ראש הממשלה בנימין נתניהו נוטה להסכים להצעת הפשרה של צביקה האוזר שבמסגרתה העברת התקציב תידחה בשלושה חודשים ויוקפאו מינויי הבכירים במערכת המשפט, כך דווח אמש (שבת). אם תושג הסכמה בין הליכוד לכחול לבן בנושא, איום הבחירות יוסר מסדר היום, לפחות עד לחודש נובמבר הקרוב.

אם לא תושג הסכמה ב-48 השעות הקרובות, הכנסת תפוזר אוטומטית ומדינת ישראל תצא לבחירות חדשות. "אם לא יעבור החוק של האוזר נלך לבחירות באופן אוטומטי, אין היגיון בזה", אמר השר להשכלה הגבוהה ולמשאבי המים זאב אלקין ב"חדשות הבוקר", "פתרון חלקי עדיף על בחירות, צריך לעשות כל מאמץ להגיע להסכמות. כבר ביום רביעי רצינו לקדם את החוק בוועדת הכספים, כחול לבן הם אלה שסירבו להצביע בעד. מאוד מקווה שהיום או מחר יחולץ הפקק הזה והחוק יעבור".

אלקין התייחס לשאלה האם במוקד המחלוקת נמצאים בכלל המינויים למפכ"ל, ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה ולא התקציב: "המינויים האלה דורשים את אישור הממשלה, כל מועמד יצטרך לקבל תמיכה משני הגושים. יש סעיף מפורש בהסכם הקואליציוני על הצורך להקים מנגנון על ידי שתי המפלגות שימנע את הטלת הווטו ההדדי. אבי ניסנקורן סירב ליישם זאת במשך 100 יום, כחול לבן טרפדו את הקמת המנגנון. מקווה שבמסגרת הפשרה המנגנון יקום במיידי ותיבנה הסכמה בין שתי המפלגות".

בהסכם היה כתוב במפורש שיועבר תקציב דו שנתי, אז למה אתה מאשים את כחול לבן במשבר?
"היו קלקולים בעבודת הממשלה מהרגע הראשון. כחול לבן פעלו כדי לטרפד את הריבונות למרות שהוא היה מרכיב חשוב בהסכם. לעולם לא נדע למה האמריקאים בלמו אחורה בנושא, אבל גבי אשכנזי לא מסתיר את זה שהוא עשה הכל כדי להפיל את הריבונות".

תקציב דו שנתי הוא ממילא לא אופציה יותר, אז על מה אתם רבים עדיין?
"זה באמת כבר פחות משנה תקציב חד או דו שנתי, אבל כן משנה לתת פתרון מיידי לקראת ספטמבר. אני עדיין לא יודע מה להגיד לתנועות הנוער, לחברה למתנ"סים ולכל הגופים של החינוך הבלתי פורמלי. זה פשוט חוסר אחריות. הילדים יושבים בבית, בספטמבר ילדים מכיתה ה' ומעלה ילכו רק יומיים בשבוע לבית הספר, אז למה לא לתת להם חינוך בלתי פורמלי? צריך לתת ודאות תקציבית לגופים שעוסקים בנושא".