לקראת אישור החוק לביטול עילת הסבירות בתחילת השבוע הבא והתעצמות המחאות ברחבי הארץ, נשמעים עוד ועוד קריאות להסתדרות להשבית את המשק. ההסתדרות הבהירה כי אין בכוונתה לעשות זאת בשלב זה.

דובר ההסתדרות, יניב לוי, הסביר הבוקר את החלטת הארגון: "להשבית את המשק זה לא חוג מקרמה. אי אפשר להעמיד מדינה כל כמה שבועות או חודשים. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד משקיע את כל משאביו גם ברגעים אלה, בניסיון לתווך בין הצדדים. זה המסר שהעביר אתמול לשר האוצר סמוטריץ'. הוא אמר לו במפורש: עזבו את המחלוקות, תקראו לכולם לשבת - עכשיו. אין לנו מדינה אחרת, אין לנו בית אחר".

על עילת הסבירות לא תשביתו את המשק, אבל מה הקו האדום שלכם?
"הוועדה לבחירת שופטים היא קו אדום, ללא ספק. צריכים לזכור שאנחנו חיים במדינה שיום כאן זה כמו חודש במדינה אחרת. הדברים נזילים, יכולים להשתנות מדקה לדקה, משעה לשעה".

פסקת התגברות - קו אדום?
"אני לא רוצה להתחייב על קו אדום כזה או אחר. יו"ר ההסתדרות שומע את כל הקולות, לא נשאר אדיש לאף אחד מהצדדים. נעשה את שלנו על הצד הטוב ביותר. ליבי עם כולם".

הביקורת עליכם זה שאתם יושבים על הגדר.
"יו"ר ההסתדרות הציב קווים אדומים מאוד ברורים להמשך הצעדים של ההסתדרות. יש הבדל משמעותי בין מה שהיה ב-27 במרץ לבין מה שהיום. ב-27 במרץ היינו שעות אחדות לפני חקיקת כלל הרפורמה, היום אנחנו ימים אחדים לפני סעיף אחד ברפורמה. אנחנו לא אדישים, רואים את כל התמונה, ויחד עם זאת - אנחנו הארגון היחיד שעוד נשאר מאוזן ומאוחד במדינת ישראל. לא אמרנו נואש, לא אמרנו את המילה האחרונה".

בר-דוד אפילו לא טרח להגיע לפגישה עם ראשי החברות הגדולות במשק. מה הסיבה לכך?
"בזמן הכנס, יו"ר ההסתדרות היה במשא ומתן מרתוני בן 36 שעות שהביא הישג אדיר ל-500,000 עובדים במגזר הציבורי - תוספות שכר בשעה שיש אינפלציה כבדה. יש משק ומדינה לנהל במקביל לצעדים הדרקוניים האכזריים. אנחנו רואים את החברה שלנו מתפרקת ומשוסעת. יש עוד כמה דברים שצריך לדאוג כאן בין לבין. המדינה לא עוצרת. ליו"ר ההסתדרות יש אחריות רבה. הוא מוביל מיליון אנשים".

החקיקה הזו יכולה להשפיע גם עליכם בקונסטלציה מסוימת, להצר את צעדי ההסתדרות.
"מי שמנסה להצר את צעדי ההסתדרות לא צריך רפורמה. בשנים האחרונות אנחנו רואים עשרות ניסיונות חקיקה נגד ההסתדרות מצד צדדים כאלה ואחרים שהם נגד העבודה המאורגנת והסולידריות. אנחנו לא מפחדים. אנחנו עירניים. לא נרדמנו".