"מעבדות לחירות" הוא לא רק הנושא של סיפור יציאת מצרים אותו אנחנו קוראים מדי שנה בהגדת פסח, אלא מציאות שאליה אנחנו נדרשים יום יום בחיים שלנו. בין אם זה במשבר כלכלי, קשיים בגידול הילדים, התמודדות עם הפרעות שינה או חס וחלילה, אסונות שמציבים מולנו אתגרים משמעותיים - הרצון לשפר ולהשתפר והצורך להתגבר על קשיים שבדרך, קיים בנו תמיד.

פסח, חג ההתחדשות, זה זמן מצויין לעצור לרגע את מירוץ החיים, להביט אחורה, להסיק מסקנות - ולתכנן קדימה. איך מלמדים ילדים התנהלות כלכלית נכונה ומנהלים חכם את התקציב המשפחתי, מה צריך לעשות כדי לזכות בשנת לילה טובה ואיכותית, איך אפשר להצליח בחיים למרות קשיים אדירים ומה הסוד לחיים מאושרים? הדמויות הכי מעוררות השראה התארחו בפינת שיעור פרטי ב"חדשות הבוקר" ונידבו תשובות ששווה לזכור ולממש.

הגר ועמית דרור: כך תלמדו את הילדים התנהלות כלכלית נכונה

איך שוברים את מעגל הבורות הפיננסית ומעניקים לילדים שלנו כלים לקראת הפיכתם לבוגרים ועצמאיים? הגר ועמית דרור, הורים לחמישה ומלווים יחידים ומשפחות לעצמאות כלכלית במקצועם, פיתחו שיטה ייחודית ויצירתית שהופכת את נוהג דמי הכיס, שמסתיים תמיד בבזבוזים אקראיים, לכלי לחינוך פיננסי. לפי השיטה, עליה פירטו השניים בהרצאתם ב"חדשות הבוקר", יש לחלק לילדים בתחילת השנה את דמי הכיס השנתיים מראש - כמעין תקציב אישי. הילד הופך למנכ"ל של "המפעל" שלו ונדרש לחלק את העוגה לארבע קטגוריות - התפתחות אישית, השקעה, תרומה ובזבוזים. מה הרעיון מאחורי השיטה הזו שעושה פלאים ומהו גובה דמי הכיס המומלץ?

ד"ר קרן אור חן: טיפים לשינה טובה ואיכותית

ד"ר קרן אור חן מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, ערכה במשך 22 שנה מחקר ענק ומקיף בנושא השינה. היא גילתה שאין מספר שעות שינה אוניברסלי שמומלץ לכולם ושלדפוס הגנטי שלנו יש השפעה משמעותית על הרגלי השינה. ד"ר אור חן מצאה שקיימים שלושה טיפוסים - קצרי שינה, ארוכי שינה ואלו שבאמצע. איך תדעו לאיזה סוג אתם שייכים ואיך תנצלו את זה לטובתכם כדי שהחיים שלכם יהיו חיוניים יותר? בהרצאתה היא מספרת גם למה חשוב לקום מיד כשהשעון המעורר מצלצל ולא ללחוץ על כפתור הנודניק, מה עושים כשמתקשים להירדם בלילה בגלל חרדות או רגשות שליליים אחרים ואיך לפעול כשהגוף מפוצץ באדרנלין ולא מוכן ללכת לישון?

שושי ג'מבר: ממנקה בחברת סטארט-אפ למנהלת בכירה

שושי ג'מבר נבחרה לפני שנתיים כאחת מ-21 הנשים שמשנות את פני ההיי-טק הישראלי. אם הייתם שואלים אותה בצעירותה האם היא מאמינה שתגשים את חלומותיה, הייתם מקבלים תשובה נחרצת - לא ברקע הזה ולא בצבע העור הזה. ג'מבר גדלה בשכונת מצוקה, סבלה מביישנות יתר ותמיד ניסתה להיות בלתי נראית. אחרי שנישאה והפכה לאמא נקלעה למשבר כלכלי קשה והתחילה לעבוד כמנקת בתים. עם זאת, החלומות שלה על הגשמה אישית והצלחה גדולה לא עזבו אותה מעולם והיא החליטה לנקות משרדים בחברת היי-טק, בתקווה שיבוא יום ומישהו יראה אותה. היום הזה הגיע, היא הוזמנה לראיון עבודה - ובתוך שנים ספורות הפכה למנהלת מחלקה. בהרצאתה היא חושפת את סיפורה ומבקשת להעביר מסר חשוב: לא משנה מאיפה באתם ומה צבע העור שלכם, אל תוותרו על החלומות שלכם.

מורן סמואל: איך אפשר להצליח למרות הקשיים?

מורן סמואל הייתה ילדה ספורטיבית מאוד. היא התאהבה בכדורסל, הפכה לשחקנית מקצועית ולמאמנת ולפניה היה עתיד גדול בתחום. אלא שבגיל 24 חייה השתנו ברגע אחד. היא קמה בבוקר עם כאב גב חזק וקשיי נשימה, ובתוך זמן קצר התחוור לה כי היא משותקת לגמרי מהחזה ומטה. בבית החולים גילו הרופאים כי מורן עברה אירוע נדיר בשם "שבץ של עמוד השדרה" בעקבות מום מולד, פצצה מתקתקת שהתגלתה בגופה. עבורה, זה היה האובדן הכי קשה ואכזרי שיש - לאבד את הגוף שלה והיכולת לשחק ולהתחרות. 10 שנים אחרי, על כיסא גלגלים, היא הייתה על הפודיום באולימפיאדת ריו עם מדליה על הצוואר. בהרצאתה, מספרת מורן איך בצעדים ובניצחונות קטנים, הפכה למדליסטית פראלימפית ולאמא לשניים.

פרופ' יורם יובל: מה זה אושר ומה הסוד לחיים מאושרים?

הנתון המחקרי הבא כנראה יפתיע אתכם. במחקרים על אושר בהם נשאלים המשתתפים האם הם מאושרים או לא, בדרך כלל מעל 80% עונים שכן, הם לגמרי מאושרים. איך הם יודעים את זה? בגלל העבודה, הבריאות, הכסף, המשפחה? אחת ההגדרות המקובלות לאושר היא זו של פרופ' טל בן שחר מהבינתחומי - אושר שווה הנאה פלוס משמעות. פרופ' יורם יובל, פסיכיאטר וחוקר מוח, מציע תזה מעט שונה לעניין - לדבריו, מרכיב ההנאה הוא קטן, חולף ופחות משמעותי ממה שנדמה, מה שקובע זו תחושת המשמעות. בהרצאתו הוא מספר איך משיגים משמעות, על התרומה המכרעת של אימוני הכושר לתחושת האושר שלנו ואיך נמנעים מלגשת למקרר בלילה רק כדי לספק לעצמנו תחושת עונג וסיפוק רגעיים ולא בריאים.