המתיחות עם ממשל ביידן: צה"ל פירסם את ממצאי התחקיר על מות שירין אבו עקאלה, שלפיהם בסבירות גבוהה העיתונאית נהרגה מירי ישראלי - אך לא ניתן לקבוע זאת באופן חד משמעי. בצה"ל הבהירו כי גם אם הירי אכן בוצע על ידי החיילים, זה קרה בשוגג וכוון לעבר מי שזוהו כחמושים פלסטינים.

לאחר פרסום הממצאים, משרד החוץ של ארצות הברית קרא "לבחון מחדש את הנהלים המבצעיים של צה"ל". הקריאה הזו עוררה זעם בישראל. ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בתגובה, "צה"ל לא יורה בחפים מפשע. לא אתן שיעמידו לדין לוחם צה"ל שהגן על חייו מירי של טרוריסטים, רק כדי שנקבל מחיאות כפיים בחוץ לארץ. אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו. ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא".

בעקבות הבליץ המדיני בו השתתף גם שר הביטחון בני גנץ שהבהיר, "את ההוראות מיישמים המפקדים והחיילים בהקפדה, לא הייתה ולא תהיה מעורבות פוליטית בנושא", בארצות הברית ניסו להוריד את גובה הלהבות. גורם אמריקאי מסר ל-N12 כי "ארצות הברית לא יכולה להגיד למדינה עצמאית וריבונית מה לעשות, אבל כן יש ציפייה שאחרי מקרה של פגיעה בחפים מפשע ישראל תבחן את עצמה, בדיוק כמו שארצות הברית עושה".

השרה לשוויון חברתי וחברת יש עתיד, מירב כהן, הסבירה הבוקר: "היינו חייבים לסמן כאן קו אדום. לא ניתן לגורמים חיצוניים להתערב בהוראות הפתיחה באש ולא נשתף פעולה עם מצב שמעבירים ביקורת על החיילים שלנו בשטח ולא מעניקים להם את הגיבוי הנדרש".

באשר לעימות עם ממשל ביידן אמרה כהן, "ההתפתחות האחרונה מלמדת בעיניי עד כמה היחסים חזקים. אפשר להעביר ביקורת ועדיין לצלוח את זה. האמריקאים חזרו בהם, קיררו את הביקורת הזו. זה מלמד על זה שאנחנו כל כך קרובים וכל כך סומכים אחד על השני, שאפשר לפתוח את הדברים ולשים אותם על השולחן. אפשר לומר ביקורת לא פשוטה, ועדיין להמשיך במערכת יחסים תקינה וטובה".

"אנחנו מאוד מצטערים וכואבים את מותה של העיתונאית, מה שזה לא היה - זו הייתה תקלה. בין אם זה חיילי צה"ל ובין אם זה מישהו אחר, ובוודאי שזה משהו שאנחנו מאוד מצטערים עליו, במציאות שבה אנחנו חיים חייבים לתת את הגיבוי לחיילי צה"ל שבסוף נמצאים בשטח ומתמודדים עם סיטואציות בלתי אפשריות".

יכול להיות שהבליץ מצד לפיד וגנץ נועד למנוע את הביקורת מימין? יש פה גם מימד פוליטי.
"לא, הדברים מאוד ענייניים. כשאתה עושה מהלך כזה, יכולה להיות תגובת נגד שאולי בכלל לא תהיה לך טובה פוליטית. אתה לא יכול להיכנס לחשבונות האלה. יש נקודה שבה צריך לעשות את מה שנכון למדינת ישראל, וזה מה שעשתה הממשלה שלנו. פעלנו בצורה מאוד נכונה ומידתית".