בעקבות המכתב ששלחו שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי ליבואניות והיצרניות הגדולות במשק, עוד ועוד חברות מודיעות ביממה האחרונה כי יקפיאו את העלאת המחירים שתוכננה, לפחות עד אחרי פסח. דיפלומט הודיעה שתעשה זאת, כמו גם חברת אסם, בעוד שסנו ושסטוביץ הודיעו כי יעמיקו את המבצעים לרשתות השיווק.

התאחדות התעשיינים שלחה מכתב לשר האוצר ולשרת הכלכלה ובו טענה כי במהלך שמונה השנים האחרונות, רשתות השיווק הן האשמות בעליות המחירים לצרכן ולא היצרניות. רמי לוי, בעלי "רמי לוי שיווק השקמה", התייחס לכך הבוקר בשיחה עם נסלי ברדה.

"לצרכן יש כוח עצום בידיים, הוא צריך לעשות קנייה חכמה ונבונה ולחסוך עשרות אחוזים", אמר לוי, "יש גיוון רחב מאוד על המדף. אם חברה רוצה להעלות מחירים, יש מוצרים מקבילים על המדף ומבצעים של חברות אחרות. הוכח שהיוקר לא מגיע מאיתנו, הבעיה אחרת. המונופול זו המדינה עצמה שמעלה את מחירי החשמל, הארנונה והדלק. בזה הצרכן לא יכול לעשות שום דבר, הוא שבוי. ההוצאות הכי גדולות שלנו הן משירותים שאנחנו מקבלים מהמדינה".

"הרשת שלי היא חברה ציבורית שמדווחת על הרווח שלה, שבסופו של דבר הוא יחסית דומה לרווח שבעולם ואפילו פחות מזה", המשיך לוי, "אנחנו עושים את הכל כדי להיטיב עם הצרכן. יש מותגים פרטיים ומותגים של יצרנים אחרים שבעשרות אחוזים זולים יותר מאשר ה'לידרים'. הצרכן לא חייב לקנות את ה'לידרים', כל המוצרים שנמצאים היום על המדף הם באיכות מעולה ואפשר לחסוך עשרות אחוזים".

השרה לשוויון חברתי מירב כהן התייחסה לגל ההתייקרויות במשק: "זו החובה שלנו לטפל בזה, אפילו שזה חלק ממגמה עולמית, שיש קורונה ושזו תולדה של זה שלא היה פה תקציב מדינה מספר שנים. כל הרפורמות שהיו אמורות להוזיל את יוקר המחייה הגיעו באיחור, וזה המחיר שאנחנו משלמים כרגע".

"לא נזכרנו במשימה הזאת רק עכשיו כשראינו מחאות, כבר בתקציב האחרון הוצאנו לפועל עשרות רפורמות שישפיעו על יוקר המחייה. הרפורמה בייבוא תאפשר לנו לאמץ את התקן האירופי ולהביא לכאן הרבה מאוד מוצרים זולים יותר. לא תהיה בדיקה של מוצרים בנמל אלא נסתפק בהצהרה בלבד של היצואנים ונבדוק את הדברים על המדפים. זה יוזיל. תהיה גם רפורמה בכשרות, רפורמה בחקלאות והקמנו צוות לבדיקת פערי התיווך".

זה טוב ויפה, אבל זה יכול לקחת שנים.
"מקווה שזה לא ייקח שנים, החובה שלנו לדאוג שבתוך מספר חודשים נראה את הרפורמות יוצאות לפועל ויהיו שינויים מבניים שיעודדו תחרות. הפנייה של שר האוצר ושרת הכלכלה הייתה ראוייה וראינו שזה הרוויח לנו קצת זמן. זה כמובן לא הפיתרון ארוך הטווח. הפיתרון זו תחרות, ואנחנו צריכים לבדוק באילו מקרים היבואנים והיצרנים מעלים את המחירים פשוט כי הם יכולים. זה נכון שהדלק וההובלה עלו, אבל הדולר צנח וייתכן שאין שום הצדקה לעליות המחירים האלו. איפה שאין הצדקה, אנחנו צריכים להתערב".

למדינה יש כלים יותר נשכניים כמו פיקוח מחירים ופתיחה לייבוא. באילו כלים תשתמשו?
"אני מאמינה בתחרות. אם לא תהיה ברירה נצטרך לפתוח עוד מכסות ולהוריד מיסים על ייבוא, כך שיהיה מגוון רחב יותר של מוצרים מיובאים ובמחירים זולים יותר. צריך לעשות את זה בצורה אחראית כי אנחנו לא רוצים למוטט את היצרנים המקומיים. אחרי שנבדוק את מבנה העלויות שלהם והאם יש רווחים עודפים, זו בהחלט אפשרות. באג'נדה שלי אני פחות מאמינה ביעילות פיקוח המחירים, זה על מוצרים בודדים ולא על מגוון מוצרים, וגם לא על חברה שלמה. הרבה פעמים המחירים דווקא מתקבעים כך על המחיר הגבוה ביותר".