אלפים ממחנה המרכז-שמאל הפגינו במוצאי שבת בכיכר הבימה נגד הרפורמות עליהן הכריז שר המשפטים יריב לוין. כשהצפי להמשך ההפגנות ואולי אף הסלמה באופי שלהן, נפגש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עם סגל הפיקוד הבכיר במשטרת ישראל ופרס בפניהם את המדיניות שלו בנוגע לקיום הפגנות.

השר בן גביר דרש אכיפה שוויונית: "אם אתם מפעילים מכת"זיות בירושלים, אני מצפה שתעשו את זה גם בתל אביב". עוד הציע השר לפעול ביד קשה יותר נגד מפגינים שיתפרעו ויחסמו כבישים, כולל ביצוע מעצרים.

באופוזיציה תקפו. יושב ראש המחנה הממלכתי, בני גנץ, קרא: "זה הזמן לצאת בהמונים ולהפגין, הגיעה העת להרעיד את המדינה. קורא לכם לצאת ולהיאבק במה שאתם מאמינים בו - נגד פירוק הדמוקרטיה והמהלך חסר המעצורים. נתניהו, האחריות למלחמת האחים שמחרחרת בחברה הישראלית תהיה על כתפיך".

חברת יש עתיד, מירב כהן, התייחסה הבוקר לאפשרות כי ייעשה שימוש במכת"זיות נגד המפגינים: "אנחנו לא נרתעים משום הצהרה כזו או אחרת של השר הלאומי, או איך שלא קוראים לו עכשיו. יש כאן הכרזת מלחמה על המדינה הדמוקרטית שאנחנו מכירים, אוהבים וגדלנו בה. אנחנו רואים מהלכים מאוד מרחיקי לכת שיפרקו את מערכת המשפט לגורמים ויהפכו אותה לפוליטית לחלוטין. כל זה נעשה על ידי בן אדם שיש נגדו שלושה כתבי אישום ונמצא בניגוד עניינים עמוק".

"אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים להילחם על הבית שלנו, ולכן לא נירתע. רוצה מכת"זיות? שיביא מכת"זיות. רוצה לעצור? שיעצור. אנחנו נפגין בצורה מכובדת, ללא אלימות, תוך כיבוד החוק כמו שאנחנו עושים תמיד. נתראה במוצ"ש".

איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה הגדיר את אמירות גנץ כהמרדה.
"זו לא המרדה, זו מחאה, כפי שנהוג וראוי שיהיה במדינה דמוקרטית. יש פה מהלך שתכליתו שינוי המשטר במדינת ישראל, משטר שנהוג מיום הקמת המדינה. כשראש הממשלה ושר המשפטים רוצים רוב אוטומטי בבחירת השופטים ורוצים להפוך את בית המשפט לשלוחה של הקואליציה, כשרוצים להפוך ברוב פשוט החלטות של בג"ץ שבאות להגן על זכויות אדם, כשרוצים למנות יועצים משפטיים ולהפוך אותם ליועצים פרטיים של שרים כדי שיוכלו לתת ג'ובים ולהשית הוצאות פרטיות על המשרדים, כל זה לא משילות - אלא שחיתות, עריצות".

על זה הם הלכו לבחירות. הציבור נתן לזה מנדט.
"אני לא זוכרת דיונים על הסבירות או על מנגנון בחירת השופטים. יריב לוין מקדם כבר 20 שנה את הרפורמות האלה, וכל השנים נתניהו הוא זה שמנע אותן תחת הטענה שמדובר בפגיעה בדמוקרטיה. הסיבה שעכשיו הכוכבים מסתדרים, זה שלנתניהו יש מצב אישי משפטי מורכב מאוד, וזה בא לו טוב - לו ולעוד מספר שותפים. לא על זה אנשים הלכו לקלפי, אלא על יוקר המחיה והביטחון האישי. בינתיים לא ראינו שום בשורות, אלא עוד הוצאות שהולכות בעיקר למגזר החרדי. משאיות של כסף מועברות לסקטור הזה לטובת הנצחת העוני. אנשים נרצחים על ימין ועל שמאל, והשר לביטחון פנים מתעסק בטייטל של עצמו ובמיטות קומותיים בבתי הכלא".

לפיד דיבר על הצורך בהפגנות וטס לסוף שבוע בפריז. את היית בהפגנה במוצאי שבת?
"הייתי בהפגנה ביום חמישי מחוץ לבית המשפט, כדי לשמור על בית משפט עצמאי וחזק. במוצאי שבת היו מספר מארגנים שהיה להם קו קצת שונה משלנו. בשיח איתם, הוחלט שלא נכון שנגיע. העדיפו שדמויות פוליטיות לא יהיו שם. רצו לשמור את זה פחות מפלגתי, וכיבדנו את זה. במוצאי שבת הקרובה כן נגיע. הצלחנו לייצר מכנה משותף רחב עם כל הארגונים והמפלגות ונהיה שם בכל הכוח. אין צרך להסיט את הדיון למקומות לא רלוונטיים".

את מתכוונת לדגל פלסטין שהונף בהפגנה?
"מצער אותי שיש פרובוקטור כזה או אחר שמרים את הדגל הזה. זה נזק גדול. כשיש עשרות אלפי אנשים ברחובות, אין שליטה בכל פרובוקטור. לא אופתע אם אלה אנשים שבעבר יועציו של נתניהו שתלו בהפגנות, אנשים שעושים פרובוקציות. אני לא יודעת אם זה אותנטי. יש פה סדר גודל של מחצית מהעם שמודאג באמת, שרואה שלוקחים לו את המדינה שהוא אוהב. אני מציעה לא לצבוע את כולם בדגלי פלסטין. לא כולנו שמאל קיצוני, לא כולנו בוגדים, לא כולנו מסיתים. זו לא המרדה אלא מחאה לגיטימית".

למה את חושבת שההפגנות ישנו משהו?
"אני מסתובבת בהפגנות ורואה גם אנשים עם כיפות, אנשים שהדעות והמדיניות שלהם ימנית, אבל מבינים שזה לא תקין שבן אדם עם כתבי אישום ישנה את המשטר במדינת ישראל ויבחר את השופטים שמתעסקים בענייניו. מקווה שבזכות ההיגיון הבריא הזה נצליח לחצות את המחנות השונים. זה נעשה מאהבה ודאגה כנה למדינה. זה הזמן לייצר מחנה רחב בתוך העם, כי זה מהלך שעלול להיות בלתי הפיך".

איך תאחדו את הגוש הזה? כל אחד רואה את עצמו ראש ממשלה.
"הגוש שלנו ליברלי במהותו, זכותו של כל אחד להעמיד את עצמו לבחירה - אבל הקמפיין מאחורינו, זה כרגע לא רלוונטי בכלל. כולנו תמימי דעים שיש סכנה אדירה לפנינו. אין בינינו שום פערים בכך שמדובר בהרס הדמוקרטיה, בפגיעה אנושה בבתי המשפט ולאחר מכן זה יתורגם לפגיעה קשה בזכויות של כל אחד ואחד מאיתנו. זה לא רלוונטי כבר מי המועמד לאיזה תפקיד, כולנו צריכים להיות ברחובות עכשיו ולהגן על המדינה שלנו".