מערכת הבחירות הזאת צמודה מתמיד כשלפי הסקרים האחרונים שפורסמו בשבוע שעבר, הגושים נמצאים בתיקו 60. הערב בשעה 22:00 עם סגירת הקלפיות ישודרו בחדשות 12 תוצאות המדגם שעורך מנו גבע ממכון מדגם. האם תהיה הכרעה ברורה?

"אני במתח. תיקו בין הגושים זו תמונת המצב שהכי גורמת למתח", הודה מנו הבוקר, "מבחינה סטטיסטית, תיקו  60-60 ואפילו 59-61, זה בתוך טעות הדגימה. מבחינה פוליטית יש לזה משמעות עצומה, זו יכולה להיות גם הכרעה. בסופו של דבר אנחנו עוסקים בסטטיסטיקה, עושים את המיטב ומפעילים את המודלים הכי מתקדמים שיש - אבל יחד עם זאת, אי אפשר להימנע מטעות סטטיסטית. זה חלק מהעניין".

זה אומר שגם אם מפת הגושים תראה הערב 59-61, אף מפלגה לא צריכה לצאת ולחגוג?
"זה לא אומר שיש הכרעה ושצריך להתייחס לתוצאה כתוצאה סופית. זה אומר שזה קרוב והכל יכול להיות מוכרע על חודו של מנדט".

אחרי כל כך הרבה מערכות בחירות, אתה עדיין בלחץ?
"כל פעם זה כמו הפעם הראשונה. אתה לא מתרגל לזה, אי אפשר. התדירות גבוהה, אבל בכל פעם זה מבחן מחדש. אנחנו עובדים על האתגרים ומתמודדים איתם".

האתגר הגדול ביותר זו החברה הערבית.
"כן, אנחנו בהחלט מבינים את האתגר הזה. אחוזי ההצבעה בחברה הערבית יכולים להכריע את הבחירות לכאן או לכאן. שיתוף הפעולה של הציבור מאוד חשוב, וכשיש שיתוף פעולה אני מאוד מעריך את זה. צריכים להצביע בקלפי המדגם שלנו בצורה זהה, כמו שמצביעים בקלפי האמת. זה יעזור לנו לתת תוצאות מאוד מדויקות בשעה 22:00".

מערכת הבחירות הזאת יותר קשה לתחזית מהקודמות?
"לאורך הזמן לא ראינו תנודות בתוך הגושים, אבל יש הרבה מאוד גורמי אי ודאות. התיקו הסטטיסטי מאוד מקשה, כי זה האזור שבו טעות הדגימה היא הכי גדולה. יש את המפלגות שנמצאות בתחתית הרשימה, שמספיק שאחת לא עוברת וכל המפה הפוליטית יכולה להשתנות. זאת בהחלט מערכת בחירות מורכבת ומאתגרת".

אסור לפרסם סקרים בשלב הזה, אבל ממה שאתה רואה יש מגמה חדשה בימים האחרונים? משהו משתנה?
"מה שמאפיין את הבחירות האלו זה שהן די דיכוטומיות. יש את אלה שרוצים את נתניהו ואלה שלא רוצים את נתניהו. מצד שני, בגלל שיש גורמים אחרים שיכולים להשפיע על הבחירות, לאו דווקא מעבר בין הגושים, התוצאות בהחלט יכולות להשתנות. זה נמצא על חודו של מנדט, זה לא פשוט בכלל".

אתה תדע מה קורה במדגמים האחרים או שאתה מעדיף דווקא לא לדעת כלום?
"זה לא שאני לא רוצה לשמוע מכלום, אבל זה רק יכול לבלבל יותר. מה שחשוב זה לסמוך על מה שאנחנו מקבלים. אני מעדיף להיצמד לתוצאות המדגם, לדעת מה אנחנו עושים, לסמוך על הניסיון שלנו בדבר הזה ולקוות שנצליח בגדול. כולנו יחד באותה סירה".