המהומות בדרום תל אביב בין מתנגדי ותומכי המשטר האריתראי: מעל 170 בני אדם נפצעו בהתפרעויות, בהם 30 שוטרים. שוטר אושפז במצב קשה לאחר שנפגע מגזייה שנזרקה על ראשו. נזק כבד נגרם לחנויות ולעסקים באזור.

אבי מזרחי, בעל עסק להשכרת ציוד להפגנות שנכח בכנס שנערך במועדון במקום, תיאר: "הם רצו בהיסטריה, עם דם בעיניים. כשראיתי אותם רצים אליי, הבנתי שאנחנו במלחמה. סגרנו מבפנים אבל הם פרצו את הדלתות, כדורים שרקו מכל הכיוונים. יריות. רימוני גז והלם נזרקו פנימה. לא הצלחנו להבין מה קורה, זו הייתה ממלכת אי הוודאות".

"אני עדיין לא מאמין לסיוט שהיה כאן, זה כמו חלום. חוויתי פיגוע אחד בחיים שלי, ניהלתי את הדולפינריום בתל אביב בזמנו בפיגוע. זה מזכיר לי את היום שאחרי. המון זכוכיות על הרצפה, הכל הרוס, שבור ומרוסק".

מה היה הטריגר לפרוץ המהומות?
"הטריגר נקבע לדעתי בהודעת וואטסאפ או באותה חוליה ששמתי לב שהסתובבה מאחורה. כלוחם בצבא, אני יודע לזהות לוחם אחר. אלה היו אנשים גדולים, בנויים, שריריים מאוד, עם מבט חדור בעיניים. האירוע במועדון היה אמור להתקיים בשעה 12:00. לקראת אזור 10:00 כבר היו כמה מאות, אם לא אלפים. הם נופפו בדגלי ישראל, אבל הדגלים האלה היו נראים לי מאוד חשודים. אלה היו בעצם מוטות מאוד עבים. לקח לנו זמן להבין שאלה כלי נשק".

כמה שוטרים הגנו על המועדון?
"יותר מדי. מרוב שוטרים לא הצלחנו לראות את ההפגנה. עמדו שוטרים ומאחוריהם פרשים ומכת"זיות. ביחס למה שהיה פה במדינת ישראל, מעולם לא ראיתי כזאת כמות של שוטרים במקום כזה קטן, כוח כזה חזק. אבל, שום כוח לא יכול היה לעצור המון מתפרץ. בעברי הייתי אחראי על הביטחון בספארי. אם יש דבר שאני זוכר מהספארי באפריקה, זה שלפעמים החיות היו רצות כמו שרואים בסרטי 'נשיונל ג'יאוגרפיק'. זה מה שהיה כאן. הכנסתי את כולם בכוח פנימה כי הבנתי שאלה אנשים שבאים לפגוע בנו. המשטרה הייתה חסרת אונים. ראיתי שוטרים נופלים. הם לא האמינו שהקהל ייכנס בבת אחת בצורה כזו לכאן".

ד"ר אייל חשביה, מ"מ מנהל יחידת טראומה ומנהל תחום כירורגיה דחופה בבית החולים איכילוב, דיווח על מצב הפצועים: "קיבלנו אתמול זרם מאוד גבוה של פצועים, 43 בסך הכל. בגל הראשון קיבלנו 30, חדרי המיון שלנו התמלאו במהירות בפצועים מאוד קשים. כולם היו פצועי ירי ואוגדו מהר בחדר הטראומה, ירדו מיד לחדרי ניתוח".

"הגל השני התבטא בהרבה טראומות כהות, בעיקר חבלות ראש מאוד קשות. אחד מהם נותח על ידי מנתחי הראש שלנו, נוירוכירורגים, ועוד שלושה מונשמים אושפזו. היום בבוקר אנחנו עם 24 פצועים מאושפזים, 12 מהם במצב קשה ובינוני, שבעה עדיין מונשמים, חמישה בינוניים מנוטרים ועוד שבעה קלים".

