ועדת הכספים אישרה את קרן הארנונה, שתיכנס לחוק ההסדרים בתקציב הקרוב. מרכז השלטון המקומי פתח בשביתה ומתכוון להחריף בתקופה הקרובה את צעדיו נגד הממשלה, כולל אפשרות שלא להעביר את הכספים כפי שידרוש החוק.

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, אמר הבוקר: "אני פחות מאמין לצערי בצעד השביתה. הייתי בוועדת הכנסת, זו חוויה מזעזעת. האנשים שיושבים שם לא רואים ממטר. הם אפילו יותר שמחים שאנחנו משביתים את הלימודים, זה לא מזיז להם כלום".

"גם אצלנו זו בעיה. יש ראשי ערים שמפחדים, ראשי ערים מהליכוד שמקבלים איומים, ראשי ערים שצריכים כסף מהליכוד וממפלגות הקואליציה עוד חצי שנה בבחירות. זה לא מחזיק מים. צריכים צעדים משפטיים בעיקר ועוד צעדים יצירתיים שאני עוד לא יודע להגיד מה הם, שלא יפגעו בתושבים שלנו".

לא תעבירו את הכסף?
"כרגע ההחלטה לא להעביר את הכסף. אנחנו לא צינור העברה. לא נעשה שום דבר כנגד החוק, שעוד לא עבר ולא עמד במבחן בג"ץ. החלטת השלטון המקומי זה להילחם בזה, לא להעביר. עוד לא יודע להגיד איך נעשה את זה טכנית. אנחנו לא מוכנים להיות חברת גבייה. זה לא חוקי שנעביר את הכסף הזה".

מה הסיבה להתנגדות הגדולה שלכם לקחת ממי שיש להם ולתת למי שאין?
"אני יוצא מתוך נקודת הנחה שאין בעיה של כסף במדינה. יש 13 מיליארד כספים קואליציוניים. הבעיה זה לא הכסף, אלא השיטה. השיטה שהמציאו פתאום זה לקחת כספים, וזה לא משנה אם מתושבים או מעסקים, זאת הקופה, על סמך זה אנחנו מתנהלים. זה כמו שאני כעירייה אתחיל לקחת ממיסי ועד הבית שלך איזשהו קומיסיון חודשי ואגיד שאני צריך את זה עבור הבניינים בצד השני של העיר, לכיכר שליד הבניינים. לי אין מספיק כסף, אתה עשיר וגר בבית חדש, אז תן לי את הכסף מוועד הבית שלך".

לא צריך לתמוך ולסייע לערים החלשות יותר?
"הכספים האלה לא קשורים לממשלה. מה פתאום הממשלה מכניסה את היד שלה לתקציב השוטף, באיצטלה של שוויון וסוציאליזם עלאק, ולוקחת כספים שלנו? זה עוד מס. אתם כאלה גיבורים? תעלו את מס הכנסה ותפרישו לערים החלשות. הם נותנים כספים לערים החלשות, מה זה כל מענקי האיזון האלה כל השנים? אני לא מקבל עשירית, אחוז אפילו, ממה שמקבלים דימונה ומגדל העמק. הם מקבלים מאות מיליונים".

התירוץ שעומד בבסיס העניין זה הורדת יוקר הדיור, לעודד אתכם לבנות יותר. זה יעודד?
"לא, זה יעשה יותר גרוע, כי עכשיו אנשים לא יפתחו אזורי תעסוקה. תמהיל הארנונה ממילא יישאר אותו הדבר. מה זה 2,000 שקלים ליחידת דיור? זה מה שיגרום לראש עיר להתחיל לבנות אלפי יחידות דיור? היום כל יחידת דיור גירעונית בערך ב-7,000 שקלים לשנה. זו עבודה בעיניים. אתה יודע כמה זמן לוקח לפתח אזורי תעסוקה ומשרדים ולהביא הייטק?".

לאיזה פתרון כן תסכימו?
"אני יוצא מנקודת הנחה שאין בעיה של כסף. פשוט צריך לפתור את הבעיה. הם לא מנסים לפתור את הבעיה אלא להחליש את השלטון. יש פה המון שיקולים פוליטיים. הממשלה לא רוצה לחזק את הרשויות המקומיות אלא להחליש אותן. רוצים שנתחנן אליהם כל הזמן, שנהיה חלשים. הממשלה רוצה לעשות הפרד ומשול, לכסכך בינינו. יש ראשי רשויות שמרוויחים מזה, אז הם יושבים בשקט כי האינטרס שלהם זה לקבל".

מה אתה מציע לעשות?
"צריך לעשות שינוי בעיוות הקיים היום בתמהיל הארנונה. אני לא מבסוט מזה שראשי הערים רוצים לבנות רק משרדים, כי זה משתלם להם. צריך לשנות את הגישה במדינה ולתת הרבה יותר סמכויות וכספים לרשויות. הם אומרים 'ערים עשירות'. זה לא ערים עשירות, זה ערים שיש להן תקציב, שעבדו מאוד קשה כדי לתת שירותים ברמה מינימלית-בינונית בהשוואה לעולם".