בעקבות התרסקות מפלגת העבודה בבחירות ונפילת מרצ אל מתחת לאחוז החסימה, זאת לאור החלטת יושבת ראש העבודה שלא להתאחד - גוברות הקריאות במפלגת העבודה להחלפתה ולהקמת תנועה חדשה.

לאחר ההפסד הצורב התנערה מיכאלי מאחריות, "הקרב נוהל לא טוב. מי שהיה אחראי לנהל את הקרב הזה ניהל אותו לא טוב. בעוד שנתניהו כיתת את רגליו לרב טאו, הרב של מפלגת נעם ההומופובית כדי לא לאבד אף קול, לפיד לא הצליח אפילו להביא הסכם עודפים לליברמן או למפלגות הערביות. לפיד התראיין יומיים לפני הבחירות ואמר ש'למפלגת העבודה אין זכות קיום'. הוא ביקש למעשה למחוק את מפלגת העבודה".

השר היוצא נחמן שי, חבר מפלגת העבודה, מפנה אצבע מאשימה דווקא למיכאלי: "לא נערכנו כהלכה, החל בפריימריז שלנו ועד לקמפיין שלנו. זאת הייתה טעות לא להתאחד, אין ספק. הייתה לי הזדמנות לומר את זה למרב בשיחה אישית".

"אחרי הפריימריז דאגתי שהרשימה שלנו לא אטרקטיבית מספיק ושיהיה קשה להביא קולות. שרים מכהנים כמוני וכמו עמר בר-לב יצאו במקומות נמוכים, יש לזה משמעות. כשהגענו לקו הגמר היינו חלשים, לא ניהלנו קמפיין כמו שצריך והצד השני בלע אותנו. רבים בתוך המחנה שלנו התאהבו ברעיון של המפלגה הגדולה שיכולה לקבל את המנדט ולהוביל את המחנה. יכול להיות שהיא הייתה מקבלת את המנדט, אבל כבר לא היה מחנה מאחוריה".

האם מיכאלי צריכה ללכת הביתה?
"יהיו פריימריז, יהיה תהליך סדור. מפלגת העבודה צריכה להיערך מחדש בכל הרמות, כולל ברמת המנהיגות. נעשה את זה בחודשים הקרובים. אני מתכוון להשקיע את כל כוחותיי בהקמת תנועה חדשה ומחנה חדש כדי שייצג את הפלח הזה באוכלוסיה הישראלית שלא מיוצג עכשיו. אין דמוקרטיה מערבית ללא מפלגה סוציאל-דמוקרטית. יש חושך עכשיו, חור".

למה לא אמרת למרב: "את עושה טעות, קחי אחריות"?
"הייתה לי הזדמנות ערב הבחירות לומר למרב: לכי על ההצעה של לפיד. זו לא ההצעה הכי טובה לנו, אבל היא סבירה. מרב עמדה על דעתה. היא יושבת ראש המפלגה, כיבדתי אותה, אבל עכשיו מוכרחים ללכת קדימה. אסור להתאבל, האבל צריך להסתיים מהר מאוד".

אתה מתכוון לרוץ לראשות העבודה?
"לא יודע, לא מחפש תפקידים עכשיו. אעשה מאמץ מהמקום שאני נמצא בו, אני הכי מבוגר והכי מנוסה. יש עליי מחויבות. ביום שמציינים את הירצחו של יצחק רבין, נסגר פה מעגל. אם רבין היה פוקח את עיניו ורואה את האיש שגנב לו את הסמל מהמכונית בעמדת השפעה כל כך מרכזית, לא יודע איך ההיסטוריה הייתה מתעתעת בנו".

אולי תם זמנה של מפלגת העבודה?
"זו לא צריכה להיות העבודה יותר, צריך להתחבר למרצ ולכוחות גדולים וחזקים, מאורגנים או מאורגנים חלקית, שנמצאים בקטע הזה של המפה הפוליטית - מיש עתיד שמאלה. מי ידבר בשמם של החלשים? מי יקרא לשוויון בחברה הישראלית? מי יחפש שיתוף פעולה בין יהודים וערבים? מי ידבר על צדק ושלום? המרכז לא עושה את זה".

האם מרב צריכה להודיע על התפטרותה או להתמודד בפריימריז?
"זאת החלטה שלה. לא רוצה לרקוד את ריקוד החרבות השלופות, לא רוצה להיות שם. יש לנו שם רע בעניין הזה, לא רוצה לשוב ולהצדיק אותו. אני מכיר את המסורת הזאת, ראיתי אותה לנגד עיני עם עמיר פרץ, בוז'י וכולם, אני רוצה לשבור אותה וללכת בדרך אחרת ביחד עם חבריי ויחד עם רבים אחרים שמשוועים לקולות האלה".