לקראת הכרעה: הבוקר בשעה 10:00 יפרסמו שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת את פסק הדין במשפטו החוזר של רומן זדורוב. השופטים יקבעו האם זדורוב זכאי או אשם ברצח הנערה תאיר ראדה בקצרין לפני 16 שנה.

במהלך המשפט מתחו השופטים ביקורת על המשטרה והפרקליטות באשר לניהול התיק. אבנר רוזנגרטן, מי שהיה ראש מעבדה במז"פ בזמן הרצח, העריך הבוקר כי על אף החקירה הרשלנית וסימני השאלה הרבים, זדורוב אשם.

"אני משוכנע שזדורוב הרוצח", אמר רוזנגרטן, "עקבות הנעליים על המכנסיים של תאיר מתאימות ברמה כזו או אחרת של ודאות לנעליים של זדורוב. הנעליים עצמן הן נעליים ייחודיות. זדורוב ידע פרטי חקירה מוכמנים, במיוחד פרטים שהיו על גופה של תאיר. קשה לי לראות שמישהו השתיל לו אותם, מפני שהידיעה לגביהם הייתה מאוחרת יותר מההודאה שלו בהם".

"אם היה מיצוי נכון של הזירה ואיסוף ותיעוד נכון של ראיות, לא היינו פה היום אלא במקום אחר לגמרי", הוסיף, "אולי היינו עדיין עם סימני שאלה, אבל הם היו אחרים לחלוטין. הזירה לא תועדה כמו שצריך, ראיות לא נאספו כמו שצריך, וכפועל יוצא מזה גם הפרשנות למה שקרה בזירה לא היה מוצלח".

רוזנגרטן נקרא לזירה שלושה שבועות אחרי הרצח. "כשגמרו לעבוד בזירה פתחו אותה מיד. כל הזירה לא נבדקה. מבחינה מז"פית, הזירה היא בית הספר. כל בית הספר היה אמור להיבדק. מה שנבדק בפועל זה חדר השירותים והמבואה לחדר השירותים. זה הכל".

מה הדבר הקריטי ביותר שלא עשו בזירת הרצח?
"לא תיעדו נכון את עקבות הנעליים, לא בדקו באופן יסודי ואמיתי לאן הרוצח הלך. ברור שהרוצח יצא מהשירותים, הוא לא יכול היה לצאת מהחלון שמעל השירותים כי החלון לא יכול להכיל בן אדם, גם לא ראש. היה צריך לבדוק לאן הוא נעלם. הזירה הייתה מאוד מדממת, עקבות נעליים בדם היו צריכות להישאר על הרצפה לאן שהרוצח הלך. את זה לא חיפשו".

איך להערכתך זה יסתיים הבוקר?
"הכרעת הדין היום תשנה רק עבור אדם אחד, רומן זדורוב. לכל יתר אוכלוסיית ישראל שום דבר לא ישתנה. מי שחושב שזדורוב רוצח ימשיך לחשוב כך, ומי שלא חושב כך ימשיך שלא לחשוב כך. כפי שאני מבין מההתבטאויות של יושב ראש ההרכב, זדורוב יזוכה".

עורך הדין הפלילי ששי גז הסכים עם ההערכה כי המשפט יסתיים הבוקר בזיכוי: "זו תהיה הפתעה מאוד גדולה לכולם אם זדורוב יורשע, ולו לפי התנהגות השופטים באולם. מי שעקב אחרי המשפט הזה שמע וראה את אב בית הדין מעיר כמה פעמים לתביעה: 'אתם לא רוצים את האמת, אתם לא מחפשים את האמת', וצועק עליהם. יום אחד הגיע לשיא כשאמר: 'או שתאמינו לי או שאני פורש'. התנהגות השופטים מעידה על זיכוי, אבל עד שאתה לא שומע את השופט, לא תדע אף פעם. זה ההימור, אבל באמת שקשה להגיד".

בכל מקרה, הנזק לאמון הציבור במערכת המשפט והפרקליטות כבר נגרם.
"מסכים. לא חשוב איך תיגמר התוצאה, מבחינת רמת האמון בבתי המשפט - הפגיעה קשה מאוד. אם שואלים למה היום הציבור פחות מאמין בבתי המשפט, זדורוב זו אחת הסיבות. אנחנו לא רוצים אף פעם שמישהו יישב במאסר עולם בתיק לא לו. אם ישאלו יום אחד למה התיק הזה העסיק כל כך את המדינה, גם כי רצח ילדה בבית הספר זה מזעזע מאוד, אבל גם כי כולנו מפחדים שאדם יישב על לא עוול בכפו, בטח בתיק רצח, ושחייו ייהרסו. זה מטריד כל אחד מאיתנו".

