מבצע החיסונים הגדול "לתת כתף" יצא לדרך: הצוותים הרפואיים יהיו הראשונים שיקבלו הבוקר (ראשון) את החיסון נגד הקורונה שפיתחה חברת "פייזר", כשמחר תצטרף גם אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה וקבוצות הסיכון. במוקדי זימון התורים של קופות החולים נרשמים עומסים כבדים ולפי ההערכות, בשלב הראשון יתחסנו 25 אלף איש ביום.

אמש, מול המצלמות, התחסנו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין. "זריקה קטנה לאדם - קפיצה גדולה לבריאות של כולנו", אמר ראש הממשלה מיד אחרי שהתחסן, "אנחנו יוצאים מאפלת הקורונה לאור גדול. אם כולנו נתחסן עכשיו כמה שיותר מהר - נוכל להחזיר את החיים לנורמליות שלנו, ובמיוחד את הכלכלה".

במסגרת יום השידורים המיוחד בערוץ 12, פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל בית החולים שיבא וחבר הפאנל של "חדשות הבוקר", התחסן בשידור חי במתחם החיסונים של תל השומר. "אני מתרגש, משתוקק לחיסון כבר הרבה מאוד זמן", הודה פרופ' אפק לפני החיסון, "לא יכול להגיד שאני לחלוטין לא חושש, אבל בכל זאת זה רגע היסטורי. חשבתי עליו הרבה מאוד פעמים ואני מאמין שהדבר הזה יביא אותנו לתחילת הסוף של מגפת הקורונה. אנחנו עוברים לשלב הבלימה".

במקביל, בבית החולים איכילוב, התחסנו בשידור חי פרויקטור הקורונה לשעבר ומנהל בית החולים, פרופ' רוני גמזו ושר האוצר ישראל כ"ץ.

סגן שר הבריאות, יואב קיש, בירך ב"חדשות הבוקר" על תחילתו של מבצע החיסונים: "היום אפשר לשמוח, יש הישג עצום למדינת ישראל. הולכים קדימה, רואים את האופק, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

קיש סירב לומר כמה מנות חיסון יש בידי ישראל כרגע: "אסור לנו לדבר על המספרים, זה עדיין תחת הסכם סודיות. הסודיות נובעת מכך שמדינת ישראל השיגה הישג מדהים וספקי החיסונים יקבלו לחצים אם ישמעו בעולם מה קורה במדינת ישראל. אנחנו לא מדברים על זה, זה נושא שנשאר פנימי. אוכלוסיית הסיכון מכוסה כולה, ואם נראה שלא מספיק מגיעים נפתח גם לאוכלוסיות נוספות לפי קצב יכולת החיסון".

סגן שר הבריאות התייחס לעומסים על מוקדי זימון התורים והקושי לקבל מענה: "כשהולכים לחסן מיליונים, משהו שהוא לא בשוטף, אנחנו צפויים לקבל בעיות פה ושם. גם קריסה זה מאוד הגיוני. צריכים להתגבר על זה ולהתחיל להניע. צריכים לוודא שניהול הרישומים דרך הטלפוניה וההודעות נעשה כמו שצריך".

קיש דיבר על הריסון המהודק שנמצא על הפרק: "אין לנו ברירה. יכול להיות שריסון מהודק לא ישיג את מטרתו, כלומר שנלך לריסון מהודק אבל עוד שלושה שבועות נאלץ ללכת לסגר. יש שלוש אלטרנטיבות: למשוך קצת, ריסון מהודק או סגר עכשיו. אם היינו מקדימים את החיסונים בחודש, מה שבלתי אפשרי, יכולנו אולי להימנע ממהלך כלשהו, אבל להגיד בואו נחכה ונראה אם החיסונים יעצרו את התחלואה, זאת טעות קשה".

אדלשטיין מתחסן (צילום: חורחה נובומינסקי, לע"מ)
שר הבריאות יולי אדלשטיין מתחסן | צילום: חורחה נובומינסקי, לע"מ

"מרגיש מצויין אחרי החיסון, לא צמח שום זנב ואין תופעות לוואי"

שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהתחסן כאמור בשידור חי אמש, סיפר לניב רסקין על התחושות בבוקר שאחרי: "מרגיש מצויין, אין שום תופעות לוואי. יודע שיש מיליונים שמאוכזבים מכך שלא צמח שום זנב. זה בוקר מרגש, שמח מאוד שהמבצע התחיל ושיש היענות עצומה בקרב אזרחי ישראל. קופות החולים מדווחות על כך שהמוקדים תפוסים כל הזמן, אנחנו מקווים שמהר מאוד נגיע לאותם 60 אלף חיסונים ביום, אולי אפילו יותר".

