חודשים ארוכים שניו זילנד הייתה נקייה לגמרי מקורונה ולא אובחן בה אפילו נדבק אחד, אלא שבימים האחרונים התגלו שלושה מאומתים לנגיף בעיר אוקלנד ועקב כך, ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סיקה ארדרן, הכריזה מיד על סגר בן שלושה ימים.

ניו זילנד ניצחה את הקורונה עוד בשלבים המוקדמים של המגפה, כשסגרה את הגבולות הבין-לאומיים ודבקה במדיניות "אפס הדבקה". כאמור, במשך תקופה ארוכה לא התגלה בה חולה אחד וכעת הממשלה נוקטת בצעדים מחמירים כדי למנוע התפשטות מחודשת של הנגיף במדינה.

ד"ר שי מנדלר, רופא ישראלי שמתגורר באוקלנד, סיפר איך ברגע אחד השתנתה השגרה בניו זילנד. "עד אתמול בחצות החיים פה היו חיי שגרה רגילים לגמרי", סיפר, "מסעדות, קונצרטים, מסיבות המוניות, פסטיבלים - והכל ללא ריחוק חברתי וללא מסיכות. לא היינו צריכים שום דבר כזה".

"היה פה אפס חולים, לא הייתה הדבקה קהילתית בכלל", תיאר ד"ר מנדלר, "כל מי שהגיע לניו זילנד עבר בדיקה לנגיף ואם נמצא חיובי נכנס מיד לבידוד. ההדבקה ההמונית נמנעה".

מתי הודיעו לכם על הסגר?
"אתמול בסביבות שמונה נשלחה הודעת SMS לכל תושבי ניו זילנד על רמת הסגר שאנחנו הולכים להיכנס אליה החל מחצות ומהן בדיוק ההגבלות. סגרו את אוקלנד ברמה 3 שזה אומר כמעט סגר מלא, למעשה רק השירותים החיוניים עובדים. בשאר ניו זילנד, מחוץ לאוקלנד, הסגר ברמה 2, כלומר הגבלות של ריחוק חברתי והתקהלות".

עד כמה זה מתסכל להיכנס לסגר בגלל שלושה אנשים?
"ברגע שהחליטו ללכת פה על מדיניות אפס הדבקה מההתחלה, הצעדים הם מאוד נוקשים. ברגע שיש הדבקה שלא יודעים מה המקור שלה ויש חשיפה של חולים לאוכלוסייה למשך זמן רב, מבלי שיודעים לאמוד את מידת החשיפה לאוכלוסייה, באותו הרגע ההנהגה וראשת הממשלה הודיעו במסיבת עיתונאים שנכנסים לסגר של שלושה ימים. המטרה היא לנסות ולאמוד את ההפצה של הנגיף בקרב האוכלוסייה. עם זאת, עדיין יש לימודים בבתי הספר והשירותים החיוניים פועלים".