השופטים במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו העבירו מסר חריג לפרקליטות, לפיו מוטב להגיע להסדר בתיק 4000 עקב קושי משמעותי להוכיח את סעיף השוחד. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הבהירה כי בשלב זה הפרקליטות תמשיך בניהול התיק. במערכת הפוליטית נרשמו תגובות רבות להתפתחות הדרמטית הזו, כולל מחבר המחנה הממלכתי גדעון סער אשר קרא "לסיים את הסאגה בהסדר טיעון".

השר ישראל כ"ץ לא פסל הבוקר את הצטרפות בני גנץ וסיעתו המחנה הממלכתי לממשלה בראשות נתניהו: "אני מטבעי ובגישתי חושב שמראש הם לא היו צריכים להחרים את ראש הממשלה נתניהו. הייתה יכולה להיות כאן ממשלה רחבה. הליכוד היה מכניס גם את השותפים הטבעיים שלו, את בני הברית, וגם מרחיב את הממשלה עם גורמים נוספים. הרי אין כאן ויכוח אמיתי היום, לא בתחום המדיני מול תוכנית מדינית בשלה ולא בתחום הביטחוני מול איראן".

"החרם על ראש הממשלה, למרות ההכרעה הברורה של הציבור הפעם, גרם לזה שנוצרה ממשלה שהליכוד באופן טבעי הלך עם השותפים הטבעיים, כמו שהם הלכו עם מנסור עבאס בפעם הקודמת, והמדינה מתנהלת פחות טוב, יש פחות תמרון לראש הממשלה, בכל התחומים. הליכוד לא צריך להפקיר את אלה שהלכו איתו, אבל יש מקום לממשלה יותר רחבה במדינת ישראל".

לאור ההתפתחויות בתיק 4000, האם לדעתך המדינה צריכה ללכת להסדר טיעון עם נתניהו?
"הבהרת השופטים כפי שפורסמה זה דבר דרמטי ומהותי, לא קל ערך. עברנו חמש מערכות בחירות בצל האישומים האלה כנגד ראש הממשלה. זו הייתה ליבת הוויכוח. באים השופטים, עוד לפני שעדי ההגנה מעידים, ואומרים, במילים כאלה ואחרות: 'תורידו את הדבר הזה מעל הפרק'. המערכת הייתה צריכה להיענות. בעניין הזה יש מסר ברור בהחלט: ראש הממשלה לא צריך להודות בשום דבר, לא צריך לעשות עסקאות, לא צריך לגזור על עצמו אישומים פליליים. הוכח שבליבת העניין, כל הדברים האלה היו מופרכים".

המרד הצבאי ברוסיה סוכל לפי שעה, זאת לאחר שראש קבוצת שכירי החרב וגנר, יבגני פריגוז'ין, הסתכסך עם ראשי הצמרת הביטחונית ברוסיה ושלח את אנשיו לעבר מוסקבה. ישראל שמרה על שתיקה בסוף השבוע הזה. "מבחינתנו מדובר באירוע רוסי פנימי שהסתיים", הבהיר השר כ"ץ, "היינו צריכים לעסוק בהאם להוציא אזהרת מסע, זה פחות או יותר היה הכיוון, וכמובן שאם משבר כזה ממשיך ומתפתח להיערך לקליטה המונית של יהודים מרוסיה - דבר שבהחלט היינו עושים. שאר הדברים הם לא בתחום עיסוקה של מדינת ישראל, ודאי לא בשלב זה".

אם חלילה נשק גרעיני היה מתפזר לכל עבר, זה היה משנה את המציאות הביטחונית בישראל.
"אנחנו לא נמצאים שם. יש מספיק גורמים בעולם שליוו את הדברים. מבחינתנו היה חשוב לא להיכנס לתוך אירוע רוסי פנימי, שאתם רואים שנגמר בצורה כזו או אחרת. התחיל באופן מפתיע, הסתיים באופן מפתיע. מאוד חשוב שישראל, שיש לה את האינטרסים והמדיניות שלה, לא תיגרר שלא לצורך לדברים שיכולים להשליך עלינו באזור ועל יהודים".