תוך כמה זמן להערכתך נוכל לחסן את כלל האוכלוסייה?
"תלוי מאוד בקצב מתן החיסונים ובהיענות האוכלוסייה. לא בטוח שנחכה לאחרון המתחסנים מקרב האוכלוסיות בסיכון ואז נפתח גם לשאר האוכלוסייה. כשנראה בעצה אחת עם קופות החולים שהכל הולך כשורה, נוכל לפנות גם לשאר האוכלוסיה ולהתחיל לקבוע תורים".

בסוף השבוע אובחנו כ-1,800 נדבקים בלבד, האם זה משנה את המחשבה שלך לגבי הריסון המהודק?
"צריך להבין שאת התוצאה הגדולה המעשית של מבצע החיסונים נראה רק בעוד כמה חודשים. כרגע חשוב שכל אחד ואחת יילכו להתחסן, אבל עד שנגיע למסה קריטית זה ייקח זמן. בינתיים יכול להיות שנצטרך להטיל הגבלות כאלה ואחרות. ההערכה, העמדה והדרישה שלי שכן נלך להגבלות. זה הכי כואב לחטוף כדור בסיום הקרב, הכי כואב ונורא לראות מישהו במחלקת קורונה במצב קשה כשהאוכלוסיה כבר מתחסנת בהמוניה. צריך להימנע מזה בכל הכוח".

מנכ"ל קופת חולים כללית, פרופ' אהוד דודסון התחסן בשידור חי ב"חדשות הבוקר" ולא הסתיר את ההתרגשות שלו: "אנחנו ביום מאוד מיוחד, כללית מתחילה היום את חלקה במבצע הלאומי הגדול הזה. אנחנו מוכנים וערוכים".

דודסון התייחס גם לאותם אנשים בקבוצת הסיכון שלא קיבלו הודעה להגיע להתחסן ולקבוע תור בשל העומס במוקדים והתקלות באתר: "אני מעריך שבתוך שעות עד ימים המצב יהיה יותר טוב. הוספנו הרבה מאוד נציגי שירות במוקד שלנו ואנחנו תומכים ומשדרגים את האתר והאפליקציה. אני מאמין שכבר בזמן הקרוב יהיה אפשר לקבוע תורים ולקבל את החיסון בבטחה".

השר זאב אלקין על ההתקהלויות בקניונים (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
השר להשכלה הגבוהה ולמשאבי המים, זאב אלקין | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

"עקיפת תור לחיסונים תחת המטריה של קמפיין יח"צ פוגעת באמון הציבור"

השר להשכלה הגבוהה ולמשאבי המים, זאב אלקין, תקף הבוקר בציוץ בטוויטר את "מצעד" אנשי הציבור שמיהרו להתחסן מול המצלמות. "מרגיש הבוקר לא בנוח עם תמונות יח"ץ והודעות לתקשורת של חלק מעמיתיי ונבחרים אחרים המתחסנים היום", כתב אלקין, "היה נכון שרה"ם, הנשיא ושר הבריאות יתחסנו ראשונים כדי לייצר אמון הציבור בחיסון, והם גם כולם בגיל מעל 60. אבל עקיפת תור לחיסונים תחת המטריה של קמפיין יח"ץ לחיסונים רק פוגעת באמון הציבור".

"החוזרים מהמדינות בהן התגלתה המוטציה - לבידוד במלוניות"

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, דיבר על החזרה לשגרה לקראת הקיץ: "מקווה מאוד שנוכל להזמין טיסות כבר לקיץ הקרוב, אבל צריכים לזכור שעד הקיץ הילדים לא יהיו מחוסנים. נתחיל לחסן אותם רק לקראת הקיץ, כשהחברות המפיקות תסיימנה את הניסויים בילדים. מי שירצה לנסוע ללא הילדים ביולי-אוגוסט אני מאמין שזה יהיה אפשרי, כי עד אז נחסן פלח ניכר מהאוכלוסייה".

האם במרץ נחזור להופעות ולקולנוע?
"לדעתי עדיין לא, כי לא נשיג עדיין את אפקט חסינות העדר שפירושו חיסון של כ-65% לפחות מאוכלוסיית ישראל. אנחנו נתקרב לזה".