אילנה ראדה, אמא של תאיר ראדה ז"ל (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש/90 )
אילנה ראדה, אמא של תאיר ראדה ז"ל | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש/90

איך אתה מסביר את העיסוק הנרחב בתיק הזה?
"אין הרבה מקרים שילדה קטנה נרצחת בבית הספר. בית ספר נחשב למקום הכי בטוח, אנחנו שולחים את הילדים שלנו למקום הכי שקט בעולם, לא למקום מסוכן. דבר שני, אתה תמיד חושב שבבית המשפט ייעשה צדק והדבר הזה פוקפק. יש אמא שאומרת שהוא לא הרוצח, בכל השנים אין מקרה כזה. שלוש פעמים הבן אדם הורשע, ועדיין אם יעשו משאל בציבור יש ספק אם זה הוא או לא הוא. אם מוסיפים לזה את 'צל של אמת' - זה התיק הכי מרתק בעולם. המתח היום לא ייגמר. גם אם זה ייגמר בזיכוי, יש שאלה האם האמון יחזור או לא".

אחרי שהרכב השופטים יכריע האם לזכות או להרשיע את זדורוב, יש אפשרות לכל אחד מהצדדים לערער?
"בהחלט. במידה וזדורוב יזוכה, השאלה האם המדינה תמשיך. זה יהיה תלוי לדעתי באיך ייכתב פסק הדין. בציבור יגידו: די, מספיק, אי אפשר אחרי 15 שנה שזדורוב ישב במאסר להמשיך את הרדיפה הזאת. מצד שני, אם תהיה דעת מיעוט, זה יעורר מחלוקת".

שמענו התבטאויות חסרות תקדים מאב בית הדין נגד התביעה, אבל גם ביטויים חריפים נגד זדורוב ושקריו.
"יש לי ביקורת על המשפט הזה. כשאב בית הדין ביקש מהתביעה: 'או שתאמינו לי או שתפסלו אותי', זו התנהגות של ילד, לא של שופט. השופטים לא צריכים לדבר, הם צריכים לכתוב. אתה יכול להעיר הערה, לשאול שאלות - אבל לא לומר דברים כאלה שיעוררו תחושה בציבור. הבעיה העיקרית של זדורוב שהוא באמת שיקר, אבל השאלה האם השקרים האלה יכולים להוביל להרשעה בתיק רצח. חוץ מההודאה והשקרים שלו, אני לא רואה משהו שמקשר אותו לזירה. אין שום ממצא בזירה, וזו זירת עמוסת ראיות. להפך, יש בזירה הזאת המון ראוית שזה לא הוא".

לטענת התביעה ישנן ראיות פורנזיות נגד זדורוב, כמו טביעת הנעל. גם על זה הייתה מחלוקת.
"אני חושב שלא יקחו אותה בחשבון, הראיה הזו די נפסלה. אני מכיר את התיק הזה כי קראתי אותו, הוא היה אצלי במשרד פעמיים. לא לקחתי אותו כי זה תיק עמוס ראיות ולא היה לי זמן. יש דבר אחד שמאוד מסוכן בתיק הזה - הוא מבוסס על הודאה של מי שבושל להודות. עבודת המדובב מאוד מסוכנת. מדובבים זה דבר מאוד מסוכן. צריכים לעשות חשבון נפש אחרי התיק הזה, האם אפשר לתת להם להמשיך לעבוד בצורה כזאת. מדובב יכול לשכנע אותך בצורה מסוימת ולעשות שטיפת מוח, בטח בתיק של עולה חדש".

היה וזדורוב יזוכה, יפתחו מחדש את תיק החקירה כדי למצוא את הרוצח האמיתי?
"לא. אם התיק הזה ייגמר בזיכוי, ונראה שכך זה ייגמר, השאלה מי רצח את תאיר תישאר תמיד - אלא אם יום אחד תהיה תגלית במדע וממצא חדש. אם היו ממשיכים לחקור היו מפקפקים בזדורוב, ולכן הם לא המשיכו לחקור. הם רצו להשאיר את ההרשעה".