ביום שלישי הקרוב, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ייערכו הטקסים הממלכתיים ב-54 בתי עלמין צבאיים ברחבי הארץ. השנה, פנו אלפי משפחות לארגון יד לבנים וביקשו שפוליטיקאים לא יגיעו לנאום בטקסים. לעומת זאת, משפחות רבות אחרות רואות בכך חשיבות ומבקשות שהמסורת תימשך.

אלי בן שם, יו"ר יד לבנים, שב ומזהיר מפני מהומות וכאוס אפשרי בטקסים, אך בממשלה ושר הביטחון יואב גלנט בפרט, תומכים בהגעת פוליטיקאים לבתי העלמין. "בימים אלה, יותר מתמיד, נדרש לחברה הישראלית מסר מאחד, ולא מסר מפלג", אמר השר גלנט, "בבתי העלמין הצבאיים קבורים חללים מכל חלקי החברה והעם. הדרישה להוצאת נבחרי הציבור מבתי העלמין, כמוה כדרישה לקיפול דגל ישראל".

הבוקר, בן שם טען כי משפחות שכולות התריעו בפניו על הכוונה לשבש את הטקסים: "האלוף עמנואל סקל ששכל את בנו בלבנון, הודיע לי שקנה זמבורה ומגפון ושאף אחד לא יידבר שם. ככה מאות הורים שכולים שלחו לי. מאות".

בן שם סיפר על המחלוקת הקשה שבתוך משפחת השכול: "אנחנו חצויים. 8,500 משפחות שלחו לנו מכתבים שהם לא רוצים לשמוע מפוליטיקה. מצד שני, יש הרבה משפחות שרוצות. זה הוויכוח בין המשפחות".

"74 שנים שהגיעו פוליטיקאים: דתיים, חילוניים, כאלה שלא עשו צבא. אף אחד לא דיבר, היה שקט. השנה זו שנה מטורפת, האמוציות בשמיים. משפחת השכול קרועה. משפחות שהילדים שלהן נפלו יחד, באותו קרב, באותו טנק, לא מדברות. בשתיים בלילה צילצל אליי אבא מבאר שבע ואמר: 'גירשתי את הבן שלי, אנחנו רבים. לא יכולים להיות ביחד'. זה נורא".

אתה בעד או נגד הגעת פוליטיקאים השנה?
"היינו אצל שר הביטחון פעמיים ואני חושב שהוא צודק. יש ממלכה. שנים נלחמתי בפוליטיקאים שלא הגיעו לטקסים ממלכתיים".

יש כמה מוקדים נפיצים. משפחות ביקשו במפורש שהשר איתמר בן גביר לא יגיע לטקס בבאר שבע.
"הבנתי שבן גביר מתלבט. כרגע יש למעלה מ-12 חברי כנסת ושרים, מהקואליציה והאופוזיציה, שהודיעו שלא יגיעו. יש הרבה מאוד שלא הודיעו כי מתלבטים".

באילו עוד בתי עלמין אתה צופה בעיות?
"חוץ מיד לבנים הדרוזים והבדואים והטקס הממלכתי בהיכל הזיכרון שבו יהיו ראש הממשלה והנשיא, ששם זה מאובטח. בתי הקברות הצבאיים פתוחים 24-7, 365. אין גדרות, אין שערים. מיליון וחצי איש מגיעים. גם אם ישימו 5,000 שוטרים, 10,000 שוטרים - זה לא משנה. הסיוט שלי שחס וחלילה שוטר ירים יד על משפחה שכולה, או משפחות שיריבו ביניהן. יש לנו שני ימים קדושים בשנה, יום כיפור ויום הזיכרון".