98 מדינות הצביעו באו"ם בעד הצעת הפלסטינים לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג לצורך קבלת חוות דעת על "הכיבוש הישראלי המתמשך", לטענתם. בחודש הבא תדון מליאת האו"ם על האישור הסופי לכך. בין המדינות שהצביעו בעד: טורקיה, ברזיל, מצרים, ירדן, מרוקו, אוקראינה ואיחוד האמירויות. 17 מדינות התנגדו בהן קנדה, ארצות הברית, גרמניה, אוסטריה, אוסטרליה ואיטליה. 52 מדינות נעדרו מההצבעה.

הפלסטינים דורשים להכיר בשליטה הישראלית ביהודה ושומרון כסיפוח הלכה למעשה. שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, הבהיר הבוקר (ראשון): "זה חומר נפץ. זה לא הליך פלילי ואין לזה משמעות משפטית מחייבת, אבל אם תהיה פסיקה של בית הדין הגבוה לצדק שהנוכחות שלנו ביהודה ושומרון לא חוקית, נאותגר משפטית וכלכלית".

"יהיו מדינות שיתרגמו את זה לצעדים נגד ישראל: החרמה, סימון מוצרים ואף מעבר לכך. בעקבות הקביעה הזאת חברות עסקיות יעברו לחצים והפגנות להחרים את ישראל כל עוד היא יושבת ביהודה ושומרון. יהיו עתירות והליכים משפטיים פנימיים בכל מיני מדינות כנגד ממשלות שלא מחרימות את ישראל".

עד כמה תהיה השפעה לאירוע הזה?
"תלוי איך נתמודד איתו. בשלב המיידי אין לזה השפעה. בעוד שלושה שבועות ההחלטה הזאת שעברה ביום שישי תעלה שוב להצבעה בעצרת הכללית, ורק אז סמכות בית הדין בהאג תתחיל. חוות הדעת אמורה להגיד למדינות איך להתייחס לנוכחות הקבועה של ישראל ביהודה ושומרון, שלטענת האו"ם הפכה להיות מעין סיפוח דה-פקטו, נוכחות לא חוקית. זה אתגר מאוד משמעותי לעתיד, כשההשלכות המדיניות עוד יותר גדולות".

כלומר?
"זה תהליך שיהרוס כל סיכוי לפיוס. השופטים יהיו צריכים להבין שמהרגע שיתערבו בזה ותהיה פסיקה שלהם, אין סיכוי שהפלסטינים יחזרו אי פעם למשא ומתן. התהליך הזה יכול לקחת סדר גודל של שנה, אנחנו כמובן לא נשתף פעולה כי זה בית משפט שהשופטים שלו נבחרים פוליטית על ידי מדינות האו"ם שרובן נגדנו. המדינות שכן הצלחנו לשכנע יכולות להגיש חוות דעת משפטיות ולנסות לשכנע את בית הדין לא להתערב".

ברמה האישית, אתה מצטער שלא עזבת את האו"ם ובאת להתמודד בפריימריז? יכולת להיות שר בכיר.
"לא, לקחתי בחשבון את כל התרחישים שיכולים להיות בבחירות האלה. למרות זאת, החלטתי להקדיש את השנים האלה למאבק על שמה הטוב של ישראל ולהגנתה בזירה המדינית. אני שלם לחלוטין עם ההחלטה".

האם המהלך הזה נועד לאותת לנתניהו: "אנחנו לא אוהבים את הרכב הממשלה הצפוי שלך"?
"אני כמובן לא יכול להשיב על זה, לא יכול להתייחס להשלכות הפוליטיות, אני מכבד את הכללים, אבל כן אזכיר לצופים שהקמפיין הזה של אבו מאזן והפלסטינים שעכשיו מגיע לשיאו, התחיל לפני שנה - כשבנט היה ראש הממשלה. אבו מאזן עמד אז על במת האו"ם ואמר שאם ישראל לא תיסוג תוך שנה לקווי 67' הוא ייפנה להאג. זאת הפנייה שלו להאג - אין לזה קשר לתוצאות הבחירות ולממשלת שמאל או ימין".