האם פצועים ששוחררו מבית החולים נעצרו על ידי המשטרה?
"התמודדנו עם מגה אירוע רב נפגעים. הפעם האחרונה שזה קרה באיכילוב, היה בפיגוע בדולפינריום לפני 23 שנה. מדובר בכמות פצועים מאוד גדולה בפרק זמן מאוד קצר. באירועים רבי נפגעים רגילים, כמו פיגועים, יש לנו 10% פצועים קשים. באירוע הזה היו בין 20 ל-25% פצועים קשים שהגיעו אלינו. הם פקקו לנו את חדר הניתוח בתוך רבע שעה. נוכחות המשטרה הייתה מחוץ לבית החולים. כאן בפנים, הכל התנהל בסדר מופתי. לא היו פצועים אזוקים, לא היו פצועים עם ליווי שוטרים בפנים. הפצועים קיבלו מיד את המיטות שלהם והצוותים שחיכו להם".

מה סוג הפציעות שפגשתם?
"אני לא פתולוג פורנזי, אבל זה נראה כמו פציעות ירי לא חודרות, קרי כדורי גומי כפי שקוראים להם, באזורי הפנים והצוואר. היו פציעות ירי לגו: חזה תחתון, בטן, עכוזים. היו הרבה פציעות ירי לרגליים ולקרסוליים".

ג'ון אדנה, יליד אריתריאה שהשתתף בהפגנה נגד המשטר, תיאר: "הייתי סדרן בהפגנה. קיבלנו אישור לעשות אותה, מחאה נגד אלה שתומכים במשטר. במשך עשרות שנים הם רדפו אותנו ואמרנו: הגיע הזמן, לא ניתן יד. השלטון אוסף כסף ולוקח אותו לאריתריאה כדי להשמיד את האזרחים שלנו, את ההורים שלנו, את המדינה".

"אנשים התעצבנו, זה כעס של המון שנים. יש עכשיו הרבה חששות. לא רצינו ללכת לזה. מיום ראשון בשבוע שעבר עד ליום שישי באנו עשרות אנשים לתחנת משטרת ישראל ברחוב המסגר וביקשנו מהקצינים שיסגרו את זה, שלא ייתנו להם. אם נותנים להם לעשות את ההסתה הזאת, בסוף זה ייגמר כמו שראינו".

אליעזר חזן, הבעלים של מסעדת "בלה בר" ביד חרוצים שנהרסה על ידי המפגינים: "בסביבות השעה 11:00 בבוקר קיבלתי טלפון שמתפרעים פה ברחוב ויש הרס רב. הם התפרעו פה והיה בלגן: יש נזקים לזכוכיות, לאדניות, לכיסאות. בהתחלה לא הצלחתי להגיע לעסק כי סגרו את המקום, אחר כך ראיתי את ההרס. הייתי בהלם, ממש לא האמנתי".

"היה פה כנס של תומכים במשטר הדיקטטורה ובאו המתנגדים. שאלתי את עצמי, אם הם תומכים במשטר, מה הם עושים פה? למה לא באים לאסוף אותם ולוקחים אותם מפה? בשביל מה הם צריכים מקלט מדיני? אם הם תומכים במשטר, שיילכו מפה. למה כל הבלגן הזה?".

אתה פותח היום?
"לא פתחנו אתמול אפילו שהיו מעל 100 מוזמנים וגם לא נפתח היום, עד שנתקן ונסדר את הכל".

הרגשת את המתח באזור לפני? זה בעבע?
"ממש לא. אנחנו סובלים מהפגנות פה, אבל לא מהרס ומקטסטרופה כזאת. לקוחות לא מגיעים כבר חצי שנה בגלל ההפגנות, אנחנו סובלים מזה, העסק נפגע קשות. יש פה הרבה עסקים שלאט לאט מתחילים להיסגר".