מי שהתחסן יכול ללכת בלי מסיכה?
"לא, בשלב זה הורינו ללכת עם מסיכה גם לאחר החיסון של שתי המנות. מי שהתחסן אולי לא יידבק וייפתח מחלה כי התנגודת בגוף תילחם נגד זה, אבל כן יכול להיות שיהיו איזורים, בטח בחלל הנשימה, פה-אף, שאולי יהיה בהם וירוס והוא יוכל להדביק. אנחנו עדיין לא יודעים, צריכים ללמוד את זה. גם לאחר מתן החיסונים ורכישת התנגודת נלך עם מסיכות".

בריטניה נכנסת לסגר בעקבות זן קורונה חדש שהתגלה, האם החיסון אפקטיבי גם נגדו?
"אלף מוטציות מתרחשות, זו לא הראשונה, גם בתחילת הקורונה התרחשו מוטציות שונות. פה מדובר על מוטציה שגילו באנגליה, דרום אפריקה ואולי באוסטרליה. היא גורמת לנגיף להדביק יותר מהר. עם זאת, המחלה לא אלימה יותר, כלומר זה אותו סוג של מחלה ועם אותה תחלואה ותמותה, היא לא הפכה לאלימה יותר. אין עדות שהמוטציה גרמה לווירוסים להיות עמידים כנגד החיסון - וזה חשוב מאוד".

ישראלים שיחזרו ממדינות בהן התגלה הזן החדש יידרשו בבידוד?
"קבענו שבמספר מדינות אדומות בוהקות תהיה חובה לעשות בדיקות ולהיכנס לבידוד במלוניות בארץ כדי שנוכל לאכוף את הדבר הזה. זה הצו שחתמנו. מדובר בטורקיה, סרביה ועכשיו גם הארצות שמעורבות במוטציה הזאת כמו אנגליה, הולנד, דרום אפריקה ואוסטרליה".

פרופ' יריב יוגב (צילום: עופר חן)
פרופ' יריב יוגב | צילום: עופר חן

זמן קצר לאחר שהתחסן בשידור חי, התראיין חבר הפאנל פרופ' יריב יוגב ל"חדשות הבוקר" וסיפר על התחושות: "אני מרגיש מצויין, והאמת? אני מתרגש הבוקר. כולנו חיכינו ליום הזה ולחזור לשגרה שלנו. אני מאמין שאם כל המדינה תקפיד להגיע ולהתחסן אנחנו מהר מאוד, תוך כמה חודשים, נחזור לשגרה והקורונה תהיה חלום ישן".

פרופ' יוגב סיפר גם על ההיענות הגבוהה בבית החולים: "בתוך איכילוב אנחנו מצפים לקרוב ל-100 אחוז היענות. יש כמה שלא יכולים לקבל את החיסון אבל המטרה שלנו היא ברורה - 100% מהצוות הרפואי יחוסן בפאזה הראשון תוך 10-14 ימים".

ואיך החיסון ישפיע על החזרה של כולנו לשגרה? "נשים בהיריון לא יכולות להיות מחוסנות כרגע אז בבתי החולים נמשיך להיות עם מסכות ולשמור על זהירות, אבל אני חושב שמהר מאוד נוכל לפתוח פאבים לאנשים שהתחסנו, לפתוח הופעות תרבות, לפתוח מסחר ולחזור לשפיות. יש הרבה מאוד אנשים שלא עובדים שהקורונה גמרה את מטה לחמם".

פרופ' יוגב התייחס גם לשאלה מדוע לא מחסנים נשים בהיריון בשלב זה: "נשים בהיריון לא מקבלות חיסון כי לא בדקו אותן במהלך הניסויים הקליניים בחיסון. רוב הנשים בהיריון הן צעירות שגם אם הן יחלו בקורונה, לא אמורה להיות להן מחלה משמעותית אז זו קבוצה שלא מקבלת תיעדוף גבוה".

"ברור לי שעם הזמן תוקם ועדה של משרד הבריאות כי אנחנו הגינקולוגים לא לגמרי מרגישים בטוח עם ההמלצה שלא לחסן בהיריון. אם יש אישה בת 40 עם סכרת ומושתלת כליה, האם אותה לא צריך לחסן בקורונה? אנחנו לא בטוחים שלא, ולכן אני מניח שככל שהזמן יעבור ויהיה יותר בטוח - החיסון יגיע גם לנשים מניקות וגם לנשים בהיריון בסיכון גבוה".