"חלק מדם הנרצחים בפיגועים האחרונים נמצא על ידיו של אדון מארק צוקרברג", הצהיר לפני כמה ימים השר לבטחון הפנים, גלעד ארדן. "פייסבוק מחבלת בעבודת משטרת ישראל ומציבה רף מאד גבוה להסרת תכנים מסיתים", הוסיף וקרא למרי אזרחי: "פייסבוק מרוויחה מיליארדי דולרים מזה שהיא יודעת אחרי מי אנחנו עוקבים, מי עוקב אחרינו ומה אנחנו אוהבים. היא גם צריכה לעשות ניטור עצמי וזה הזמן שאזרחי ישראל יציפו את צוקרברג בדרישה לנטר את הפלטפורמה שהוא הקים ומרוויח ממנה מיליארדים".
 
 אלא שמסתבר שלפחות חלק קטן מהמיליארדים האלה מגיע מכספי חברי הכנסת והשרים -כלומר כספי משלם המיסים. למעשה, כפי שהעלתה חקירתו של מייסד מיזם "מאה ימים של שקיפות", תומר אביטל, ארדן בעצמו שוכר יועץ פייסבוק מיוחד בשם יוסי דריי, שאנחנו, ציבור האזרחים, משלמים לו 72 אלף שקלים בשנה כדי שיקדם פוסטים בעמוד של ארדן, יחליט למי לענות ואת מי לחסום. אמנם אין זה מופרך ששר בממשלה יעסיק יועץ דיגיטלי, אבל לאביטל קשה להתעלם מהאירוניה: "זה מצחיק שבקול אחד הוא קורא למרד נגד פייסבוק ובשני הוא משתמש בכספים שלנו כדי לקדם שם פוסטים" הוא אומר ומוסיף כי אותו יוסי דריי מנהל גם דפים של חברי כנסת נוספים וניהל גם את אלה של אייל גולן ומכבי תל אביב - איש רב פעלים בתחום הפייסבוק".
 
>> כל הכתבות והתחקירים של "חי בלילה" 
 
כמובן שארדן הוא לא היחיד - כנסת ישראל מוציאה מאות אלפי שקלים בשנה עבור פייסבוק. "חפרנו וגילינו שלא פחות מ366,000 שקלים מכספנו הלך בשנה שעברה לפייסבוק כדי לקדם פוסטים של ח"כים מכל הסיעות, באופן ממש חוצה תפיסות עולם", מספר אביטל.
 
כמה כסף העבירו הח"כים לפייסבוק? (צילום: מתוך חי בלילה, שידורי קשת)
מתוך "חי בלילה" | צילום: מתוך חי בלילה, שידורי קשת
 
בראש רשימת השיאנים, כבר שנה שניה ברצף, עומדת עליזה לביא מ"יש עתיד" - היא הוציאה השנה 24,000 שקלים - חלקם לקידום פוסטים, כלומר לקופתה של פייסבוק, וחלקם ליועצים חיצוניים שמנהלים את העמודים. גם יעל גרמן, יואב קיש, מוטי יוגב ותמר זנדברג מוציאים למעלה מעשרת אלפים שקל על קידום בפייסבוק.
 
התגובות של חברי הכנסת השונים לפרסום היו דומות למדי, וניתן לאחד ולסכם אותן במילים אלה: "חלק מרכזי מהפעילות הציבורית של חברי הכנסת נעשה באמצעות ניהול קשר ישיר עם הבוחר וטיפול שוטף בבעיות ובפניות המגיעות מהציבור באמצעות הרשתות". מלשכתו של השר ארדן: "לא מובן איזו סתירה מצאתם בין פעילות השר ארדן לבין העובדה שגם הוא מתקשר ישירות עם הציבור דרך הרשת החברתית".
 
 >> פרקים מלאים של "חי בלילה" ב-makoTV

"חי בלילה" - רביעי, חמישי ושבת ב-23:25