בחטיבת המחקר באמ"ן קובעים במלאת ארבעה חודשים ושבוע למלחמה ש"גם אם נכריע את חמאס כמערכת, הוא ישרוד כארגון גרילה וארגון טרור" – כך מפרסמת אתמול בערב (חמישי) לראשונה אילנה דיין ב"מהדורה המרכזית". 

ראש חטיבת המחקר באמ"ן מציג בימים אלה את הערכת המצב שלו גם לגבי הישגיה הצפויים של המלחמה בעזה, וגם לגבי הזירה הפלסטינית בכלל. הוא מנסח סוג של אזהרה לדרג המדיני: ברצועת עזה, למרות התמרון, המחבלים שמחוסלים והגדודים שמוכרעים - "נשמרת תמיכה אותנטית" בחמאס.

ועל רקע התעקשותו של ראש הממשלה שלא לדון עדיין בשאלת "היום שאחרי", קובעים בכירים באגף המודיעין שמאחר שכרגע אין חלופות או מהלך מעשי לארגן חלופה לארגון הטרור, "עזה תהפוך לאזור במשבר עמוק".

תיעוד של סינוואר במנהרות (צילום: דובר צה"ל)
תיעוד של סינוואר במנהרות. באמ"ן מעריכים: "חמאס ישרוד" | צילום: דובר צה"ל

כל זה מופיע במסמך שהופץ ביום שני השבוע, בעקבות דיון שכונס בסוף השבוע שעבר – היו שם קצינים בכירים, גם מאמ"ן, גם מהשב"כ, וגם מהמל"ל.

גורמים בצה"ל מסרו כי במהלך הדיונים הוסבר שצה"ל ימשיך להתמודד עם רסיסים של ארגוני גרילה שישרדו עד שכן יחסל אותם באופן מלא. זה ייקח זמן. מיטוט חמאס - לא הישג ריאלי בעתיד הנראה לעין. 

בדובר צה"ל בחרו שלא להתייחס לידיעה.

הערכה: סינוואר בח'אן יונס - ולא יכול לברוח למצרים

במערכת הביטחון מבינים שסינוואר מקדים אותנו בימים רבים ויש מאמץ לסגור את הפער הזה. במערכת הביטחון מאמינים שניתן לסגור את הפער הזה ותוחמים את הפער הזה בימים. כשמגיעים לאזורי השהייה של בכירי חמאס הממצאים מעידים כמה זמן הם היו שם עד שכוחותינו הגיעו. 

בכל מקום כזה שחיילינו מגיעים אליו הם נמלטים למקומות אחרים, אבל בסוף מספר הקילומטרים הרבים שיש שם מתחת לקרקע בח'אן יונס נגמרים. ויש מספר מצומצם של מתחמים שאליהם אפשר להימלט. אם הם באמת עדיין במרחב ח'אן יונס, כפי שמאמינים במערכת הביטחון, וכנראה לא יכולים לברוח למקומות אחרים - צריך לשים על זה סימן שאלה, אבל זה מה שחושבים במערכת הביטחון – אז אפשר להגיע אליהם. זה ייקח עוד זמן, אולי לא זמן רב, אבל בסוף יצליחו לשים עליהם יד.

אם בתחילת הלחימה ההערכה הייתה שהוא שוהה מתחת לבית החולים שיפא, מהר מאוד התחלפה ההערכה בכך שהוא בחאן יונס. במערכת הביטחון לא מעריכים שסינוואר נמלט למצרים. לוקחים בחשבון שהוא יכול להגיע לרפיח, אבל למצרים אין אינטרס לאפשר בריחה שלו למצרים.