סגר בחגים? בממשלה מגבשים תוכנית חירום כדי להימנע מכך. במוקד התוכנית: הגדלת רף הספיקה של מערכת הבריאות כדי להרוויח עוד זמן לחיסון ישראלים - בין אם אלה שלא ניגשו כלל להתחסן עד כה ובין אם את בני ה-60 פלוס שנקראו להתחסן במנת הבוסטר. כ-400 אלף התחסנו במנה השלישית בימים האחרונים.

בינתיים, העלייה בתחלואה הקשה נמשכת עם 363 חולים במצב קשה. מקדם ההדבקה מזנק גם כן והוא הגבוה ביותר מאז חודש מרץ האחרון. למרות זאת, כרגע הכוונה היא לפתוח את שנת הלימודים במועד, ה-1 בספטמבר.

"רק חיסונים יצילו אותנו מסגר ומפגיעה ענקית, בריאותית וכלכלית", אמר שר התרבות והספורט חילי טרופר בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר". "אותם מיליון ישראלים, שחלקם מתנגדים אידיאולוגית לחיסון ועמדתם מסוכנת וחלקם צעירים בריאים שלא מתחסנים בגלל אדישות או כי לא אוהבים ללכת לקופת החולים או כי טרם מצאו זמן להתחסן, הם החבורה שתכניס את ישראל לסגר".

"לא צריכים לחכות שהם יבואו אלינו להתחסן אלא ללכת אליהם", הציע השר טרופר, "השבוע משרד הביטחון ייצא ל-70 מקומות הומי אדם בהם יש צעירים כדי להציע להם את הדבר הזה. אולי אם נגיע אליהם זה יקרה. אם יש משהו אחד שיציל חיים וגם את הפרנסה של ישראל, זה שכולם ילכו להתחסן".

יש שמתלוננים כי אין תורים פנויים לתקופה הקרובה.
"פשוט לכו לקופות החולים, אפילו בלי תור. יכניסו אתכם. פנו אליי אנשים שאמרו שקבעו להם תור לספטמבר. אמרתי להם - אל תחכו, לכו לקופת החולים ותגידו שבאתם להתחסן ויחסנו אתכם. אין לנו זמן. כמעט חצי מיליון בני 60 ומעלה התחסנו בתוך שבוע וחצי, זה יותר משליש מקהל היעד בגיל הזה - אנחנו בקצב הנכון, אבל הבעיה זה בגילאים הצעירים".

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הביע אופטימיות באשר לאפקטיביות מנת הבוסטר והיכולת להימנע מסגר רביעי. "במצב ההתחסנות כרגע, אני מניח שלקראת סוף אוגוסט נראה את ההשפעה של זה בשילוב חשיפת הנגיף באוכלוסייה. נראה ירידה במאומתים ובהמשך גם במספר החולים קשה", העריך פרופ' גרוטו.

"צריכים להתמקד באוכלוסייה שבסיכון, מעל גיל 60. 90 אלף מהם טרם התחסנו במנה אחת", המשיך פרופ' גרוטו, "צריך מצידי לשבת ולהתקשר אחד-אחד לאנשים האלה. אפילו מנה אחת נותנת הגנה טובה ויש הבדלים בחולים הקשים בין אלה שחוסנו לאלה שלא חוסנו. צריך לצמצם את הסיכוי שיופיעו מקרים קשים. לוקח זמן עד שמקבלים את ההגנה מהחיסון השלישי, אבל זה לא שבועיים-שלושה כמו שהיה בהתחלה אלא כמה ימים".

אתה תומך בפתיחת שנת הלימודים במועד?
"בעיקרון כן, רוב החלקים במתווה טובים מאוד. המבחן הוא ביישום ובתפעול, איך בודקים את כל הילדים בדיקה סרולוגית ואיך עושים את הבדיקות המהירות".

בהסתדרות המורים, לעומת זאת, מתנגדים למתווה שגובש - וקוראים לדחות את פתיחת שנת הלימודים, לפחות בבתי הספר עצמם. "שאלת השאלות היא האם ניתן ליישם את המתווה הזה. אנחנו שלושה שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים והמנהלים לא קיבלו עדיין משאבים והנחיות ברורות לעשה ואל תעשה", אמרה עדנה דוד, סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים.

"לא נסכים בשום פנים ואופן שמורים יבדקו ילדים. אנחנו לא יודעים לעשות את זה", המשיכה דוד, "המורים יתעסקו בחינוך ואנשי הרפואה ברפואה. לא יעשו בדיקות בבתי הספר, אלא בבית במקרה שילדים נחשפו. בדיקות סרולוגיות צריכים לעשות כמובן בקופות החולים ולא בתוך בתי הספר. אבל, מה קורה במידה והרשות כתומה או אדומה? דיברו על האפשרות של פיצול כיתות. אין משאבים לכך".

לא עדיף אם כך לפתוח את שנת הלימודים ב-1 באוקטובר?
"המזכ"לית העלתה את העניין הזה - בואו נתחיל ב-1 בספטמבר בזום, גם כך יש מעט מאוד ימי לימודים ואנשים יישבו בבתים בחגים, ונתחיל פיזית ב-1 באוקטובר".