המצוד אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע הרצחני אמש (שני) בווינה נמשך: מספר חמושים פתחו באש בשישה מוקדים שונים בבירת אוסטריה, אחד מהם בסמוך לבית הכנסת המרכזי בווינה. שלושה בני אדם נרצחו בפיגוע ולפחות 15 נפצעו, שבעה מהם במצב קשה.

שר הפנים האוסטרי קארל ניהאמר דיווח הלילה כי מחבל אחד חוסל ומחבל אחד נוסף לכל הפחות עדיין מסתובב חופשי. לדבריו, אחד המחבלים הוא טרוריסט אסלאמיסטי שנשא עליו חגורת נפץ אך חוסל בטרם הספיק להפעיל אותה.

הרב מכל'ה בוטמן מבית חב"ד בווינה סיפר ב"חדשות הבוקר" על שאירע בעיר באותם רגעי אימה. "זאת התרחשות נוראית שאנחנו לא רגילים אליה בווינה. עשרה מחבלים הסתובבו בשישה מוקדים ברחבי העיר", תיאר הרב בוטמן, "הולך ומתבהר שהתקיפה ככל הנראה לא הייתה מכוונת כנגד הקהילה היהודית. אולי הם רצו לפגוע בין השאר גם בקהילה היהודית, אבל לגבי המטרה הזאת הם נחלו כישלון".

"ברחוב זייטנשטטן שבו נמצא בית הכנסת המרכזי של הקהילה היהודית יש מסעדה יהודית שיושבת ממש על הרחוב. יום לפני הפיגוע בעל המסעדה החליט שלא לפתוח אותה באותו הערב, כנראה עקב ההנחיות שהולכות להיכנס עם הסגר השני כאן", סיפר הרב על ההחלטה שמנעה ככל הנראה כמות נפגעים גדולה יותר, "אתמול בערב לא היו אנשים במסעדה וברוך השם נמנע אסון כבד מאוד".

מה אתה יודע לספר על הזירות האחרות שבהן פעלו המחבלים?
"דובר על רחוב מריה הילפר, רחוב קניות מרכזי מאוד שהצופים בוודאי מכירים ואולי גם היו שם. מדברים על אירוע בסדר גודל של שישה מוקדים, עשרה לוחמים שהסתובבו חמושים וירו ברחובות. אם מדובר באמת רק בשני הרוגים, אז בהחלט אפשר לומר שזה נס גדול".

ביום יום, יש התרעות על פיגועים בווינה על רקע אנטישמי?
"התרעות מעשיות ממש לא, החיים היהודיים בווינה מאוד שוקקים, ברוך השם. אין שום פחד ברחוב, אנשים מסתובבים עם סממנים יהודיים ללא שום חשש. כוונות תמיד יש, כמו בכל ערי אירופה, אבל כאן זהירים מאוד ואחראיים מאוד. יש אבטחה בכל המוסדות היהודיים וכמובן בבתי הכנסת ובבתי הספר".

מהן התחושות בקרב חברי הקהילה היהודית בעקבות הפיגוע?
"הורו לחברי הקהילה היהודית להיכנס לבתים ולא להסתובב בחוץ. כולם הסתגרו בבתים. הקהילה היהודית מאוד חזקה ומאוד ביחד, כולם מתעדכנים כל הזמן ומחבקים אחד את השני. אנחנו מקבלים גם חיבוקים וחיזוקים מבחוץ, הרבה מאוד פניות מאנשים שבעבר ביקרו אותנו כאן. ברוך השם כולם חזקים ושמורים".

אבי חן פיין, ישראלי שגר בסמוך לבית הכנסת הגדול בווינה, תיאר את מה שעבר עליו בזמן הפיגוע. "ישבתי בחוץ על המרפסת ותוך כדי שיחה התחלתי לשמוע יריות שנמשכו דקות ארוכות", תיאר חן פיין, "היו סירנות ומסוקים באוויר, דבר שאנחנו הישראלים לא רגילים לראות פה בווינה. זאת עיר שקטה, רגועה וכל כך קלאסית, ופתאום עשרות אמבולנסים, מסוקים באוויר, מחבלים ברחובות ויריות. הסתגרנו בבתים".

"די מהר הבנו שמדובר בפיגוע. ניסו לחבר את זה לקהילה היהודית בהתחלה, אבל די מהר הבינו שזה פרוס בכמה איזורים", המשיך חן פיין, "ברגע שבאיזור אחד נהיה שקט, התחלנו לקבל עדכונים בקבוצות פנימיות על כך שבאיזור אחר יש אמבולנסים וסירנות".

יש מכנה משותף בין האיזורים הללו?
"הירי התחיל באיזור מאוד מרכזי והומה, גם בתקופת הקורונה, בסמוך לבית הכנסת העתיק שבצמוד אליו יש את המסעדה היהודית. לשמחתנו המסעדה הייתה סגורה בנס, אתמול ושלשום עוד היו שם אירועים. משם הם התחילו לברוח לכל מיני מקומות. קשה להצביע על מכנה משותף, זאת קבוצת מחבלים שהתפרסה בעיר".