ראש הממשלה נפתלי בנט עושה את דרכו חזרה ארצה אחרי שחתם את ביקורו המדיני ברוסיה ובגרמניה. בנט פגש במהלך השבת את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, ומשם המריא לפגישה עם הקנצלר הגרמני אולף שולץ איתו נפגש במשך שעה וחצי. במהלך שעות הערב שוחח ראש הממשלה בטלפון פעמיים עם נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי. במוקד השיחות: ניסיון לתווך בין הצדדים הפסקת אש.

אחרי השיחה עם ראש הממשלה, נשיא אוקראינה צייץ בחשבון הטוויטר שלו, "ראש ממשלת ישראל התקשר אליי אחרי הפגישה שלו עם ולדימיר פוטין. אנחנו ממשיכים בדיאלוג".

שר התפוצות נחמן שי התייחס הבוקר למאמצי התיווך של בנט: "המטרה העיקרית היא הפסקת אש, הצלת חיים. אם תיפסק האש וייהרגו פחות אנשים, מול תמונות הזוועה שמגיעות ממש כל רגע מאוקראינה, ישראל ובנט עצמו יכולים לתרום לכך תרומה חשובה. אם בנט ישיג את זה או משהו קרוב לזה, זה כבר מעשה גדול ועליו מגיע לו אשראי. נחכה לראות איך זה מתקדם, אנחנו עוד לא יודעים אם זה ישיג את התוצאה המקווה".

"עד כה לא נמסר לנו, השרים, הסבר", המשיך השר, "אולי נמסר לשר אחד או שניים, אבל אני לא במעגל הזה. בהמשך הבוקר תהיה ישיבת ממשלה ואולי נשמע יותר. אני לא בטוח, אלה דברים מאוד דיסקרטיים. נחכה בסבלנות. אותי לא מעניינת הדרך, אלא התוצאה".

ראש הממשלה נפתלי בנט נחת בגרמניה לקראת פגישתו עם הקנצלר אולף שולץ
ראש הממשלה נפתלי בנט נוחת בגרמניה

באשר לפליטים מאוקראינה שרוצים להגיע ארצה אמר שר התפוצות, "שלוש טיסות מגיעות כבר היום מאוקראינה, זו תחילת הדרך. בראשית הדרך דיברנו על 3,000, בסוף השבוע המספר קפץ ל-100,000. מספרים מאוד גדולים. מאין זה נובע? מדאגה גדולה שעולה דווקא בקהילה היהודית ברוסיה. רוסיה נכנסת למשבר כלכלי מהיר מאוד, חברות ענק מנתקות את היחסים איתה, מדינות מתרחקות ממנה וטיסות לא ייצאו ממנה יותר לאחדים מאיזורי העולם. זה מעורר יהודים שם לשקול מחדש האם הם רוצים להישאר או לקחת את ההזדמנות ולבוא לישראל. יש שתי קהילות יהודיות ששוקלות, גם באוקראינה וגם ברוסיה".

מה היעד? כמה יהודים תרצה להביא לכאן?
"כל יהודי ויהודייה שיגיעו לכאן ייקלטו, אנחנו לא צריכים להציב יעדים וגם לא לעודד אותם לקום ולעזוב. יש לזה היבטים מגוונים. זה משהו רגיש, בוא נהיה שקטים בנושא הזה. זה מקרין על הקהילות הקרובות והרחוקות. כל מי שרוצה לבוא אלינו מוזמן, נעשה הכל כדי לקבל אתכם באהבה גדולה ובחום כמו שמדינת ישראל יכולה וצריכה לקבל יהודים שעולים אליה. 40 מיליון אוקראינים נמצאים תחת אש, צריכים לשלוח אליהם את מלוא האהבה והסימפטיה. האנשים שלנו בשטח, כולם עומדים שם לעזרה. התפקיד שלנו זה לנסות להושיע ולהציל אותם".