האם במסגרת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, ארצות הברית תמכור לאמירויות מטוסי קרב חמקנים מסוג F-35, וזאת על אף התנגדות ישראל? ה"ניו יורק טיימס" מדווח הלילה כי ממשל טראמפ מקדם את מכירת המטוסים לאמירויות, כשמי שדוחף למהלך הוא ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של טראמפ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחיש בתוקף את הסכם המכירה, שעלול לפגוע בעליונות הצבאית של ישראל באיזור. "הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות", כתב נתניהו, "מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל".

זאב אלקין, השר למשאבי המים ולהשכלה הגבוהה, הצטרף לדבריו של ראש הממשלה בנושא: "אין שום הבנה שבשתיקה, מדינת ישראל התנגדה, מתנגדת ותתנגד נחרצות למכירת מטוסים מהסוג הזה כאן במזרח התיכון, גם למדינות שמוכנות לחתום איתנו על הסכם שלום. האם האמריקאים תמיד מקשיבים להתנגדויות שלנו? לא תמיד. הייתה עסקה דומה עם טורקיה שמאוד התנגדנו לה ועדיין האמריקאים ביצעו אותה, וגם עסקאות עם סעודיה שלא אהבנו. אני לא יודע מה יקרה בסופו של דבר, אבל אין שום סעיף סודי בהסכם השלום ואין הסכמה שבשתיקה".

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90‎, חדשות)
ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארצות הברית טראמפ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90‎, חדשות

יש לך הסבר הגיוני למה אנחנו נגררים לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנה וחצי?
"חייבים לעשות הכל כדי למנוע בחירות וכמה שיותר מהר להעביר תקציב לשנה הזאת, כדי לשחרר את הפקק במשרדי הממשלה שלא מאפשר לנו לעבוד. אין היגיון לקחת את המדינה לבחירות בגלל המחלוקת שהייתה בוועדת הכספים. אנחנו הסכמנו ומוכנים להמשיך לתמוך בחוק של צביקה האוזר כדי לדחות את מועד אישור התקציב, מי שתקעו את ההצבעה בוועדת הכספים היו כחול לבן, לא אנחנו".

יכולתם להעביר תקציב דו שנתי כפי שחתמתם בהסכם. במקום זה, אתם רוצים לשנות את סעיף המינויים.
"אנחנו לא מבקשים לשנות שום דבר בסעיף המינויים, כל שביקשנו הוא ליישם אותו. לפי ההסכם הקואליציוני צריך לקום מנגנון בין שתי המפלגות שיתאם את המינויים הבכירים וימנע את הפקק שיווצר בממשלה, הרי אם כל אחד יטיל וטו על המינויים של הצד השני המדינה לא תוכל להתקיים. כחול לבן במשך שלושה חודשים מתעלמת מהסעיף הזה ולא מוכנה לקיים אותו, ואחר כך אותנו מאשימים בהפרת ההסכמים הקואליציוניים".

שווה לפרק את הממשלה בגלל המינויים או סעיפים כאלה ואחרים בתוך ההסכמים הקואליציוניים?
"אנחנו לא רוצים לפרק את הממשלה אלא להצביע בעד החוק של האוזר ולהביא מענה תקציבי מיידי לצרכים שקשורים לתחילת שנת הלימודים. אין שום היגיון בהליכה לבחירות, צריך להתעשת, לחזור לדיון בוועדת הכספים ולקדם את החוק. זה פרדוקס, כחול לבן ביקשו מאיתנו את החוק של האוזר ועכשיו חוזרים אחורה".

במסגרת יוזמה חדשה שלך אתה מבקש לשנות את חוק המים כדי להקל במעט על כיס האזרחים.
"הרבה מאוד אנשים נמצאים ועובדים היום מהבית. בראשון בספטמבר ילדים מכיתה ה' ומעלה ילכו לבית הספר רק יומיים בשבוע, 50% משירות המדינה עובדים מהבית ויש את האנשים שבחל"ת או מובטלים. משפחות עוברות את רף המחיר המסובסד של המים ומשלמות הון תועפות על כל תוספת מעבר לרף של 3.5 קוב לנפש. ביקשתי להופיע אישית בפני מועצת רשות המים ולשכנע אותה להגדיל את הצריכה הזולה למשפחה בתקופת משבר הקורונה, כדי שחשבונות המים של אזרחי ישראל לא יתפחו למעלה".