שלוש וחצי שנים חלפו מאז שחצה אברה מנגיסטו את הגבול לרצועת עזה, אבל התשובה לשאלה מה קרה שם באותו יום ואיך הצליח הצעיר הזה לחצות את הגדר נותרה פתוחה. "עובדה" יוצאת בעקבות העדויות שהושתקו, ובעקבות חייל אחד, שהיה שם בשטח ברגעי הדרמה, ומרשה לעצמו סוף סוף לפתוח הכל.

ב – 07 בספטמבר 2014 מבחינות מצלמות התצפית של צה"ל באדם שצועד על קו החוף של אשקלון דרומה, לכיוון גדר הגבול עם עזה. במשך דקות ארוכות מתעדות אותו המצלמות כשהוא צועד במהירות, ותרמיל קטן על גבו. אברה מתועד כשהוא קרוב לגדר, נבוך מעט, מחפש כיצד לחצות אותה. זמן קצר אחר כך הוא רואים בבירור כיצד הוא מטפס על גדר התיל הקוצנית, מתפתל ונשרט – ונוחת על אדמת עזה. "בפעם הראשונה שראיתי את הסרטון לא יכולתי לצפות בזה", אומרת יונית טליינש-פנטה, קרובת משפחה של אברה ומי שמנהלת את מטה המאבק לשחרורו. "חיכיתי בזמן שאני צופה בסרטון שכבר נגיע לשלב שעוצרים אותו וזה פשוט לא קורה".

אברה מנגיסטו (תמונת AVI: עובדה)
אברה מנגיסטו | תמונת AVI: עובדה

"עובדה" ליוותה בחודשים את משפחת מנגיסטו במאבקה להשבת בנה, וגם שמעה מהם על אברה, ובעיקר על רגע המשבר בחייו – מותו של אחיו, מיכאל. "אברה הפך להיות אדם אחר אחרי המוות של מיכאל. הוא מדבר אחרת. מתנתק מעצמו", מספר ילאו, אחיו הגדול של אברה. כשמצבו הנפשי של אברה התדרדר, ניסה ילאו להתאשפז בבית חולים פסיכיאטרי. "היה ביני לבינו הסכם. אמרתי לו – לך להיבדק. אני יודע שזה יעזור. אם זה לא עוזר – אתה תהיה אחראי לעצמך. זה היה ההסכם בנינו". אלא שאברה אושפז רק לימים ספורים ואז שוחרר, ומצא את עצמו נאלץ להתמודד עם מצב נפשי קשה, כמעט לבד.

אחים של אברה: יאלו ואילן מנגיסטו (תמונת AVI: עובדה)
אחים של אברה: יאלו ואילן מנגיסטו | תמונת AVI: עובדה

אבא של אברה  (תמונת AVI: עובדה)
אבא של אברה | תמונת AVI: עובדה

עכשיו, עוטפים את המשפחה קבוצה גדולה של פעילים. רבים מהם מלווים את המשפחה עוד מראשית הדרך, ונאבקים יום יום למען השבתו של אברה, פועלים ברחבי הארץ ומקיימים הפגנות ופעולות להעלאת המודעות למצבו. כעת חוברים למאבק גם קבוצות נוספות: בחודשים האחרונים מלווים את המשפחה והפעילים "החברים של רון ארד" מדובר בקבוצה של בני המחזור של רון, שהתגבשו לקבוצה שפעלה למען השבתו של הנווט השבוי, חברו עכשיו לפעילים למען אברה מנגיסטו.

"אנחנו מלווים את הסיפור של רון ארד 31 שנה", אומר רונן מירב, חבר לקורס של רון ארד וכעת פעיל במטה המאבק למען אברה מנגיסטו. "אני מלווה אותו, כל אחד מלווה אותו באופן אחר. כל אחד מרגיש משהו אחר. אני באופן אישי מאוד עם תחושות מאוד מאוד מעורבות בעניין הזה. המאפיינים של הסיפור יכולים להיות מאוד מאוד דומים. לא צריך הרבה בשביל שגם אברה יתפוגג לנו בעולמנו, במציאות, ונחזור בדיוק לאותה נק' שרון ארד נמצא בה היום".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה:

התרחיש המרכזי אליו מוכוונים הלוחמים הוא לסיכול ניסיונות חדירה של מחבלים לשטח ישראל. קיים נוהל מבצעי למקרה של חצייה לעבר רצועת עזה, הכולל ירי באוויר וקריאה בניסיון לעצור את האדם החוצה. במקרה זה הגיע כוח צבאי למרחב מבצעי מאוים – בתקופה שלאחר "צוק איתן" – והפעיל את הנוהל תוך דקות.