אילנה מדברת על גלעד שרון (תמונת AVI: mako)
"הרבה מאוד אמונה במה שאנחנו עושים". אילנה דיין | תמונת AVI: mako

אילנה דיין הגיעה להתארח בחמישי האחרון בעמוד הפייסבוק הרשמי של עובדה בזמן שידור התוכנית שהציגה את הראיון הראשון עם מאיר דגן לאחר פרישתו מראשות המוסד ואת כתבת התחקיר של רוני קובן ונעמה לנסקי על השחקן המנוח יוסף שילוח.

במהלך התכנית, גולשים רבים פנו לאילנה דיין עם שאלות על הראיון עם מאיר דגן, על הכתבה על יוסף שילוח ז"ל ועל העבודה מאחורי הקלעים של מערכת 'עובדה' ונענו באופן אישי וכן על ידי אילנה דיין עצמה. קבלו את סיכום האירוח המיוחד שנערך בעמוד הפייסבוק הרשמי של עובדה:

מאיר דגן: "אם הייתי רוצה ללכת לפוליטיקה הייתי מתכנן את זה מזמן"

מאיר דגן לא ייתן שישתיקו אותו (תמונת AVI: mako)
"דגן מרגיז אנשים בעמדות כוח, בגלל שהוא מתריס נגדם" | תמונת AVI: mako
בראיון ראשון לאחר פרישתו מראשות המוסד, מדבר מאיר דגן עם אילנה דיין על הכל ומסביר למה לא ייתן שישתיקו אותו. הוא מתריע מפני היום שאחרי תקיפה ישראלית באיראן, מתייחס להנהגה הנוכחית, לאפשרות שייכנס בעצמו לפוליטיקה ומספר על מבצעים נועזים שהוביל וגם על זיכרונות שלא עוזבים.

במהלך הכתבה, עשרות גולשים התעניינו על התנהלות הראיון עצמו ועל הכוונות של מאיר דגן לרוץ לפוליטיקה: רוני דויטש רצה לדעת "האם לפני הראיון עם דגן עברת איתו על השאלות?", אליו הצטרף נאור גולד ששאל "מהראיון שלך, נראה לך שמאיר דגן ירוץ לפוליטיקה?" ובכלל, הגולשים בעמוד הפייסבוק של עובדה רצו לדעת האם הניסיון להשתיק את מאיר דגן הוא חלק מהניסיון להשתיק את העיתונות.

אילנה דיין: "לכל מי ששואלים האם הנסיון להשתיק את דגן הוא חלק מן הנסיון להשתיק את העיתונות: אני לא בטוחה שיש קשר. דגן מרגיז אנשים בעמדות כוח, בגלל שהוא מתריס נגדם. עניינית, גם להם יש תשובות טובות. לדעתי גם הם, בסופו של דבר, עסוקים (רוב הזמן) בדאגה לבטחון המדינה. יש בויכוח הזה גם אגו, בלי ספק. לגבי השתקת העיתונות: נושא לדיון ארוך... הגל הנוכחי אכן מסוכן, אבל עדיין יש לנו בארץ עיתונות דרוכה ונושכת, אם גם יש מקום לשיפור"

>> לצפייה בכתבה המלאה על מאיר דגן מתוך עובדה

על יוסף שילוח: "עם פרצוף עקום כמו שלך אתה רוצה להיות שחקן?"

יוסף שילוח (תמונת AVI: mako)
"רק כשכבר כמעט היה מאוחר מדי, נתנו לו כבוד" | תמונת AVI: mako
לאחר שחלה בסרטן החליטה עומר, בתו של שחקן הקולנוע והתיאטרון יוסף שילוח ז"ל, לתעד אותו. הוא סיפר את תולדות חייו כפי שהוא רואה אותם: ילדותו בכורדיסטן, העלייה לארץ, הקשיים כמהגר במעברה, החלום להיות שחקן, הרגעים הקשים והבקשה היחידה שלו, שתחזיק לו את היד ברגעיו האחרונים.

במהלך הכתבה, הגולשים רצו לדעת כיצד שחקן דגול וענק כמו יוסף שילוח "התפספס" בתרבות הישראלית. יאיר עפרוני הרחיב את הנושא ושאל: "אילנה מתי תגיעה כתבה על דבר טוב במדינה גם הכתבה על יוסף שילוח ז"ל הייתה באמת מדהימה אבל בסופו של דבר "המסקנה" הייתה איך פיספסנו אותו מה עם משהו טוב?".

