בשבועות האחרונים מערכת "חי בלילה" ומגזין mako חוקרות את אחת השאלות הכי מטרידות של דורנו. האם פייסבוק משתמשת בפלאפונים שלנו ועוקבת אחרינו ללא ידיעתנו? אם גם לכם קרה שהסתכלתם בחלון הראווה על מוצר כלשהו ואחר כך הוא הופיע בראש הפיד שלכם? אם גם לכם קרה שפגשתם אדם מסויים בפעם הראשונה והפייסבוק הציע לכם אותו כחבר כמה שעות אחר כך? יכול להיות שגם אחריכם עוקבים.

היום (שלישי) התקיים דיון בכנסת בשיתוף ועדת המדע והטכנולוגיה וועדת החוקה בנושא ההגנה על הפרטיות ברשת ובטלפונים החכמים. לפי דו"ח שהוצג לועדה, החוק הקיים, זה שאמור לשמור על הפרטיות שלנו ולהגן עלינו מפני ניצול טכנולוגי של החברות הגדולות, רעועה ודורש עדכונים רבים. יושב ראש ועדת החוקה, ח"כ סלומיאנסקי התבטא בחריפות: "אני קורא למרי אזרחי נגד פייסבוק, תתנתקו רק ככה הם יבינו". הח"כ אורי מקלב אמר: "אנו מגלים שאין שום הגנה על הפרטיות במרחב הווירטואלי ולהפך, יש פגיעה מהותית מאוד בפרטיות שלנו, במיוחד בטלפון החכם שצמוד אלינו בכל רגע ביממה ומשמש אותנו לכל צורך."

ח"כ רויטל סויד: "צוקרברג אומר שהפרטיות אינה עוד נורמה חברתית, כולנו מבינים מה האינטרס הכלכלי שלו, השאלה אם אנחנו הציבור הרחב מיישרים קו כשאנחנו מוותרים לחלוטין על הפרטיות שלנו. ברגע שאנחנו מניחים את הטלפון בצד, שאיננו ברשת, זה השלב בו אנו מבקשים אל תחדרו לנו לפרטיות. הגענו לרגע שהוא כמעט אל חזור".

ח"כ מיכל רוזין: "אנחנו לא קוראים לחרם על פייסבוק, יש חשיבות מאוד גדולה לרשתות החברתיות, הן הפכו אותנו לחזקים יותר, המהפכות החברתיות גם בישראל התחילו בפייסבוק וברשתות. לצד כך השקיפות היא קריטית כדי שנדע איך אפשר להתמודד".

ח"כ דוב חנין: "ככל שאנחנו מנתחים את זה, אנו מגלים כמה הצד השני הוא עצום. הם לא רק יודעים, אלא אני מדבר גם על לנהל, למשטר ולבצע מניפולציה. היכולות הן הרבה מעבר ליכולות שפיתחנו להתמודדות. צריך לעבוד בצורה מסודרת, גם מול האיום השלטוני ממשלתי וגם מול התאגידי מסחרי, אנו מדברים על סכנות להתנהל בחברה חופשית".

נדב ברנשטיין, מגיש "חי בלילה" נכח גם הוא בדיון וחשב יחד עם הח"כים ואנשי סייבר על פתרונות. ברנשטיין אמר בועדה: "חשוב לי להביע מורת רוח מהעדרן של נציגי גוגל ופייסבוק. יש צביעות תאגידית גדולה  - מוקד הפעילות שלהם בינלאומי והם יודעים לעשות כסף בכל מקום בו הם פועלים. אבל כשרוצים לדבר איתם על תוכן – אפשר רק לחפש אותם, העמימות שלהם קיימת כי הם לא רוצים בסופו של דבר שנדע". נציגי פייסבוק שלא נכחו במליאה הוציא הודעה בה הם מתנערים מכל אחריות ופועלים רק על פי החוק.

 >> פרקים מלאים של "חי בלילה" ב-makoTV

"חי בלילה" - רביעי, חמישי ושבת ב-23:25