הפגנות המחאה בארצות הברית בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד הפכו מזמן לתירוץ עבור פורעי חוק שמדי לילה מסתערים על הרחובות, פורצים לחנויות ובוזזים סחורות. לדברי בעלי עסקים שנפגעו מאירועי הביזה החמורים הללו, המשטרה המקומית נוהגת בעבריינים ביד רכה מדי ולא עושה מספיק כדי למגר את התופעה.

רוני אלביליה, ישראלי שבבעלותו עסקים בוירג'יניה ביץ', מתקשה להתאושש אחרי שהחנויות שבבעלותו נפרצו ונבזזו. "ההפגנה התחילה בשעה 20:00 ובשעתיים הראשונות עברה בסדר גמור", שיחזר אלביליה ב"חדשות הבוקר", "ב-22:00 היא יצאה משליטה והמשטרה ירתה על המפגינים גז מדמיע. העובדים התקשרו אלי וסיפרו שיש התפרעויות מחוץ לחנויות ושהם סוגרים. אמרתי להם, 'אוקיי, שימו חולצה על הפרצוף, תסגרו את החנויות ותברחו'. בחצות וחצי חשכו עיניי, ראיתי בשידור חי בטלוויזיה איך המפגינים שוברים את החנויות, שורפים פחים ומבעירים את הרחובות. השוטרים פשוט עמדו מולם חסרי אונים".

"בשלוש לפנות בוקר החלטתי שאני הולך לחנויות כי אני לא יכול להשאיר אותן ככה פתוחות", המשיך אלביליה, "השוטרים לא נתנו להגיע לחנויות, אבל אני ישראלי אז בדרך לא דרך הצלחתי להגיע אליהן. הגעתי וחשכו עיניי, כל הזכוכיות על הרצפה, גנבו לי חצי חנות, בקבוקי יין, מכל הבא ליד. המשטרה עמדה בצד ופשוט לא הצליחה להשתלט עליהם".

יש תחושה שארצות הברית החזקה והעוצמתית בוחרת להרים ידיים מול האנרכיה הזאת.
"זה לא אמיתי מה שקורה פה. זה כאוס אמיתי, אנרכיה פשוט, הם עושים מה שהם רוצים, בוזזים מכל הבא ליד. שמונה ימים של התפרעויות והשוטרים פשוט עדינים מדי. הסבלנות פקעה מזמן, אנחנו לא מסוגלים להתמודד עם זה כבר. אנחנו מגלים אמפתיה למפגינים אבל לא ככה עושים מחאה. מה עשינו אנחנו, האנשים הקטנים? הם פוגעים באנשים הקטנים".

רוני אלביליה (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1)
רוני אלביליה | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

תמשיך להפעיל את החנויות או שתסגור אותן עד שהמצב יירגע?
"אני עדיין פותח אבל לא יודע אם אשאר פה עוד הרבה זמן. זאת מכה קשה, בדיוק התאוששנו מהקורונה. אנחנו עסק עונתי של חצי שנה ושלושה חודשים היינו סגורים. בדיוק לפני שבועיים פתחנו ועכשיו שוב פעם קיבלנו סנוקרת. שברו לנו את החנויות, הרסו את חוף הרחצה וכרגע יש סגר, משמונה בערב אסור להיות באיזור החוף".

אתה שוקל לחזור לישראל?
"ברור, אתם חיים בגן עדן. החלום שלי זה להיות בישראל, אתם לא מבינים כמה גן עדן אצלכם. רק הפרנסה משאירה אותי פה, אם לא הפרנסה מזמן הייתי שוב בישראל. יש לכם ארץ נהדרת, כמו שאומרים".