אין תמונה
זקנה, נחלשת - אבל מחזיקה מעמד. אמריקן איידול
כנס החדשנות שיתקיים בארץ ב-10-11 בנובמבר, ינסה להבין מה המגמות הכי מעניינות בשוק הטלוויזיה. אבל עם הצצה למה שקורה בטלוויזיה האמריקנית מאז תחילת עונת הסתיו, אפשר לראות כמה מגמות מעניינות ביותר. בעונת הסתיו החדשה עלו בעיקר עונות חדשות של תכניות ישנות, אבל גם כמה סדרות חדשות, ובקרוב נוכל להכריז מהם הלהיטים הגדלים ומי נפל בגדול.

הומואים חלביים ואימה להמונים

מבחינת נושאים, מזהה נטע חוטר, כתבת הטלוויזיה של mako, עיסוק גובר בזוגיות הומוסקסואלית בעונת הטלוויזיה הצפויה. "אנחנו רואים בטלוויזיה הרבה סדרות שמציגות דמויות של הומואים: זה התחיל עם Glee ומשפחה מודרנית, וממשיך ל"הנורמלים החדשים" (The New Normal שתעלה אצלנו ביס) ו"אמא ואבא'ז", סדרה ישראלית חדשה של אבנר ברנהיימר שתעלה בהוט. המשותף לסדרות האמריקאיות שעוסקות בנושא הוא שלמרות העיסוק הלכאורה ליברלי, יש בטיפול שלהן בנושא משהו מאוד שמרני: הן תמיד יציגו זוג מונוגמי, שלמרות שהוא חד מיני הוא מתאים את עצמו למבנה המסורתי של המשפחה הקלאסית, אמא-אבא-ילד. אלה לא סדרות כמו 'הכי גאים שיש', אלא הרבה יותר חלביות. סדרות שרפובליקנים אוהבים, כפי שמגדירים אותן בארה"ב. הגייז בסדרות האלה מתאימים את עצמם לערכים המיינסטרימיים האמריקנים, והיחסים נשארים מאוד אפלטוניים. לא תראו שם נשיקות בין גברים, למשל". מסקרן לגלות איך תיראה הסדרה הישראלית שתטפל באותו הנושא. 

גם ז'אנר האימה מקבל חיזוק בטלוויזיה. סדרות כמו "666 פארק אבניו", "המתים המהלכים" (The walking dead) ו"סיפור אימה אמריקאי'" כובשות את האמי ואת טבלאות הרייטינג. זה כבר לא ז'אנר איזוטרי, פתאם הקהל הרחב צורך אימה".

הכבלים עולים והריאליטי גוסס

the walking dead, דה וולקינג דד, ההולכים המתים
הסדרה הכי מצליחה בטלוויזיה האמריקנית
שובר שורות, מד-מן ודה ווקינג דד, שלוש מהתכניות הנצפות והפופולריות ביותר בארה"ב, שייכות דווקא לכבלים ולא לערוצים המסחריים. גם כאן ניתן לזהות מגמה: הכבלים מפיקים דרמות מושקעות יותר, והצופים, שגם ככה מאסו בפרסומות, נוהרים בהמוניהם.

"התחרות הגואה בין הפלטפורמות השונות וההבנה שתוכן פרימיום מקורי ואיכותי הוא הגורם העיקרי לשימור הקהל הביא את ערוצי הכבלים באמריקה להשקיע בשנים האחרונות הרבה יותר בהפקות מקור, לרבות דרמה, ולהתחרות ראש בראש אל מול הרשתות הגדולות", מסביר אלון שטרוזמן, מנהל המחלקה הבינלאומית של קשת. "התוצאה - כמה מהסדרות החשובות של השנים האחרונות, כמו הומלנד, למשל, עלו בכבלים וגרמו לרשתות הגדולות לפזול לכיוון סדרות עם יותר 'אדג׳'״. 

עונת הטלוויזיה האחרונה לא עשתה חסד גם עם תכניות המציאות המזדקנות של אמריקה. תכניות הגמר של ריאליטי וותיקות כמו "הישרדות", "המירוץ למיליון", "הרווק", "רוקדים עם כוכבים" ואפילו "אמריקן איידול" החזקה רשמו כל אחת את נתוני הצפייה הנמוכים ביותר שלהן מאז ומעולם, מה שמרמז, אולי, על עייפות הצופים מהז'אנר.

למה נמאס? באופן מתבקש, ייתכן כי הצופים כבר לא מופתעים יותר משום טוויסט בעלילות הריאליטי, שכן הם מכירים היטב את הפורמטים וכבר ראו את הכל. כמובן שמוקדם מדי לסמן את סופו של הז'אנר: הרשתות הגדולות עדיין משתמשות בו כמקור לרייטינג גבוהה, וזקנות השבט – הישרדות ואמריקן איידול – עדיין מביאות נתונים יפים, למרות ההיחלשות.

