אחרי חמישה ימי לחימה, מבצע "מגן וחץ" הסתיים אמש בשעה 22:00 בערב עם כניסת הפסקת האש לתוקפה. פיקוד העורף הורה על חזרה מלאה לשגרה החל מהשעה 06:00 הבוקר, למעט היישובים בעוטף עזה שיחזרו לשגרה בשעה 12:00.

ארגון הג'יהאד האיסלאמי ספג מכה קשה, אך בישראל דרוכים לקראת האפשרות כי הירי יתחדש עוד השבוע, בתגובה למצעד הדגלים שייערך ביום ירושלים. שר התשתיות והאנרגיה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ישראל כ"ץ, הבהיר הבוקר: "ההרתעה הישראלית שוקמה בצורה משמעותית והמבחנים יהיו בקרוב מאוד. ביום חמישי, יום ירושלים, מצעד הדגלים יצעד בירושלים הבירה ממש כפי שתוכנן. ארגון טרור שינסה לפגוע ולירות לעבר ישראל כדי למנוע או לסכל את המצעד, ראשם של ראשיו ובכיריו יהיו מונחים על שולחן הסיכולים הממוקדים. נפעל כדי לפגוע בהם, כמו שעשינו מול הג'יהאד האיסלאמי".

המסר שאתה מעביר: אם חמאס יעשה פרובוקציות ביום ירושלים, המשמעות - חיסול ממוקד לראשי החמאס?
"חד וחלק. המשוואה השתנתה. זה המסר. לא היה לנו עניין טקטית לגרור את החמאס לתוך האירוע, מבחינה מבצעית, כי המטרה הושגה כבר בפתיחה ורצינו לסגור את האירוע. אבל, המסר הזה הוא צפונה, דרומה ולכל מקום".

על אף ההישג המצוין במבצע, האם לא התהפך שעון החול לקראת המבצע הבא?
"המבצע הזה, עם סיומו, הוא בגדר הצלחה גדולה מאוד. הנוסחה והמשוואה שבאה לידי ביטוי כאן, שונה ממה שהיה קודם. החלטת הדרג המדיני, בראשות ראש הממשלה, והביצוע הבלתי רגיל של מערכות הביטחון, צה"ל ושב"כ, מבחינה מודיעינית ומבחינת הדיוק בפגיעה, כאשר פוגעים בשלושת ראשי הג'יהאד האיסלאמי באותו זמן, בשלושה מקומות שונים, בפער של שניות, לדבר הזה וגם תוך כדי המבצע, כאשר מחסלים עוד שלושה מבכירי הג'יהאד האיסלאמי, זה שלח מסר חזק מאוד לכל ארגוני הטרור בעזה ובאזור. זה ניפץ את התדמית שניסו ליצור, כאילו איראן מובילה חזית שאחד בעד כולם וכולם בעד אחד, ואם ישראל תגיב כלפי מישהו היא תיפגע על ידי כולם. העסק הזה נופץ והתרסק".

אתה מעריך שהושגה הרתעה ולא יהיה עוד סבב בשנים הקרובות?
"אני לא אומר את זה, אני אומר שדין שדרות כדין תל אביב. היה למישהו ספק בזה? שבוע אחרי שירו למעלה מ-100 טילים על שדרות, הייתה החלטה של הדרג המדיני בראשות ראש הממשלה ובביצוע צה"ל והשב"כ, שהראה שבלי קשר לכלום, לא נאפשר שתושבי שדרות, עוטף עזה ואשקלון, יהיו בני ערובה. דין שדרות כדין תל אביב. איכות הביצוע שלחה מסר שידנו תשיג את כל ראשי המחבלים ושראשם יהיה מונח על שולחן הסיכולים הממוקדים, כאשר הארגון שלהם ייפעל נגד מדינת ישראל. לא פלא שהמגעים להפסקת אש דרך המצרים נמשכו, כי המחבלים רק רצו התחייבות ישראלית מפורשת שלא יהיו סיכולים ממוקדים. זה מה שמטריד אותם".

יש תושבים בדרום ששואלים: למה עצרתם? המטרה זה להשיג שקט או לגמור את זה אחת ולתמיד?
"תושבי שדרות, העוטף, אשקלון וכולם, הם גיבורים ומגיע להם כל היחס וההתחשבות. הם עומדים בחזית ומאפשרים לממשלה ולכוחות הביטחון לבצע את תפקידם. לגבי עזה, קרו שני דברים מאוד משמעותיים מאז שאמרו שיפילו את החמאס. היכולת לתת מענה לאיומי הטילים, מענה מול איום אווירי, זה ברמה של כמעט 100%. מה שעשה נתניהו כראש ממשלה, זה הקצה מיליארדים ונבנתה חומת מגן תת-קרקעית נגד המנהרות ההתקפיות מעזה. שני איומים אסטרטגיים מהסוג הזה לא קיימים, וזה מאפשר לישראל לפעול דרך האוויר ועם סיכולים ממוקדים, דרך המנהיגות, ולא לשלוח חיילים קרקעית לתוך עזה, בניגוד למבצעים אחרים שהיו בעבר".

אם יש בנק מטרות נרחב נגד החמאס, למה לחכות לסבב הבא כשאפשר היה לגמור את העבודה?
"ההחלטה הייתה מאוד מורכבת ואמיצה, להקצות מיליארדים על מנת לחסום מנהרות התקפיות. אין דבר כזה בעולם. הן נחסמו. גם הפיתוח לאורך שנים של כיפת ברזל וקלע דוד, הדברים האלה מאפשרים לישראל יותר חופש תמרון. המצב מול עזה, כאשר מנהיגים פועלים שם להכווין טרור מיהודה ושומרון, חלק מהמחוסלים היו אלה שהכווינו. אם ישראל הייתה מחליטה לפעול נגד החמאס, ואין החלטה כזאת עכשיו, להפלת החמאס, היא הייתה עושה את זה בהפתעה, תוך פגיעה בראשיו וטיפול בתשתיות. אם לא הייתה ברירה היינו עושים את זה, זה כבר היה בשומר החומות. החמאס הוכה מכה קשה. לא יעזור לראשי המחבלים, הם לא יטשטשו את המסר שישראל נחושה ומסוגלת למנוע איומים על אזרחיה ועל אורח החיים שלה".