המחאה מחלחלת יותר ויותר עמוק לתוך הצבא. אמש כ-10,000 אנשי מילואים מכלל היחידות, הודיעו על אי התייצבות במידה והחוק לביטול עילת הסבירות יעבור. "שינויים במערכת המשפט עושים בהסכמה רחבה, לא במחטף", הצהירו אנשי "אחים לנשק" במסיבת עיתונאים, "עומדים מאחורינו 10,000 לוחמים שאומרים הערב לממשלת ישראל - עד כאן".

במקביל, יותר מ-1,100 אנשי צוות בחיל האוויר, ובהם יותר מ-500 טייסים מבצעיים, הודיעו שאין בכוונתם להמשיך ולהתנדב לשירות מילואים. החתימות הוגשו למפקד חיל האוויר, כששר הביטחון יואב גלנט עודכן על ידו ועל ידי הרמטכ"ל בתמונת המצב.

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הביע הבוקר דאגה מהתפשטות תופעת אי ההתייצבות. "יש פה אירוע מכונן בחברה הישראלית. צה"ל הוצב במרכז המחאה. כמובן שאנחנו בצה"ל היינו מעדיפים להימנע מזה, אבל זו המציאות. הדבר הזה בא לידי ביטוי בהצהרות ובשיחות עם אנשים שמצהירים שלא יתייצבו בהינתן ודברים מסוימים יקרו".

"אנחנו לוקחים את זה ברצינות ועוקבים אחרי העניין הזה. צריכים להבחין בין אנשים שמצהירים על אי התייצבות, לבין סרבנות בפועל שלא נתקלנו בה עדיין. עמדתנו ברורה: אי התייצבות פוגעת בצה"ל. האתוס עליו בנוי צה"ל, זה שכשאנשים נקראים הם מתייצבים. האתוס נבנה על זה שאנחנו מגייסים את האנשים הטובים ביותר במדינת ישראל לצה"ל, למערכים מורכבים ביותר, ואחרי זה האנשים האלה מלווים אותנו בשירות המילואים. אין לנו אנשים אחרים, לכן אנחנו צריכים לנהוג בזהירות גדולה. התוצאה הרצויה מבחינתנו זה לרתום את האנשים להתייצב כשנקרא להם".

עד כמה הפגיעה בצה"ל תהיה אנושה אם אותם אנשי מילואים לא יתייצבו?
"מוכנות של צה"ל למלחמה מורכבת מכשירות ולכידות. כשירות לא מאבדים ב-48 שעות, גם לא בכמה ימים, לכן הוצאנו הודעת הבהרה. בשעה שאנחנו מדברים, צה"ל כשיר למלחמה. האויבים מסתכלים על מה שנאמר, לכן צריך לנהוג באחריות לאומית. כשירות זה דבר שמאבדים לאורך זמן, בוודאי כשירות של חיל אוויר".

ובעוד שבועיים-שלושה?
"לא יודע להגיד מה יהיה בעוד שבועיים-שלושה. אנחנו מתייחסים ברצינות להודעות שאנחנו מקבלים ולשיח שאנחנו עושים עם האנשים. אנחנו משקפים לדרג המדיני, לא מעצימים ולא מקטינים, במשמעויות הגדולות שאנחנו רואים בהנחה והאיומים יתממשו".

נכון לעכשיו, מה המספרים? כמה לא יתייצבו?
"לא אנקוב במספרים, יש תהליך לבירור הנתונים. העניין המשמעותי זה לא הכמות, אלא שזה האנשים הטובים ביותר שיש לנו. כמפקד אני מכיר אותם באופן אישי, אין אנשים יותר טובים מאלה בחברה הישראלית. אנחנו צריכים לוודא שהם יתייצבו כשנקרא להם".

וכשאתה שומע שרים בממשלה שטוענים כי מדובר במרד קצינים?
"הצבא מציג את התמונה לדרג המדיני כהוויתו. אין פה מרד או שום דבר אחר מהמשפחה הזאת. לצד הדבר הזה, יש לאנשים הרבה מאוד זכויות, אלה האנשים הטובים שלנו. היינו מעדיפים להפריד לגמרי בין מחאה אזרחית לשירות ביטחוני. אנחנו קוראים לכולם להתייצב. אי התייצבות במהותה, פוגעת בצה"ל".