תחקיר "עובדה": עדויות חסרות תקדים בחומרתן על פגיעה במטופלות בידי הפסיכולוג שאמור היה לעזור להן. בידי המערכת שורה של עדויות כאלו, ממטופלות מירושלים ומחיפה, המתארות דפוס כמעט זהה של ניצול בידי פרופ' חנוך ירושלמי, ראש החוג לבריאות הנפש באוניברסיטת חיפה – מבכירי הפסיכולוגים בארץ, שלימד בעבר באוניברסיטה העברית, והיה גם מנהל שירותי הייעוץ בירושלים.

נשים שנתנו בפרופ' ירושלמי אמון מוחלט טוענות כי ניצל את האמון הזה כדי לפגוע בהן מינית ואף חמור מכך – לאיים שיוציא "מידע" מחדר הטיפולים אם יעזו לספר מה קרה בין קירות הקליניקה. העדויות האלה נפרשות על פני שנות עבודתו הרבות של ירושלמי כפסיכולוג קליני, ועיקרן הועבר לאחרונה למשרד היועץ המשפטי לממשלה, שם הנחו לאוניברסיטה להעביר את הטיפול בפרשה למשטרת ישראל.

העדויות הללו מציירות, מעבר לניצול המיני, סיפור של לפיתה נפשית עמוקה, שנמשכה הרבה שנים אחרי שנותק הקשר הטיפולי. המטופלות מספרות איך הפחד מתגובותיו של ירושלמי הלך ושיתק אותן, גם כשהגיעה מצדו דרישה לקיום מעשים מיניים. "הרגשתי שזה כמו איזה מס שהייתי צריכה לשלם כדי שנוכל להתמקד בטיפול עצמו", מספרת אחת מהן בעדותה. היא מתארת דרישות שהפכו קשות יותר, לילות בלי שינה, מקלחת כמה פעמים ביום - "הרגשתי שאני נעלמת ונמחקת, כאילו הוא קצת מוחק את הנפש שלי בכל פעם שהוא דורש ממני את זה".

לפי העדויות, בכל פעם שפרופ' ירושלמי נתקל בסירוב או הבין שמטופלת מעוניינת לנתק את הקשר איתו, הוא מיהר לנקוט מסכת איומים שלא תיאמן. המטפל, שנחשף לסודותיהן הכמוסים ביותר של המטופלות שלו, איים שיחשוף את הסודות האלה שסיפרו לו במהלך הטיפול, שהוא יכתוב למעסיקים שלהן, יעליל עליהן שקרים ויגרום לפיטוריהן, הכול אם יעזו לספר מה עשה להן.

במהלך כל השנים האלה המטופלות עצמן לא הסכימו להיחשף – וחששו להגיש תלונה רשמית, אבל לפני כשנתיים העבירו עדויות אנונימיות למשרד הבריאות, ולאחרונה – כשהעדויות הללו הונחו על שולחנו של נשיא אוניברסיטת חיפה - החליט פרופ' רון רובין לשים קץ להעסקתו של חנוך ירושלמי באוניברסיטה. כהונתו ראש חוג הופסקה באופן מיידי.

יודגש כי בשלב זה מדובר בטענות בלבד. מערכת "עובדה"פנתה לקבל את תגובת פרופ' ירושלמי; הוא הכחיש נחרצות כי פגע במי מהמטופלות שלו ושהטענות בכלל הוצגו בפניו על ידי האוניברסיטה. "הפרישה", אומר פרופ' ירושלמי, "היתה יוזמה שלי".

באוניברסיטת חיפה דווקא מאשרים כי העדויות עמדו ברקע המהלך ומוסיפים: העברנו את החומר ליועמ"ש, וגם למשטרת ישראל. בקרב חלק מהנפגעות יש בכל זאת תסכול מכך שפרשה כזו מסתובבת ומושתקת כל כך הרבה שנים ורק כעת יוצאת לאור.