סלבס קופצים למים

אם מאסנו בריאליטי, אילו פורמטים חדשים עומדים לצמוח במקומו? עמרי מרכוס, שותף קריאטיבי של ענקית המדיה הגרמנית פרוזיבן, מספר על הלהיטים העתידיים שנחשפו לראשונה בפסטיבל הטלוויזיה הבינלאומי "מיפ". "הוצג שם פורמט פיני, בעייתי אבל מסקרן, בשם פלישת כוכב הרוק (Rockstar home invasion) - תכנית קואצ'ינג מעולמות אלון גל, אלא שבמקום אלון גל נשלח כוכב רוק מופרע לטפל בבעיות של המשפחה. יש גם פורמט חדש שנקרא סלבריטי ספלאש - זה כמו רוקדים עם כוכבים, אבל של קפיצה למים".

אנדמול, החברה ההולנדית שאחראית לאח הגדול, פיתחה שעשועון חדש: בודיגארד. "זה שעשועון פיזי, שבו אנשים רגילים מתחרים בתחרויות אידיוטיות במטרה להגן על הסלב אותו הם מעריצים. אם אני, למשל, מעריץ של אבי אטינגר - אני צריך להעביר טבעת דרך צינור מבלי לגעת בצינור, ובכל פעם שאני נוגע בטעות - אטינגר חוטף זרם חשמלי".

בעולם הריאליטי, מספר מרכוס על מגמה אמריקנית ברורה: מעבר לדוקו-ריאליטי שמטפל בשכבות הנמוכות של האוכלוסיה. "מתעסקים בעיקר באנשי הצווארון הכחול, רד נקס. מדובר על התחתית של התחתית, המיץ של הזבל. אתה מרגיש הרבה יותר טוב עם החיים שלך כשאתה רואה איך האנשים האלה חיים". בבריטניה, לעומת זאת, מטפל הריאליטי בנושאים חברתיים כלכליים. "באנגליה יעלה ריאליטי שהוא ניסוי חברתי - תוכנית שבה במפעל מסוים יחשפו כל העובדים – מהמנכ"ל ועד לעובדי מחלקת התה - כמה הם מרוויחים, ויחשבו יחד על דרך טובה יותר לחלק את הכסף".

רגע, זו פרסומת או חלק מהתכנית?

בארצות הברית הבינו הרשתות הגדולות שהן מאבדות צופים במהלך הפסקות הפרסומת, וקהל רב עובר לצרוך את הסדרות האהובות עליו ב-VOD או בהורדה ישירה ברשת, ללא הפרעה. שני ניסיונות מעניינים לשבירת הדיסטנס שבין התכנית לברייק הפרסומי המציק נעשים בארה"ב: בראשון, משתלבת אחת מדמויות הסדרה "סברגטורי" ("פרוורי הגיהנום" המשודרת בyes) בפרסומת לרשת מוצרי בית וגינון. בדוגמה השנייה, נרכשו כל שטחי הפרסום של פרק אחד של הסדרה "נקמה" (Revenge המשודרת בhot) שישודר בתחילת נובמבר על ידי מפרסם אחד, חנות כל-בו ידועה, וכל הפרסומות במהלך הפרק יופקו, למעשה, כעלילת משנה של הסדרה, שיש לצפות בה כדי להבין את ההקשר הרחב של הפרק.

והאינטרנט ממשיך להתחזק

אלון שטרוזמן
אלון שטרוזמן. זינוק אדיר בייצור תכנים מקוריים לרשת
לבשר על עלייתו של האינטרנט זה הכי 2005, אבל כן, התוכן הטלוויזיוני באינטרנט הולך ומתעצם. אתרי תוכן כמו נטפליקס, הולו ואפילו יוטיוב מייצרים בעצמם תכנים מקוריים, ויוצרים לוחות שידורים של ממש. "תשתיות ההעברה הזולות והמהירות בשילוב מכשירי הקצה המשוכללים (לרבות טלפונים חכמים וטאבלטים) מאפשרים יצירה, שידור וצריכה של טלוויזיה על ידי כולם, בכל מקום, כל הזמן, והתוצאה היא התפתחות פלטפורמות שידור והפצה חדשות ששוברות את ההגמוניה של שליטי השוק המסורתיים", אומר שטרוזמן. "הדבר הכי מעניין שראינו השנה זה הזינוק האדיר בתחום יצור התכנים המקורי לפלטפורמות הללו. התוכן המסורתי עדיין שולט, ומותגי הדרמה והריאליטי המובילים לוקחים את רוב הקופה, אבל התוכן הדיגיטלי המקורי קיבל השנה זריקת כסף ועידוד רצינית, שעוד נראה את תוצאותיה בשנים הקרובות".