לפני כחודשיים גזר בית המשפט המחוזי בירושלים 11 שנות מאסר על השר לשעבר, גונן שגב, לאחר שהודה בריגול לטובת אירן במסגרת הסדר טיעון. זה היה אקורד הסיום של משפט בזק שהתנהל נגד שגב, שקדמה לו תכנית לכידה מורכבת על ידי ישראל על מנת להביאו למשפט בארץ.

תחילת הפרשה בשנת 2012. אז נוצר הקשר הראשון בין גונן שגב לבין מפעיליו, סוכני מודיעין איראני, איתם נפגש בין השאר בסרי לנקה, תאילנד, סין, ארמניה, טג'יקיסטן וקפריסין.

בנומבר 2015 לישראל הייתה הזדמנות נדירה לגלות זאת - אך היא הוחמצה. שגב שלח מייל לאדם בכיר במוסד ובו כתב מילת קוד אשר חושפת שיש לו קשר האיראנים, אך לא קיבל מענה. רק בחורף 2017, כ-5 שנים אחרי שהתחיל לרגל עבור האיראנים, החיישנים של מערכת הביטחון מתחילים סוף סוף להתעורר.

"הוא עשה טעויות", אומר גורם במערכת, "הבנו שהוא נראה בחברתם של אנשי המודיעין האיראני". אחרי כמה בדיקות זה כבר היה ברור - גונן שגב, שר לשעבר בממשלת ישראל הוא מרגל בשירות האיראנים.

בשלב זה מעודכן גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכששגב מגיע לפגישה נוספת עם האיראנים באחת המדינות שבהן הופעל, הוא לא יודע שבישראל כבר רואים כל צעד שלו.

גונן שגב בשער הקליניקה בניגריה (צילום: מתוך עובדה, שידורי קשת)
צילום: מתוך עובדה, שידורי קשת

אחרי חודשים ארוכים של מעקב, בישראל מבינים שצריך לחתוך: "חששנו שהמשך המעקב יחשוף אותנו מול האיראנים והם עלולים להעלים אותו", אומר גורם מקורב למערכת. באביב 2018, מתקבלת ההחלטה לשים יד על שגב ולהביא אותו לישראל.​

השלב הראשון במבצע לכידתו היה לגרום לו להגיע מניגריה לגינאה המשוונית. באמצע מאי 2018 שגב מקבל הזמנה מפתיעה שמאגדת בתוכה את כל מה שהוא חלם עליו- מבקשים שיבוא כיועץ מיוחד לגינאה המשוונית לצורך בדיקת אפשרות להקים שם רשת מרפאות חדשה.

המייל שנוחת אצל שגב חתום בידי אדם שמציג את עצמו כמנהל בבית החולים של אשת העסקים הישראלית ירדה עובדיה, שמקורבת לשלטון בגינאה המשוונית ושהייתה שותפת סוד למהלך.

שגב מזדרז לשלוח הצעת מחיר. במייל שהוא שולח הוא כותב: "עלות שכרי לשבוע עבודה 5,000 דולר. לא כולל הוצאות", וחותם בשם שנתן לעצמו בניגריה ד"ר גונן ס. וונדרמן. לא חולפת יממה וכבר אותו מנהל כביכול, מחזיר מייל עם כרטיסי הטיסה במחלקת עסקים שהוזמנו עבור שגב וגם חדר לארבעה לילות במלון "סופיטל" היוקרתי בבירת גינאה.

השר לשעבר גונן שגב (צילום: מתוך עובדה, שידורי קשת)
צילום: מתוך עובדה, שידורי קשת

תוך שבוע וחצי כבר הייתה לו ויזה אבל זה עדיין לא העלה אצלו את החשד. במייל הבא שמגיע מגינאה, איש הקשר מעביר לשגב הנחיות מדויקות: "כשתרד מהמטוס במלאבו, בירת גינאה, יחכה לך מישהו עם שלט שמך, ד"ר גונן. אנא, לך איתו, הוא ילווה אותך". למרות שהרגיש שמשהו לא טוב, שגב קנה כרטיס ונסע.

ביום שני, 21 במאי, בשעה 10:15 בבוקר, שגב ממריא מניגריה בדרך לגינאה המשוונית. הוא לא יודע שיש מי שנמצא בעקבותיו. גם עובדיה מתחילה להפעיל את קשריה ברחבי היבשת וכששגב נוחת לחניית ביניים בטוגו, המידע, כך היא מספרת, מגיע אליה: "אנשים מהשלטון מתקשרים לדווח לי שהוא שם".

מיד לאחר מכן, עובדיה מעבירה הלאה את המידע שקיבלה. אנשי חוליית המעקב, כך לפי ההערכה, לא מורידים ממנו עין. המבצע ללכידת גונן שגב נכנס עכשיו לשלב המכריע. כשירדנה עובדיה מגלה שגונן שגב עומד לנחות בגיניאה, היא מיד מעבירה את המידע לגורמים הרלוונטיים: "אני מעדכנת גורמים כי חשוב לי שהמדינה הזאת, מאחר והיא בית בשבילי, שהיא לא תיפגע".

בשעות הערב של יום שני, שגב עומד לנחות בשדה התעופה של מלאבו, בירת גינאה המשוונית. הוא בטוח שנציג בית החולים לו מחכה לו בשדה, כמובטח, עם השלט. בזמן הזה, עיכבו את הטיסה באוויר וניקו את השטח. שגב התקדם לעבר עמדת ביקורת הדרכונים בשדה ובשלב הזה, למרות שהוא מחזיק בוויזה, ניגש אליו נציג רשמי של גינאה המשוונית ומודיע לו שהוא מסורב כניסה למדינה.

ברגע הזה, קופצים לעברו כמה אנשים, מציגים את עצם כגורמים מטעם מדינת ישראל, אוזקים אותו ושמים על ראשו שק שחור. מי שמכיר את הפרטים של מה שקרה שם, מספר ששגב אומר להם בשלב הזה: "חיכיתי לכם". בתוך דקות, שגב מובל למתקן סמוך בבירת גינאה ומשם מוטס לישראל, שם יתנהל נגדו, כאמור, הליך משפטי זריז שבסיומו ייכנס לכלא ל-11 שנים.

סייעה בתחקיר: מורן פרארו