשלה לשיבא, ובהתאם פעלנו. אותי הזעיקו במוצאי שבת, ביליתי איתו גם בראשון יחד עם פרופ' נוף בחדר הצינתורים, ביצענו את הבדיקות כפי שמקובל בספרות הרפואית, לא חרגנו ולא עשינו שום דבר שהוא מעבר. המדיניות שנקטנו בה הוכיחה את עצמה וכעבור מספר ימים גילינו את אותו חסם חולף של מערכת ההולכה, שעלול בפעם הבאה להיות מסכן חיים, ולכן הלכנו להשתלת מנטר תת-עורי".

כמה מטופלים שהגיעו על רקע התייבשות סיימו עם השתלת קוצב לב?
"לא יודע להגיד מספרים מדויקים. נתקלתי באנשים שהגיעו מסיבות כאלו ואחרות לבית החולים, בין אם מהתייבשות או תחושה אחרת, שמצאנו להם הפרעת הולכה באק"ג ולקחנו אותם לאותן בדיקות שהעברנו גם את ראש הממשלה".