זה הרגע שבו סיפורים כאלה בדרך כלל מגיעים לסוף הטוב שלהם: ילדה בת 12. קורבן להתעללות מזעזעת, נשלפת מהמקום שבו התרחשה כל השנים הזוועה ועוברת אל הידיים הבטוחות של רשויות הרווחה. אבל במידה רבה הסיפור של אלכס רק התחיל ביום שבו נקטפה ממשפחתה ונשלחה לקלט חירום. כמו סידרת מתח, סיפור של ילדה שמתדרדרת מבור אחד לבור אחר ובסוף מצילה את עצמה בשתי ידיים.

הוא נכתב בזמן אמת על ידי ילדה שבמשך שנים רשמה בלי להתכוון מסמך חושפני, דרמטי, סיפור של התבגרות בצל של טראומה, שמביא אותה למסלול חיים בלתי נתפס. ממשפחה חרדית, לבריחה לחיים ברחוב הירושלמי, מעון סגור, מוסד גמילה ולבסוף שיקום אישי יוצא דופן שמביא אותה לשירות צבאי משמעותי ולתפקיד בכיר כקצינה בבור של הרמטכ״ל.

את אלכס חן פגשתי לראשונה לפני שנתיים. היא הביאה איתה מחברת שכתבה בגיל 14. צללתי לתוך הדפים, לסיפור שבו היא חושפת לפעמים אפילו בלי להיות מודעת לכך, את עומק הפגיעה שעברה, והטראומה שהיא חוותה. אחרי המחברת הראשונה היא הפקידה בידינו מזוודה. מזוודה שמכילה את כל החיים שלה. כל רכושה. מדובר בעשרות מחברות שמתבגרות יחד איתה. מחברות שהן יומן חיים אחד, מסמך עוצר נשימה, מטריד אבל גם מעורר תקווה.

היומן של אלכס, עובדה (צילום: מתוך עובדה)
מתוך סרטו של בן שני, שישודר הערב "עובדה" | צילום: מתוך עובדה


מהרגע הזה הבנו שהסרט הזה יהיה אחר מכל מה שעשיתי עד היום. הוא מסופר כולו דרך היומנים של אלכס, ודרך סרטי אנימציה שממחישים במשהו את ההתרחשויות הדרמטיות של חייה. הסיפור של סרן אלכס חן, שנולדה בשם שושנה למשפחה חרדית בירושלים, הוא סיפור של הצלחה גדולה. סביר להניח שאם לא היה מסתיים כמו שהוא מסתיים, לא היינו מספרים אותו. דווקא בגלל זה היא בחרה לחשוף בפנינו הכל. עבור הילדים שחוו פגיעות דומות ורגעי משבר, עבורנו המבוגרים שמאמינים שפתרנו את הבעיות של הילד ברגע שהרחקנו אותו מהמשפחה הפוגעת, עבור כל מי שיכול לקבל מסיפור החיים יוצא הדופן הזה השראה.

"עובדה" משודרת הערב (רביעי) בקשת ב-21:40, מיד אחרי "יצאת צדיק", ערוץ 12