בעקבות התפרעויות מתיישבים נגד פלסטינים בסוף השבוע, בתגובה לפיגוע הקשה בעלי, ראשי מערכת הביטחון - בהם הרמטכ"ל הרצי הלוי והמפכ"ל קובי שבתאי, גינו בהודעה משותפת וחריגה: "בימים האחרונים מתבצעות בשטחי יהודה ושומרון תקיפות אלימות של אזרחים ישראלים נגד פלסטינים חפים מפשע. המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי והן גם טרור לאומני לכל דבר, ואנו מחויבים להילחם בהן". השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הצטרף לגינויים: "גם בשעות הקשות האלו, כשהדם רותח - אסור לקחת את החוק לידיים".

לדברי כ"ץ, "צריך לקיים את החוק בכל מקום ומקום, גם ביהודה ושומרון. יש גורמים, לא כל המתיישבים, אשר נוקטים באלימות. הם עושים דבר לא נכון שנוגד את החוק ופוגע בהתיישבות עצמה. התקבלה החלטה אחרי הרצח הנורא בעלי להקים 1,000 יחידות דיור בעלי. לא שמעתי מחאות כל כך גדולות נגד זה מהאזור ומהעולם, כמו מול התופעות האלה שהן לא נכונות".

השר בן גביר קרא להם "רוצו לגבעות". אתה תומך בקריאה כזו?
"אני קורא לאנשים לקיים את החוק. יש כאן ממשלה שתומכת בהתיישבות, מקדמת התיישבות ותקדם התיישבות. צריך לאפשר לה להוביל את הדברים. כל מה שנוגד את החוק הוא לא נכון מבחינה ערכית ולא נכון מבחינה מעשית, הוא פוגע בהתיישבות עצמה ובאינטרסים של מדינת ישראל שמנווטת כרגע מצב מורכב מול העולם, מול הידידות שלנו ומול המתנגדים שלנו. אני נגד הדברים האלה. כמובן שגם צריכים לזכור תמיד שמי שרוצח ופוגע באזרחים - נשים, ילדים ובכולם, אלה המחבלים עצמם, אותם מחבלים שהחמאס מכוון מעזה - ונצטרך לטפל גם בסוגיה הזאת. סינוואר וחבריו ישלמו מחירים אם זה יימשך כך".

חברתך לקואליציה, לימור סון הר-מלך, טענה שאם מערכת הביטחון לא מסוגלת לספק לתושבים הגנה, הם יגנו על חייהם במו ידיהם.
"אני לא בא להתנצח עם חברי וחברות כנסת. עמדתי שחשוב מאוד, גם מבחינה ערכית, שלא תהיינה תופעות כאלה ושהגופים שממונים על פעילות נגד התופעות הללו ייפעלו. גם מבחינה בינלאומית ומעמדה של ישראל באזור ובעולם, זו טעות קשה שפוגעת בישראל ופוגעת בהתיישבות עצמה. צריך לאפשר לממשלה להוביל את הדברים".

הממשלה נערכת השבוע לקדם את חקיקת צמצום עילת הסבירות, זאת לאחר פיצוץ השיחות בבית הנשיא: "מאוד הצטערתי על תוצאות ההצבעה בכנסת, כשנבחרה רק נציגת אופוזיציה. הופתעתי מאוד מהחלטת ראשי האופוזיציה להפסיק את השיחות. לדעתי זה לא היה דבר נכון. אם נבחרה הנציגה, מדוע להפסיק את השיחות? השיחות היו חשובות. ראש הממשלה הנחה את מי שייצגו אותו להגיע להידברות ולהסכמה. אנחנו רוצים רפורמה בהסכמה, זה היה ונשאר, אבל כאשר האופוזיציה מנתקת מגע, אין סיבה שלא לקדם את נושא עילת הסבירות".

"אני מניח שהליך החקיקה הזה ילווה בדיונים בכנסת, מקווה שזה יגיע הסכמה רחבה. אני מניח שתוך כדי החקיקה יהיה צמצום וחידוד הדברים. בנושא עילת הסבירות, גם נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק אמר שיש מקום לשינויים. גם בשיחות עצמן. טוב היה אם ההידברות הייתה ממשיכה, היו מגיעים להסכמות לפחות בשני הנושאים שהיו על השולחן. מראש אמרו שאין כאן עניין שמישהו ינצח, אבל לצערי, אני רואה היעדר נכונות מהאופוזיציה להידברות".