צרפת מתכננת להגיש במועצת הביטחון באו"ם החלטה שקוראת להפסקת אש מיידית, ללא שחרור החטופים. שר החוץ ישראל כ"ץ אמר הבוקר: "אני כשר חוץ, ביחד עם אנשי משרד החוץ, פועלים יום ולילה כדי לשמר את היכולת של מדינת ישראל להמשיך במלחמה. יש עכשיו יוזמה צרפתית חדשה, החלטה שהם רוצים להגיש למועצת הביטחון, שתקרא להפסקת אש ללא התנייה של נושא שחרור החטופים".

"אנחנו פועלים בעניין הזה מולם, מול האמריקאים ומול אחרים, כי אם תעבור החלטה מחייבת שאומרת שיש הפסקת אש ולא מתנים אותה בשחרור חטופים, באותו רגע כולנו - המשפחות שמוחות, הממשלה והציבור, נהיה בעמדה קשה יותר. היום אתקשר לשר החוץ הצרפתי ואנחנו פועלים מול האמריקאים. כולם יצטרכו להתגייס כדי למנוע קבלת החלטה של הפסקת אש חד-צדדית, כי אז כל מה שנעשה לא יעזור".

על החרפת המאבק מצד חלק ממשפחות החטופים אמר השר: "למדינת ישראל יש היום שתי משימות מרכזיות. הראשונה, להחזיר את כל החטופות והחטופים הביתה. השנייה, לנצח את חמאס. אני מחבק את כל משפחות החטופים. הצבתי את שחרור החטופות והחטופים כמשימה העליונה של משרד החוץ מהרגע שנכנסתי. ביחד איתן אנחנו פועלים בעולם כדי למנף את המטרה הזו. אין אישיות בכירה שאני פוגש ולא פוגשת ביחד איתי את משפחות החטופים".

למה שחמאס ילך לעסקה כשאין לחץ צבאי או הומניטרי עליו?
"הלחץ הצבאי על חמאס כבד, אבל סינוואר המטורף, הרוצח, הנאלח, מצפה שיבלמו את ישראל ויכפו עלינו הפסקת אש מבלי שהוא יצטרך לשלם את המחיר בשחרור חטופים. אנחנו עוסקים כאן מול ארגון טרור שהתחפר ובנה עיר מקלט תת-קרקעית. זה מורכב ומסובך. צה"ל פועל יפה, אבל יש כאן מערך שיקולים טקטיים ואחרים. עניין עסקת החטופים מעכב בשיקולים גם כניסה לרפיח. אין טעם להתחיל אם אתה יודע שתהיה עסקה. במתח הזה שבין הדברים, אנחנו נמצאים ופועלים. ניכנס לרפיח, אבל יש את עניין העסקה שמונח עכשיו. זה דבר עליון מבחינתנו. אנחנו עושים כל מאמץ כדי להחזיר את החטופים. צריכים לזכור מול מי אנחנו עומדים ולכן חשוב שיהיה לחץ על קטאר, מצרים וכל מי שאפשר, כדי שילחצו על חמאס על מנת שיתקפל. הוא התקפל מחלק מהעמדות, אבל לצערי ההצבעה במועצת הביטחון נתנה לו, בין אם התכוונה ובין אם לא, רוח גבית מסוימת. הם רוצים להגיע להפסקת אש בלי שיצטרכו לשלם בחטופים ולמשוך אותנו שנים".

מה באשר לצפון? חצי שנה חלפה והתושבים לא בביתם.
"אישית התנגדתי להחלטה על הפינוי, אבל היא כבר התקבלה. חשבתי שמדינת ישראל לא יכולה לפנות אזרחים מול שום איום אלא לייצר הרתעה מספקת. היום חיזבאללה לא יורה על נהריה. אם היינו מפנים את נהריה, יכול להיות שהיו יורים גם שם. המחויבות שלנו זה להחזיר את התושבים כשיהיה ביטחון במובן אמיתי. אף אחד, ובוודאי לא ארצות הברית, לא רוצים ולא יכולים למנוע מאיתנו לפעול במידה ויהיה צורך. הבהרנו שלא נאפשר מצב שבו חיזבאללה לא יסוג לכיוון הליטני בהתאם להחלטה 1701, שהפעם לא תישאר מתה אלא יצטרכו למלא אותה בתוכן. או שזה יהיה בדרך דיפלומטית משולבת במכות צבאיות לא קלות שאנחנו מנחיתים, או שיהיה צורך לצאת למערכה צבאית. מערכה כזו בוודאי תגבה מחירים בחזית ובעורף. אם נידרש, נעשה. יש לצה"ל את הכוח, התוכניות והיכולת לבצע את הדברים. אנחנו מעדיפים שהשילוב של לחץ דיפלומטי וצבאי יביא את התוצאה. במידה ולא - נצטרך לפעול. יש לנו את הכלים לעשות את הדבר הזה. אף אחד לא יכול למנוע ממדינת ישראל לממש את המחויבות הביטחונית שלה".

עד כמה אנחנו קרובים לעסקה?
"מאחר ומדובר בחמאס, אני לא יודע להגדיר את הקרבה. אני כן אופטימי. ראיתי שחמאס נסוג מעמדות, למשל התביעה האולטימטיבית להפסקת המלחמה - דבר שהוא קו אדום שאף אחד כאן לא יכול לקבל אותו. זה שמנהלים משא ומתן זה דבר טוב ולגיטימי. כולם רוצים לשחרר את החטופות והחטופים הביתה. אין שום הגבלה ואין פער בין הדרג המקצועי למדיני, או פערים בתוך הדרג המדיני. אין הגבלת מנדט. כל האמירות האלה שיוצאות החוצה כך או אחרת, שמראות שישראל לכאורה מוכנה לסגת ולהתקפל, אתם חושבים שחמאס במקרה הזה לא יקשיח יותר את עמדותיו? לשמחתי הפרטים נמצאים בתוך המנדט של הצוות המקצועי והמדיני".

מה האמירה הערכית שלך סביב חוק הגיוס?
"חייבים למצוא גישור בהסכמה בין שני דברים חשובים. מצד אחד הדת והמסורת היהודית שבמשך אלפי שנים שמרו עלינו בגולה. הגענו לכאן כשאימפריות גדולות נפלו ונעלמו, כי היה דבר ששימר אותנו ואת האחדות. מצד שני, בשנת 1948 הקמנו מדינה עצמאית וריבונית שצריכה להגן על עצמה. צריכים לשלב בין שני הדברים. כולם צריכים להתכנס ולעשות זאת בהסכמה. לא רוצה לראות עכשיו שנה של הפגנות על רקע חוק הגיוס, שיפוררו ויפלגו אותנו. אני משוכנע שניתן למצוא דרך לנטרל את ההתבטאויות הקיצוניות לכל כיוון ולמצוא דרך לנטרל את הפוליטיקה. בעוד כמה עשרות שנים החרדים יהיו 33% מתושבי מדינת ישראל. המשימה זה למצוא פתרון שיבטיח גם את שימור המסורת היהודית וגם את הביטחון. אם לא נמצא פתרון, לא נהיה יותר אותה מדינה מתקדמת שמסוגלת להתמודד ביטחונית וכלכלית. צריכים להשקיע מאמץ כביר בלמצוא דרך לעשות את זה ולהבטיח את עתיד מדינת ישראל".