לאחר מות המלכה אליזבת' השנייה, המלך צ'ארלס הוכרז רשמית כשליטה של הממלכה המאוחדת בטקס הכתרה שנערך בארמון סנט ג'יימס בלונדון. השבוע ייערכו טקסי אזכרה רבים לזכר אמו אליזבת' ברחבי הממלכה, כשטקס ההלוויה צפוי להתקיים בתחילת השבוע הבא אליו יוזמנו מנהיגים רבים מכל העולם.

שגרירת ישראל בבריטניה, ציפי חוטובלי, ציינה הבוקר כי, "ייפתח עידן חדש עם המלך צ'ארלס באשר למדינת ישראל ולקהילה היהודית. פגשתי את המלך צ'ארלס כשהנשיא הרצוג ביקר בלונדון בנובמבר האחרון. צ'ארלס מאוד אוהב את הקהילה היהודית כאן והקהילה היהודית מאוד מחוברת אליו. במשך שנים בית המלוכה לא ביקר בישראל, המלך צ'ארלס כן ביקר. צ'ארלס מעריך את מדינת ישראל ומאוד אוהב לבקר באזור שלנו".

"במשך הרבה מאוד שנים משרד החוץ הבריטי סירב, מסיבות ידועות, שמשפחת המלוכה תבקר בישראל. המציאות הזאת השתנתה. יחסי בריטניה-ישראל נמצאים במקום אחר לחלוטין ממה שהיו לפני 20-30 שנה, בריטניה היא היום מהידידות הקרובות ביותר שיש לישראל בכל הנוגע לשיתוף פעולה ביטחוני".

"ההחלטה לא לבקר בישראל לא הייתה של המלכה אליזבת', אלא של משרד החוץ הבריטי. המשרד עבר שינוי תפיסתי. שרת החוץ האחרונה שהיא היום ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס, היא אולי מהידידות הכי גדולות שיש לישראל בעולם היום. יש שינוי במדיניות של בריטניה כלפי ישראל, זה אירוע היסטורי. יש ידידות מאוד קרובה בין הנשיא שלנו לבין המלך צ'ארלס, והיסטוריה בין אב הנשיא הרצוג לבין המלכה".

איך נראתה לונדון בסוף השבוע האחרון?
"גדושה באנשים שבאו להתאבל, המונים ממש. כשהמלך צ'ארלס הגיע לארמון בקינגהאם, 100 אלף איש עמדו מחוץ לארמון וגדשו את הרחובות כדי לראות את המלך החדש, וגם כדי להניח זרי פרחים לאות אבל על מותה של המלכה אליזבת'. לונדון אבלה על פטירת המלכה, אולי הסמל הבריטי הגדול מכולם, ואנחנו בשגרירות נערכים לקלוט את המשלחת הישראלית בהלוויה שתתקיים ביום שני בבוקר".

הנשיא הרצוג יגיע, מה לגבי ראש הממשלה לפיד?
"הנשיא בוודאי יגיע, אבל בגלל שמדובר באירוע גדול מאוד אליו יגיעו מכל רחבי העולם, צמצמו את מספר האורחים לשני נציגים מכל מדינה. מקווה שבימים הקרובים נקבל את הפרטים. יש עוד מדינות שלהן נשיא וראש ממשלה, וראש הממשלה שלנו צריך ללכת גם לעצרת האו"ם. נדע בימים הקרובים האם מעבר לנשיא תבוא עוד אישיות רמת דרג מישראל".

מה ישתנה בעידן המלך צ'ארלס? מעבר לטקסיות והסמליות, האם יעשה התאמה לשנת 2022?
"בית המלוכה בשביל הבריטים זה דבר שונה מאוד מאשר איך שהישראלים תופסים את בית המלוכה. אנחנו מדינה צעירה, בעבר היו גם לנו מלכים אבל אנחנו מאוד גאים בדמוקרטיה שלנו כמו שהבריטים גאים בדמוקרטיה שלהם. אחד הערכים הכי עמוקים וחשובים בחברה הבריטית זה כבוד למסורת ולסמלים, מה שאולי אצלנו קצת פחות. יש אהבה מאוד גדולה למלכה בהיותה סמל מאחד. היא לא התערבה בפוליטיקה של הממלכה המאוחדת. לבריטים יש געגוע עמוק לכל מה שהמלכה מסמלת מבחינת האחדות הלאומית והגעגוע לימים גדולים של מצד אחד סוף ימי האימפריה הבריטית, ומצד שני מלחמת העולם השנייה והמאבק מול הנאצים".