העונה החדשה של עובדה, 18 במספר, תצא לדרך בשבוע הבא, לפני כשבועיים התקיים מפגש בין אילנה דיין לבין צופי התכנית בבאר שבע. אילנה סיפרה על הרדיפה אחרי הסקופים, תפקידה של התקשורת המחיר המשפחתי וחשיבותה של עיתונות חופשית. היא פתחה בפנייה לקהל לא לפחד להתריס, למתוח ביקורת, לשאול את השאלות הכי קשות ואפילו להפסיק אותה באמצע הדברים -  כמו שהיא עושה למרואיינים שלה.

אילנה דיין נשאלת כיצד היא בוחרת את נושאי הכתבות והאם היא חשה אחראיות כלפי הכתבים שמחליטים לצאת ולחקור. היא עונה כי "סוג הסיכונים שאיתי (אנגל) לוקח במקומות שהוא נוסע אליהם, הם סיכונים שרק הוא יכול להחליט שהוא לוקח אותם ולפעמים אנחנו יכולים בשבילו שהוא לא ייקח אותם. אנחנו לעולם לא נחליט עבורו שהוא לוקח אותם.

יש לי שתי דוגמאות: בזמן מגפת הסארס בסין, עורך התכנית חשב שיהיה מעניין אם איתי או אני ניסע לתעד איך התחילה המגיפה. אמא של איתי היא מדענית והיא אמרה עד כאן ואיתי קיבל את דעתה בפעם ההיא. איתי רצה לנסוע כשהתחיל הבלאגן בלוב, חשבנו שזה מטורף והוא לא נסע".

"סיפור שחשוב יותר מסיפורם של האנשים שהם גיבוריו"

אילנה סיפרה על סיטואציה מסוכנת בה מצאה עצמה ממש לאחרונה במהלך העבודה על העונה החדשה: "האמת לאמיתה שמי שנמצא בפנים הרבה פחות חש את הסכנה. זה כשלעצמו מסוכן. זה קרה לי בשבוע שעבר, אחת הכתבות שאנחנו עובדים עליה היא כתבה על אחד העסקים האפלים של אחד הטייקונים הישראליים ביבשת רחוקה.הגענו למפעל וביקשתי לראות את המנהל הספציפי שאני יודעת שמעורבב בתוך הפרשה הזו. לא עברו כמה דקות ואני מוצאת את עצמי, אני לא יודעת אפילו איך, הוא אמר לי 'בואי תכנסי לפה' ואז הוא אמר לי 'עכשיו את לא יוצאת מפה'.

גלעד הבמאי שלנו שבא איתי הוא מצלם והוא בחוץ, אני בפנים והוא (המנהל) אומר למזכירה לנעול את הדלת. אני בטוחה שגלעד שומע אותי כי אני עם המיקרופון מתחת לחולצה ואני אומרת בעברית, 'הוא לא רוצה שאני אצא מפה' ואני בטוחה שגלעד שומע אותי אבל מסתבר שזה איכשהו היה ממוסך, יש סיטואציות שהסאונד לא נקלט, גלעד לא שומע. רצה הגורל ומישהו רצה להיכנס, המזכירה פתחה את הדלת ואני ברחתי.

לגבי השאלה הראשונה, אין איזשהו תרשים זרימה לפיו בוחרים נושא לכתבה. דבר אחד בטוח הכתבה חייבת לספר סיפור שהוא חשוב יותר מסיפורם של האנשים שהם גיבוריו. זו הנוסחה הבסיסית. אנחנו חייבים לספר סיפור שיש לו משמעות שהיא גדולה ממידותיהם של האנשים".

עוד היא מספרת על חשיבותה של עיתונות חופשית כי "הידיעה הזו שאנחנו יכולים לעמוד מול אנשים וגופים עם הרבה מאוד כח והרבה מאוד כסף עם סוללה של פרקליטי צמרת שיעשו הכול, אבל הכול, כדי לסחרר את האמת ולסחרר את העובדות ולבלבל אותנו ולהתיש אותנו ולהלך עלינו אימים ואנחנו נדע שאם אנחנו נלך עם האמת שלנו, אנו נוכל לשדר אותה וזו ידיעה שיש בה המון כוח". צפו בהצצה מתוך המפגש המלא שישודר הערב.

"עובדה בשטח", יום רביעי בשעה 22:30