"חבר'ה, חבר'ה, אנחנו במלחמה, הכול בסדר": הקלטות הקשר שנחשפות לראשונה מתארות את הרגעים הראשונים של השבת ההיא, הרגעים שבהם המפקדים באוגדת עזה מתחילים להבין מה קרה לנו. הדובר הוא אל"ם אסף חממי ז"ל, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, האיש שהיה אמון על הגנת היישובים בחלקו הדרומי של עוטף עזה, ואחד מבכירי המפקדים באוגדה הדרומית.

בבוקר 7 באוקטובר, חממי נמצא בבסיס רעים, מקום מושבה של אוגדת עזה והחטיבה הדרומית. עם האזעקות הראשונות הוא דוהר אל השטח, יחד עם לוחמי החפ"ק שלו - תומר אחימס ז"ל בן ה-20, וקיריל ברודסקי ז"ל בן ה-19. השלושה נוסעים במהירות אל עבר קיבוץ נירים ומנהלים שם קרב, שבמהלכו נהרגו כל לוחמי החפ"ק.

בכתבה שתשודר בתוכנית "עובדה" איל גונן חושף את הרגעים הראשונים של היציאה לשטח: הרגע בו החפ"ק של מפקד החטיבה הכריז מלחמה וגם את הקלטות הקשר של המח"ט, יחד עם הסיפור שאי אפשר היה לספר - עד עכשיו.

ספיר חממי, אלמנתו של אל"ם אסף חממי ז"ל (צילום: עובדה)
מדברת לראשונה. על השעות המתוחות. ספיר חממי | צילום: עובדה

אל"ם אסף חממי, מונה למפקד החטיבה הדרומית לפני כשנה וחצי, ומבחינתו זה היה תפקיד חייו. חממי, שגדל בחטיבת גבעתי כלוחם וכקצין מצטיין, קיבל לידיו חצי מהגזרה שתבער ב-7 באוקטובר. יום לפני כן עוד הספיק לעשות את ערב החג עם בנו בן השש אלון, שהגיע לסגור עם אביו שבת בבסיס. זו הייתה אמורה להיות שבת שקטה במיוחד, אבל ב-6:29 הכול השתנה.

בהקלטות הקשר הנחשפות, נשמע אל"ם חממי כשהתמונה שנגלית בפניו עם היציאה מבסיס רעים הופכת ברורה. "חבר'ה, חבר'ה, אנחנו במלחמה", מכריז חממי פחות מחצי שעה מתחילת המתקפה. "הכול בסדר. היתקלות, היתקלות!". ההקלטה מתעדת את שלושת חברי החפ"ק במהלך הקרב על היישוב נירים, וגם את הרגעים שבהם המח"ט נפצע. 

במשך כחודשיים, נפילתו בשבי אל"ם חממי יחד עם שני לוחמיו תומר וקיריל נשמרה בסודיות מוחלטת. עכשיו נחשפות ההקלטות ואלמנתו, ספיר זוהב חממי, מדברת לראשונה. על השעות המתוחות, על גודל ההפתעה, על בנה הקטן ששהה בחמ"ל הבסיס ששרץ מחבלים, ועל הרגעים שבהם הבינה שהוא מחכה לה, לבד, בחמ"ל של האוגדה.

הכתבה תשודר ביום חמישי בתוכנית "עובדה"