אחרי התלבטויות ממושכות חבר הכנסת מימינה, ניר אורבך, הודיע כי יפסיק להצביע עם הקואליציה עד לאישור תקנות יו"ש. מקורביו מעריכים כי חצה את נקודת האל-חזור ולא ישוב עוד לקואליציה, גם אם מאזן גנאים וג'ידא רינאוי-זועבי יתפטרו. לפי ההערכות, אורבך צפוי להצביע בעד פיזור הכנסת לקראת סוף החודש.

סקר מנדטים שפורסם אמש במהדורה המרכזית, מגלה כי גוש נתניהו מתקרב מאוד ל-61. לעומת הקואליציה הנוכחית שיורדת ל-55 מנדטים בלבד במקרה וייערכו בחירות, גוש נתניהו עומד על 60. הליכוד מזנקת ל-36 מנדטים, יש עתיד גדלה ל-20 מנדטים, ימינה עם חמישה מנדטים ותקווה חדשה לא עוברת את אחוז החסימה.

בשאלת ההתאמה לתפקיד ראש הממשלה, 47% השיבו נתניהו לעומת 21% בלבד לבנט. בשאלה האם הממשלה בהרכבה הנוכחי צריכה להמשיך להתקיים, 56% השיבו בשלילה לעומת 35% שהשיבו בחיוב. 56% אמרו כי הם מתנגדים לשילוב מפלגה ערבית בקואליציה שתקום בעתיד, לעומת 31% שבעד.

שר המודיעין אלעזר שטרן התייחס הבוקר להודעת אורבך: "זה אירוע משמעותי לאזרחי מדינת ישראל, וכמובן גם לקואליציה. נעשה הכל כדי שהממשלה הזאת תמשיך לחיות כמה שיותר. מחכים לראות מה זועבי, גנאים ואורבך יעשו, יש אצלו ערפל. מקווה שכולם יתעשתו ויבינו את גודל האחריות ושנכניס את כולם מתחת לאלונקה".

יש סיכוי שמי מהם יפרוש?
"יש סיכוי לאיזושהי פרישה, אבל מעבר להכל אני מקווה שיש יותר סיכוי לאחריות. אני אומר לחברי אורבך, אנחנו מבינים מה מוטל על הכתפיים שלנו. גם למי שמזוהה כציונות הדתית, לא המפלגה, הממשלה הזאת יכולה להביא בשורות טובות בכל התחומים".

אם ממשלה אחרת הייתה מתנהלת ככה, שכל יום מישהו עוזב, מה היית אומר?
"הייתי פותח ב-200 קמ"ש. בתור חבר אופוזיציה אני אומר, יכול להיות שהממשלה הזאת מסיימת את חייה, אבל בתור ישראלי אני מאוד עצוב הבוקר. אני מסתכל על ההישגים של הממשלה הזאת ולא בטוח שנתנו לציבור להבין את כל מה שעשינו. מולנו הייתה אופוזיציה שמרעילה את הציבור וזורקת את ענייני הביטחון הצידה. הדרדור המשמעותי ביותר שקרה בשבועיים האחרונים, זה כתוצאה מזה שהאופוזיציה החליטה להתנגד לתקנות יו"ש".

האופוזיציה לא עובדת אצלכם.
"האופוזיציה לא עובדת אצלנו, אבל הייתה צריכה לעבוד אצל אזרחי מדינת ישראל. היא רוצה להחליף את השלטון וזו זכותה, אולי גם מחובתה, אבל באשר לתקנות יהודה ושומרון - אני הצבעתי בעד מהאופוזיציה, יש לזה משמעות ביטחונית. כשנתניהו רצה ללכת עם מנסור עבאס לקואליציה כמו שאנחנו רצינו, אמרנו שבסוגיות ביטחון אין במדינת ישראל קואליציה-אופוזיציה. לצערי הרב גם את זה האופוזיציה הנוכחית שברה".