לאחר שחבר הכנסת ניר אורבך מימינה הודיע על הקפאת חברותו בקואליציה, אמש (רביעי) דווח כי הגיע להסכמה עקרונית עם הליכוד על שריונו ברשימת המפלגה לכנסת הבאה. אורבך צפוי להצביע בשבוע הבא בעד פיזור הכנסת ובכך להעניק לאופוזיציה את 61 האצבעות הנדרשות כדי להפיל את הממשלה.

לפי ההסכם, בנוסף לשריון, במידה ובנימין נתניהו ירכיב ממשלה לאחר הבחירות אורבך יכהן כשר. אורבך דרש תחילה את תיק החינוך, אך מכיוון שמדובר בתיק גדול מדי מסתמן שיקבל תפקיד אידיאולוגי כמו תיק ההתיישבות.

במידה ואורבך אכן יצביע בעד פיזור הכנסת, יאיר לפיד ייכנס ללשכת ראש הממשלה. במקביל יכהן גם כשר החוץ וראש מפלגה שמנהלת קמפיין בחירות, ולכן בסביבת לפיד תיגברו לאחרונה את הצוותים כדי להיערך לכך.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, חברת מפלגת יש עתיד, התייחסה הבוקר להסכם המתגבש בין אורבך לליכוד: "מציעה לחבר הכנסת אורבך להחליף איזה משפט עם ניר ברקת או משה פייגלין, שאני לא יודעת מה עושה היום. כולם היו אמורים להיות שרים בכירים בממשלתו של נתניהו וכבר למדנו מה שוות ההבטחות האלו. מעבר לזה, זה כמובן דבר לא אתי ולא חוקי".

"הציבור צריך לזכור שרק לפני שנה הייתה פה ממשלה בראשות נתניהו שתקעה את המדינה כולה. היינו בסיטואציה שהממשלה לא מתכנסת, אין חקיקה, אין תקציב, אין מינויים של בעלי תפקידים. כל המדינה עצרה מלכת בגלל אינטרסים של בן אדם אחד".

אתם במצב דומה כרגע, הקואליציה שלכם תקועה ולא יכולה לחוקק.
"זה נכון שיש חקיקות שלא נוכל להעביר כרגע כי יש לנו רוב דחוק ואנחנו מתקשים בגזרה של הכנסת, אבל כשיש לנו תקציב מדינה בתוקף עד מרץ 2023 אנחנו יכולים לנהל מדינה בצורה תקינה ולספק לישראל את היציבות שהיא כל כך זקוקה לה. מינוי של בעלי תפקידים זה דבר שהיום נראה מובן מאליו, אבל זה לא היה ככה. הממשלה הזאת מתפקדת מצויין, היא החזירה את מדינת ישראל לפסי השפיות. צריך לזכור מה האלטרנטיבה".

יכול להיות שיאיר לפיד עוד שנייה ראש ממשלה. אתם נערכים לדבר הזה?
"אנחנו תמיד נערכים לכל אפשרות. יאיר לפיד, כראש המפלגה הגדולה ביותר בקואליציה, עשה הכל ועדיין עושה כדי שהממשלה הזאת תתפקד. הוא שם את האגו שלו בצד, את העובדה שהוא גדול יותר מכולם, ועושה הכל כדי שהממשלה המאוד ייחודית ונדרשת הזאת תתקיים. גם עכשיו הוא מתעסק בזה, אנחנו ממש לא מסתכלים על הדברים בראייה קטנונית של מי יהיה ראש הממשלה בתקופת המעבר. זה לא מה שחשוב".

"אם לפיד היה חושב שזה הכל הוא מלכתחילה, הוא לא היה הולך לעסקה שמבחינה פוליטית יש שיגידו שהיא לא משתלמת. להיות עם 19 מנדטים ולתת ראשות ממשלה לבן אדם עם הרבה פחות מנדטים, זו בוודאי לא עסקה פוליטית משתלמת. הוא עשה את זה כי זאת טובת המדינה. נמשיך לפעול כשטובת המדינה לנגד עינינו. אני קוראת לחברי הכנסת הערבים להתעשת, וגם לחברי הכנסת הימניים שצריכים לעמוד איתן מול ההסתה הקשה".

את חושבת שיש לכם עוד מה לעשות, או שזה בעיקר קרב על דעת הקהל עכשיו לקראת הבחירות?
"אנחנו תמיד נערכים לכל אפשרות, כך צריך להיות וכך ראוי שיהיה. ברמה הפוליטית, אם תסתכלי על הסקרים, יש עתיד לא צריכה לפחד מבחירות. אנחנו כרגע במצב טוב והכל בסדר. אנחנו עדיין לא רוצים שזה יקרה, כי שוב, זו לא טובת המדינה. נמשיך לעבוד ולפעול כדי להציל את הקואליציה החשובה הזו. חברי הכנסת הערבים חייבים להבין שהממשלה הזו עושה יום ולילה למען החברה הערבית. אל תפגעו בציבור שאתם מתיימרים לייצג. לחברי הכנסת מימין, שחווים הסתה נגדם באופן אישי, מנהיגות זה לדעת לעמוד מול פייק ניוז".