אלפי סוחרים, בהם גם מאות קטינים, התגייסו לארגון פשיעה בלתי נראה – שהוא גם סטארט אפ. מאז הקמתה טלגראס הצליחה לגלגל עסקאות בהיקף של מיליוני שקלים והפכה למונופול בתחומה בישראל. רק בגידה מבפנים של מנהל שחצה את הקווים והפך לסוכן סמוי, הצליחה להרים את המסך מעל הארגון הזה.

ארבעה אנשי מפתח עמדו מאחורי טלגראס: עמוס סילבר, חרדי לשעבר מצפת שהיה לפנים של הארגון, האיש שכולם מכירים; בראל לוי, גם הוא מבית חרדי, יוצא יחידת 8200 שחלם על האקזיט הגדול ושימש כסמנכ"ל תפעול בארגון; גלי עמר, ששומרת על הארגון בזמן שסילבר כלוא בישראל ו"גל", שם בדוי, האיש שתמיד נשאר בצללים.

המסלול של עמוס סילבר היה כל מה שאם חרדית חולמת עליו: תלמיד מצטיין שהתקבל לישיבה יוקרתית והיה מיועד להנהיג את הקהילה שלו. בשלב מסוים, חווה עמוס משבר רגשי גדול, נטש את הדת ומצא לעצמו אמונה חדשה, אותה התחיל לקדם בתחושת שליחות כמעט מיסיונרית. לאחר שריצה עונש מאסר, סילבר החליט לעזוב לארצות הברית ופגש את גלי עמר, היחידה שיכולה לספר היום הכל ממקום מסתורה בדרום ארצות הברית. כשהיא שמעה שהגורו סילבר עבר לניו יורק, היא החליטה לעשות את הצעד הראשון ולשלוח לו הודעה. מאז היא הפכה לבת זוגו ולאישה החזקה בארגון.

האישה החזקה בטלגראס (צילום: מתוך "עובדה", קשת12)
צילום: מתוך "עובדה", קשת12


רוב אנשי הארגון מעולם לא ראו או שמעו את "גל". בתחילת הדרך, הוא היה זה שהעמיד את הארגון על הרגליים לאחר שהזרים אליו מאות אלפי שקלים. בתמורה, הוחלט שהוא ישמש כגזבר של טלגראס ויקבל חמישים אחוז מהרווחים. רק בספטמבר 2018, עדשת המצלמה של הבלשים הגרמנים הצליחו ללכוד לראשונה את שלושת המייסדים יחדיו, כולל את "גל", שהתגלה כיוסי משי, בן 34 מירושלים שנולד למשפחה חסידית וכבר בגיל 19 הורשע בעבירות סמים. דווקא כשהחקירה הגיעה לשיאה, משי עשה את הבלתי ייאמן ונעלם. עד היום המשטרה מנסה לאתר את עקבותיו, וההערכה היא שהוא מחזיק בנתח גדול מרווחי הארגון.

לאחר שאנשי טלגראס הצליחו לחסום כל ניסיון של בלשים סמויים להיכנס לשורות הארגון, אדם אחד שהפך בהמשך לעד מדינה הצליח לעשות זאת. עד המדינה הצליח להתברג לתפקיד בכיר בטלגראס, לרכוש את אמונו של סילבר ולהזמין אותו לחתונתו, שהייתה אמורה להיערך לכאורה, באוקראינה, שם גם סילבר נתפס והוסגר לישראל בתום ניסיון בריחה שנכשל.

צפו בסרטם של ניר שחק וגלעד טוקטלי.