הכירו את חנמאל דורפמן, האיש החזק ביותר במשרד לביטחון לאומי, ראש המטה של השר בן גביר והאיש שניהל מטעמו את המשא ומתן הקואליציוני. השבוע עמד דורפמן במוקד הסערה כשהתברר כמה עמוק הוא שולט באחד המשרדים הרגישים במדינה. את הפרימיירה התקשורתית שלו עשה דורפמן לפני עשור ב"עובדה". 

הוא היה אז נער גבעות קיצוני וגם יעד מודיעני של השב"כ. צריך לראות את החומרים מאז כדי להבין משהו על היחסים של האנשים האלה עם המשטרה ומוסדות המדינה.

את יום העצמאות האחרון, חגגת?

"חגגתי סמלי. תראה, אני חושב שהמדינה פוגעת בנו יותר מכל שלטון אחר שהיה פה, יותר גרוע מהספר הלבן. איך אתה יכול לדרוש ממני להאמין במדינה כשאני בונה פה בית ובאים והורסים לי אותו שלוש פעמים בחודש. מה אה מצפה ממני, שאני אאמין במוסד הזה?".

חנמאל דורפמן, מרץ 2013 (צילום: עובדה)
חנמאל דורפמן, מרץ 2013 | צילום: עובדה

ליווינו אז את חנמאל לבית המשפט. הוא היה בן 18 והמשטרה דרשה להרחיק אותו ממסלול של נשיא ארה"ב ברק אובמה שביקר בישראל, בטענת מסוכנות. מי שייצג את דורפמן בבית המשפט היה עורך הדין של נערי הגבעות איתמר בן גביר. היום שניהם כבשו את לשכת השר, אבל אז הם היו יחד נגד המדינה.

בתוך האולם השוטרים מגישים לשופט דוח סודי על מסוכנותו לכאורה של חנמאל, הלקוח של בן גביר. "אני לא בטוח שבכלל יש להם כאן חשד סביר – לא לעצור ולא לבקש שחרור בתנאים", אמר בן גביר לדורפמן מחוץ לאולם. "הם לחוצים עליך כל כך, זה פשוט מדהים אותי, כל ההתנהלות סביבך מדהימה".

דורפמן לוקח אותנו להריסות מגרון, המאחז הלא חוקי שהקימו חבריו ושפונה באותם ימים. על הגבעה הוא מספר לנו על הפעם שבה שוטרים שמו עליו אזיקים. "באותו יום, בבוקר, בראשון נדמה לי זה היה", תיאר. "עצרו אותי בקריית משה בלשים, אמרו לי שאני חשוד בהפרעה לסדר הציבורי".

חנמאל דורפמן, מרץ 2013 (צילום: עובדה)
בן גביר ודורפמן, מרץ 2013 | צילום: עובדה

תגיד, למה המדינה חושבת שאתה איש מסוכן?

"לא גילו לי אף פעם, אבל למה הם חושבים שאני מסוכן? אני לא יודע".

אומרים שאתה אחד המנהיגים הבאים של הימין.

"לא עדכנו אותי על זה, אבל... לא יודע".

כשאנחנו מתיישבים לריאיון, בן גביר, עורך הדין והפטרון, משגיח על הכשרות. בן גביר דוחק בדורפמן לספר מה הוא חושב באמת על הגוף שרדף אז את חבריו ואותו. "לקחו אותך והסיעו אותך", תדרך בן גביר. "את כל הדברים תספר לו. השב"כ מעורב בכול".

חנמאל דורפמן, מרץ 2013 (צילום: עובדה)
דורפמן על הריסות מגרון, מרץ 2013 | צילום: עובדה

השב"כ הוא אויב? הוא ידיד?

"כשהשב"כ פועל, הוא פועל נגדך, הוא לא רוצה בטובתך בשום שלב", משיב דורפמן. "אפשר להגדיר את זה כאויב ואפשר להגדיר את זה סתם כאח תועה, אבל באופן ברור מישהו שרוצה ברעתי. ולכן העניין הזה של לא לשתף פעולה זה עניין הכרחי, כי כשבא מישהו ורוצה להזיק לי אז אני לא אדבר איתו".

בריאיון אז הוא גלש אל הטקטיקות בהן נקט כשתושאל על ידי אנשי שב"כ. "הם מנסים ליצור איזשהו קשר, איזשהו מפגש, איזשהו קשר עין, איזשהו קשר של דיבור", סיפר. "ברגע שתתחיל לדבר על זה, תוכל לדבר גם על זה".

זאת אומרת, אני חוקר שב"כ או מפעיל ורוצה לדבר איתך. אני מתחיל לדבר איתך ואתה עושה מה?

דורפמן מסובב את ראשו הצידה ושואל: "ברור?".

חנמאל דורפמן, מרץ 2013 (צילום: עובדה)
דורפמן, מרץ 2013 | צילום: עובדה

מאז הריאיון הזה חלפו עשר שנים. אפשר להניח שחנמאל התבגר, אולי השתנה, אבל צריך להקשיב טוב לדברים שאמר אז, עוד לפני שאפילו הוא האמין כמה רחוק יגיע.

מי ינצח במאבק הזה בסוף?

"עם ישראל ינצח, עם ישראל תמיד ניצח".

ומה זה ניצחון?

"בית המקדש יושב בהר הבית, כוהנים, לויים, קורבנות, משיח".

זה יקרה?

"ודאי. זה יכול לקרות גם היום. אם לא היום, זה יכול לקרות מחר. אני מאמין שזה יכול לקרות גם עוד שעה, גם עוד דקה, גם עכשיו".

כמה רחוק אתה מוכן ללכת כדי למנוע פינוי ביהודה ושומרון?

"אני מוכן לשלם מחיר אישי, השאלה אם זה יעזור לעם ישראל או לא. מחיר אישי זה גם לשבת בכלא, מה זה מחיר אישי? מחיר אישי זה גם למסור את הנפש".