גוגל חוגג יומולדת 15 ואנחנו חוגגים ביחד איתו. מנוע החיפוש הפופולרי בעולם נכנס לחיינו בסערה ומאז ההתנהלות וההרגלים שלנו השתנו לחלוטין. אולי יותר מכל, השתנתה הנגישות שלנו למידע, כשלמעשה כל פרט שאנחנו מחפשים - כתובות, מקומות, מאמרים, חדשות - הכל עובר, כמעט באופן אינסטינקטיבי, דרך גוגל.

נסו רגע לדמיין את החיים שלנו בלי מנוע החיפוש, שהפך לחלק אינטגרלי משגרת היום-יום של מיליוני אנשים ברחבי העולם. לפני כחודש, קיבלנו תזכורת לדומיננטיות של גוגל בחיינו, כשהשרתים שלו קרסו לפתע. במשך ארבע הדקות בהן לא היה זמין, הגלישה העולמית באינטרנט צנחה ב-40 אחוז.

להתנתק או להתחבר?

ובכל זאת, תאמינו או לא, יש אנשים שבוחרים להתנזר מחיי הטכנולוגיה, כמו משפחת מקמילן הקנדית, שם אב ואם המשפחה החליטו להראות לילדיהם איך נראו החיים נטולי הטכנולוגיה, אי שם בשנות ה-80 של המאה הקודמת. הנוף הביתי שלהם שונה ממה שאנחנו רגילים לראות אצל שאר המשפחות: המסך של הטלוויזיה ממש לא שטוח, את הסמארטפון מחליף טלפון חוגה ובוידאו מתנגנות קלטות, בדיוק כמו פעם. כל מה שקשור למדיות חברתיות נגישות - טאבלטים, מחשבים, סמארטפונים - לא בא בחשבון.

"רציתי שהמשפחה שלי תתקרב", הסביר אב המשפחה את החלטתו. ובכל זאת, העולם משתנה וגם הוא עצמו נאלץ להודות שקשה להישאר מאחור ולבחירות שלו יש מחיר: "אין לי מושג מה קורה באינטרנט וזה קשה לא להיות מסוגל לבדוק את כל הדברים האלו".

היתרונות של השימוש בגוגל ידועים לכל, אבל ישנם גם כמה חסרונות. אנחנו מחפשים במנוע חיפוש אחד, מסתכלים על שלוש התוצאות הראשונות בלבד ורק לעיתים רחוקות ממשיכים מעבר לעמוד הראשון: "מה שאנחנו לא עושים זה לפתח יכולת לקרוא דבר עד הסוף, להתעמק בו ולחשוב עליו", מסביר מאיר משולם מהמחלקה לנוירולוגיה של מכון ויצמן. מחקרים מראים שהשימוש בגוגל מצמצם את הזיכרון, כשבמקום לשנן אנחנו התרגלנו להקליק ולחפש, מה שלטווח הרחוק מקהה את היכולות שלנו.

 "המוח שלנו משתנה בהתאם למה שנבקש ממנו", מוסיף משולם. כך שיכול להיות שבלי שנשים לב, גוגל בעצם הופך אותנו לטיפשים.

 בואו לעקוב אחרינו בפייסבוק

 חי בלילה, ראשון עד שלישי, 23:00