יש תאריך לפתיחת המבצע ברפיח - כך טוען ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשברקע הוצאת כוחות משמעותית מרצועת עזה והדיווחים על התקדמות במשא ומתן לעסקת חטופים. חבר הכנסת מתן כהנא, חבר המחנה הממלכתי, התייחס לכך הבוקר.

"ראש הממשלה אמר שנערכים לרפיח. אני לא חושב שיש מישהו בדרג המדיני, בדרג קובעי ההחלטות, שחושב שאפשר לסיים את המלחמה הזו בלי לטפל בגדודי חמאס ברפיח", אמר כהנא, "אני לא כל כך מתלהב מזה שראש הממשלה מספר שיש תאריכים, זו אמירה פוליטית. צה"ל ממשיך את הלחץ שלו לפי התכנונים והמבצעים".

"רידוד הכוחות נעשה כחלק מהתכנון המקורי של המערכה. מראש התכנון היה להיכנס בכוח אדיר, לכבוש ולטהר את השטח ואז לצאת לעמדות שולטות ולעשות מבצעים. להפוך את רפיח למשהו שעליו נתפסת כל תפיסת הניצחון של מדינת ישראל, זה כמעט מגוחך. יש פה ספין פוליטי על הראש של רפיח. כולם יודעים שצריכים להשמיד את ארבעת גדודי חמאס שנמצאים ברפיח וכולם מבינים גם שבשונה ממה שנתניהו מספר לנו, זה לא יהיה הניצחון המוחלט. הניצחון המוחלט זה אחרי שנשמיד את שלטון חמאס ונחזיר את החטופים הביתה. להפוך את רפיח למשהו שכל המלחמה שלנו תלויה בו, זה לא נכון. הלחימה בחמאס תימשך גם אחרי שנסיים עם רפיח. מציע לא לשים את רפיח על ראש שמחתנו אלא לטפל ברפיח בזמן ובצורה הנכונה".

האם ידוע לך על התקדמות משמעותית במשא ומתן לשחרור חטופים?
"אני לא מכיר התקדמות מהותית ביחס למה שהיה קודם, לצערי הרב. התחושות הן קשות. 133 אזרחים וחיילים נמצאים בתנאים בלתי נתפסים ועדיין לא החזרנו אותם הביתה. אנחנו מתמודדים מול אויב אכזר, ציני ומרושע, וממשיכים לעשות כמיטב יכולנו כדי להחזיר אותם. צריכים לנצל כל הזדמנות כדי להחזיר כמה שיותר חטופים חיים, ואחרי שנחזיר את החטופים החיים צריכים להמשיך וללחוץ עד שאחרון החטופים שלנו יחזור, גם אם נביא אותו לקבר ישראל על אדמת ישראל. זו החובה שלנו, חובתנו המוסרית. צריכים להמשיך ללחוץ עליהם צבאית כדי לעשות את זה. לא נעצור עד שנביא את החטופים. המלחמה לא הסתיימה כי יעדי המלחמה עוד לא הושגו, שלטון חמאס עוד לא מוטט והחטופים לא נמצאים אצלנו בישראל".

השר בן גביר הודיע על מינוי מפכ"ל חדש, אבשלום פלד, בניגוד להסכמים הקואליציוניים איתכם. מה אתם מתכוונים לעשות?
"על פי ההסכם הקואליציוני, מינויים בכירים צריכים להיעשות בתיאום ובהסכמה של כלל חלקי הקואליציה. נושא מינוי המפכ"ל לא עבר דרך מפלגת המחנה הממלכתי. לא חושב שיש מישהו אחד במדינה שמופתע מזה שנתניהו לא עומד בהסכמים. לו ישאלו אותי בסיעה האם בגלל זה אנחנו צריכים לפרוש, אני חושב שלא. עוד לא פגשתי משפחת חטופים אחת שאמרה לנו: 'תצאו מהממשלה'. הנוכחות שלנו בממשלה קריטית בהקשר להחזרת החטופים. כל עוד נראה שאנחנו יכולים להשפיע, נישאר שם. יש לנו השפעה גם בנושאים מבצעיים מאוד מהותיים. חשוב שנישאר. לא חושב שעל דבר כזה נעזוב. נתניהו זה נתניהו, לא מאלה שעומדים בהסכמים".

אתם מאבדים גובה בסקרי המנדטים.
"השיקול הפוליטי מעולם לא עניין אותנו, לא כשהודענו ביומה הראשון של המלחמה שאנחנו מוכנים להיכנס ולא בשאלה מתי נצא ממנה. אנחנו בממשלה כי אנחנו נמצאים במלחמה שעדיין לא הושגו יעדיה. אנחנו בממשלה כדי שהלוחמים ירגישו שהם נמצאים בתחושת אחדות. אם נראה שאין לנו שום השפעה או שכבר לא צריכים אותנו בממשלה, נצא. כרגע זה לא המצב".

על חוק הגיוס תפרשו מהממשלה?
"נושא הגיוס בהחלט יכול להביא לפרישה שלנו. אם נראה שנתניהו ממשיך בדרך הזו, שהוא לא מביא חוק גיוס אלא חוק השתמטות, לא נוכל להסכים לזה".