שנה וחצי כמעט לתוך משבר הקורונה, ונראה שהפרצה החמורה בשער הכניסה לישראל עדיין לא נסתמה. 3,000 ישראלים שנחתו בנמל התעופה בן גוריון טרם קיבלו תשובה לבדיקת הקורונה שעשו עם חזרתם ארצה, חלקם ממתינים כבר עשרה ימים. מטוסים פרטיים מטיסים ישראלים למדינות אסורות, ללא פיקוח, ובתורי הענק עם הנחיתה בנתב"ג מתערבבים אלה באלה החוזרים ממדינות אדומות והחוזרים ממדינות ירוקות.

שלשום נודע כי רוני נומה, מי שכיהן כפרויקטור הקורונה בחברה החרדית, ימונה לפרויקטור הקורונה בנתב"ג. פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי הדסה, בירך על המינוי - אך תהה האם זה לא מאוחר מדי. "התעודדתי מהמינוי של נומה, אבל התחושה שלי היא שהסוסים כבר ברחו מהאורווה", טען בשיחה עם ניב רסקין, "ראינו אתמול 11 טיסות שמגיעות לנתב"ג בבת אחת. זה לא טוב. ערבוב הנוסעים שמגיעים ממדינות ירוקות ואדומות ביחד, לא מבשר טובות".

"חשוב שתהיה מדיניות נכונה בנתב"ג", המשיך פרופ' רוטשטיין, "מקווה שרוני יטיב לעשות כך. אני מכיר אותו באופן אישי עוד מסיפורי בני ברק וההתפרצות הראשונה. עלינו לשמוע בקולו השקול ובהחלטותיו, נלווה אותו כך שנתב"ג יפסיק להיות בעיה אמיתית".

אם יציעו לך להתמנות לפרויקטור הקורונה החדש, תיענה בחיוב?
"אני מתפלל שלא יבקשו ממני. יש לי משימה אדירה בחיים - לייצב ולקדם את הדסה. לקחתי את המשימה הזאת לפני חמש וחצי שנים ומי שמכיר אותי יודע שאני מבצע משימות כמו שצריך ולא מוותר באמצע. יכול להיות שלאור המצב, יחליט משרד הבריאות שהמנכ"ל ישמש גם כפרויקטור ובכך נחסוך עוד צוות".

האם אנחנו עומדים לדעתך לפני התפרצות גדולה?
"הנבואה לא ניתנה לי. קשה לי לדעת מה הולך לקרות בעתיד. אם אני מנתח את הנתונים של היום יש עובדה אחת מאוד ברורה, אין עלייה בכלל בחולים קשים ומאושפזים. זאת בשורה בפני עצמה, צפירת הרגעה להיסטריה שבימים האחרונים מלווה אותנו. יש אכן התפרצויות, 200 חולים מאומתים ביום. המחוסנים מתוכם הם במצב מצויין, כמעט ללא סימפטומים, רק סימפטומים קלים. קבוצה גדולה מתוך המאומתים הם בני נוער".

מנכ"ל הדסה הזהיר מפני האפשרות להתפתחות וריאנט חדש בישראל: "הווירוס מוצא את מחייתו בקבוצת הבני נוער הלא מחוסנת, 12-16, והוא מתפשט. זה דבר מסוכן. זה כר גידול טוב לווירוס, הוא עלול לפתח מוטציות וייצא לנו וריאנט שאנחנו לא מכירים. ההמלצות הן הגיוניות וטובות, לחסן את בני ה-12-16. כל מי שימהר ויתחסן עד ה-9 ביולי, יוכל לקבל גם את הזריקה השנייה שתוקפה עד סוף יולי".

מי שלא יתחסן עכשיו, יצטרך לחכות עד לחודש ספטמבר?
"כנראה שמדינת ישראל תנהל משא ומתן עם חברת פייזר על אפשרות להקדים. אני רוצה לפנות למדוכאי החיסון שלא מתחסנים בגלל מחלות אחרות. בבתי החולים יש מחלקות מאורגנות ומסודרות לחולים שסובלים ממחלות וכתוצאה מכך לא התחסנו. אנא פנו אליהם. משרד הבריאות מארגן קבוצה שלמה של חולים מהסוג הזה ועוקב אחריהם".

בינתיים בית החולים בניהולך נמצא בקשיים גדולים.
"אנחנו צריכים בתי חולים חזקים שעומדים על הרגליים. בתי החולים מתחננים לציוד ותרופות. מהראשון לאפריל הדסה הפסיקה לקבל מקדמות מהאוצר, לא שילמנו מיסים, ספקים נאנקים, גילגלנו הרבה מאוד מהחובות עליהם. מקווה שהם ימשיכו לספק את הדברים החיוניים ושיימצא הפתרון. ביום ראשון מונה מנכ"ל אוצר, אתמול מונה מנכ"ל משרד הבריאות, העסק בתנועה. מקווה שהנושא הראשון על הפרק יהיה מערכת הבריאות, ובאופן נקודתי בתי החולים הציבוריים".