אילנה דיין: "מילה על הכתבה על יוסף שילוח: לא תמיד מזדמן לנו לעשות כתבות מן הסוג הזה, גם לתת כבוד לשחקן גדול, וגם לומר משהו על מידת העלבון והפגיעה שספג אדם כמוהו, ועל תחושת ההחמצה שליוותה אותו כשחקן. ישראל הלבנה, המתנשאת, האשכנזית (שלא לגמרי נעלמה), לא באמת ראתה ממטר את הכישרון של האיש הזה. וכרגיל, רק כשכבר כמעט היה מאוחר מדי, נתנו לו כבוד. אז הלילה הרגשנו שהשלמנו, במעט, את החלק החסר"

>> לצפייה בכתבה המלאה על יוסף שילוח ז"ל מתוך עובדה

על העבודה במערכת עובדה

עובדה 2010 (וידאו WMV: mako)
תחושה של "סיירת". על הצוות בעובדה | וידאו WMV: mako
מעבר לכתבות ששודרו בחמישי האחרון, רוב הגולשים התעניינו בעבודה שמאחורי הקלעים במערכת עובדה. כיצד מחליטים על רעיון לתחקיר, איך יודעים מה אורך הכתבה המדויק, מאיפה מגיעים כל הרעיונות ועוד שאלות על העבודה של צוות הכתבים. אהוד בן פורת שאל: "איך באמת נקבעת אורך הכתבה?". אליו הצטרפה ג'ודי דביר ששאלה: "מהיכן את מקבלת רעיונות לתחקירים?".

אילנה דיין: "שואלים לא מעט על צורת העבודה בעובדה. האמת שזה החלק הכי כיפי בעבודה: צוות מיוחד במינו, רובנו עובדים שנים ביחד, עם תחושה של "סיירת", והרבה מאוד אמונה במה שאנחנו עושים. יש עורך, שמנהל את עבודת המערכת, ולצידו סגנית עורך. יש במאי ראשי שאחראי על כל מה שנוגע לצד הטלוויזיה בעבודה, ויש צוות הפקה. הכתבים צמחו חלקם בחוץ, חלקם בבית: לאיתי אנגל יש את היכולת המופלאה שלו לספר סיפור, לבן שני יש "מגע זהב" דוקומנטרי, לרוני קובן יש את היכולת לעשות משהו למרואיינים שיושבים מולו, ולגרום לכך שיקרה משהו על המסך, עמרי אסנהיים עיתונאי בחסד, שמביא סיפורים בלעדיים רבים, ולרוני זינגר חיבורים מדהימים בעולם המשטרה והפלילים. והכי כיף לשתף פעולה, לעבוד שעות ארוכות ביחד בחדר עריכה, ולדעת שאנחנו עושים תכנית שמאוד מאוד חשוב לעשות אותה"

על חוק לשון הרע
בנוסף, אילנה החליטה להתייחס באופן ישיר לחוק לשון הרע שזוכה לסיקור נרחב בתקשורת וברשתות החברתיות: "מילה על התיקון לחוק איסור לשון הרע: אל תתבלבלו. זה לא "חוק האמת", וזה לא חוק שמכוון להחמיר עם מי שמפרסמים דברי הבל. זה חוק שמטיל קנסות דרקוניים כדי להלך אימים על העיתונות. הרבה פעמים חשבתי, כמה הייתי רוצה שיוזמי החוק הזה, וגם אנשים מן השורה, יהיו איתנו בימים ובשבועות שלפני שידור של תחקיר: איך נבדקת כל מילה, כל ממצא, כל עובדה, איך הולכים שוב ושוב לאותם אנשים לוודא כל פסיק, וכמה תשומת לב ניתנת לכל אדם שאנחנו מדווחים עליו, שלא נפגע חלילה שלא לצורך"

עובדה, חמישי ב-21:00

>> הצטרפו לעמוד הרשמי של עובדה בפייסבוק

פספסתם את התכנית? התכנית המלאה של עובדה לצפייה ישירה